ایران در پیچ سخت "تیمز ۲۰۲۳"؛ مدارس بدون جداسازی موفق‌ترند

ایران در پیچ سخت “تیمز ۲۰۲۳”؛ مدارس بدون جداسازی موفق‌ترند

– اخبار اجتماعی –

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آباجان به نقل از تسنیم، نتایج آزمون بین‌المللی تیمز ۲۰۲۳ منتشر شد و عملکرد دانش‌آموزان ایرانی در این دوره همچنان ضعیف ارزیابی شده است.

آزمون بین‌المللی تیمز (TIMSS)، که هر چهار سال یک‌بار برگزار می‌شود، عملکرد دانش‌آموزان پایه‌های چهارم و هشتم را در دروس ریاضی و علوم بررسی می‌کند. این آزمون، به‌عنوان یکی از معتبرترین مطالعات تطبیقی در حوزه آموزش، اطلاعات ارزشمندی درباره روند پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان بیش از ۶۰ کشور جهان ارائه می‌دهد.

در سال ۲۰۲۳، ایران در میان ۶۴ کشور شرکت‌کننده در ریاضی پایه چهارم، رتبه ۵۴ را به‌دست آورد.

نتایجی که نگرانی نیاورد!/ زنگ خطر آینده آموزش ایران

نمره دانش‌آموزان ایرانی در این سال ۴۲۰ بوده است، در حالی که این عدد در سال ۲۰۱۹ برابر با ۴۴۳ بود. این کاهش، افت عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان ایرانی را نشان می‌دهد.

رضوان حکیم‌زاده , دانش‌آموزان , دبستان , معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ,

در علوم پایه چهارم، ایران در میان ۶۳ کشور شرکت‌کننده، رتبه ۴۹ را کسب کرده است.

نمره دانش‌آموزان ایرانی در این بخش در سال ۲۰۲۳ برابر با ۴۳۲ بوده است که نسبت به سال ۲۰۱۹، با نمره ۴۴۱، کاهش نشان می‌دهد.

رضوان حکیم‌زاده , دانش‌آموزان , دبستان , معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ,

 

ایران در میان کشورهای منطقه نیز عملکرد قابل‌قبولی نداشته است. بهترین عملکرد در منطقه مربوط به کشور ترکیه است .

نتایج مقایسه جایگاه کشورها در پایه چهارم نشان می‌دهد که از میان ۱۵ کشور منطقه شرکت‌کننده در تیمز ۲۰۲۳، ایران در ریاضی پایه چهارم رتبه دوازدهم و در علوم پایه چهارم رتبه نهم را کسب کرده است.

این در حالی است که در سال ۲۰۱۱، از میان همین تعداد کشور، ایران جایگاه هشتم در ریاضی و چهارم در علوم را به خود اختصاص داده بود.

در منطقه بیشترین میزان افزایش عملکرد مربوط به کشور ترکیه است که با ۸۰ نمره افزایش در ریاضی و ۹۷ نمره در علوم بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۲۳ و ۷۷ نمره افزایش در ریاضی و ۷۶ نمره در علوم بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۲۳، عملکرد قابل توجهی کسب کرده است.

عملکرد دانش‌آموزان ایران در “تیمز”/ ۶کشور منطقه پیشی گرفتند

در گفت‌وگویی با رضوان حکیم‌زاده؛ معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش، عملکرد دانش‌آموزان ایرانی در آزمون‌های بین‌المللی تیمز و پرلز مورد بررسی قرار گرفت.

محورهای اصلی این گفت‌وگو عبارت‌اند از:

  • عملکرد دانش‌آموزان ایرانی در آزمون بین‌المللی تیمز ۲۰۲۳ و پرلز ۲۰۲۱
  • مقایسه عملکرد دانش‌آموزان ایرانی در تیمز ۲۰۲۳ با نتایج تیمز ۲۰۱۹
  • بررسی دلایل افت عملکرد دانش‌آموزان ایرانی در دوره‌های مختلف
  • نقش عوامل زمینه‌ای همچون بی‌توجهی به مدارس دولتی عادی، عدم توانمندسازی معلمان، استفاده از معلمان بازنشسته در دوره ابتدایی و… در افت عملکرد دانش‌آموزان

 

مشروح این گفت‌و‌گو بدین شرح است:

 

آباجان به نقل از تسنیم: نتایج آزمون بین‌المللی تیمز ۲۰۲۳ و عملکرد ضعیف دانش‌آموزان ایرانی مورد توجه قرار گرفته است. چرا عملکرد دانش‌آموزان ایرانی در سال‌های مختلف روند کاهشی داشته است؟

ایران از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۲۳ در آزمون تیمز شرکت کرده است. میانگین جهانی نمره این آزمون ۵۰۰ است، اما ایران تاکنون به این سطح نرسیده است. اگرچه از نخستین دوره شرکت در آزمون (سال ۱۹۹۵ با نمره ۳۸۷) پیشرفت نسبی حاصل شده، این بهبود هرگز در حد انتظار نبوده است.

افت عملکرد ایران در سال ۲۰۲۳ نسبت به ۲۰۱۹

برای مثال، در سال ۲۰۱۹ نسبت به ۲۰۱۵، نمره ریاضی ایران از ۴۳۱ به ۴۴۳ افزایش یافت، اما در سال ۲۰۲۳ مجدداً اُفت کردیم و به نمره ۴۲۰ رسیدیم. این روند در درس علوم نیز مشابه است. در سال ۲۰۱۹، نمره ایران از ۴۲۱ به ۴۴۱ افزایش یافت، اما در سال ۲۰۲۳ این نمره به ۴۳۲ کاهش پیدا کرد.

رضوان حکیم‌زاده , دانش‌آموزان , دبستان , معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ,

در رتبه‌بندی کشورها، ایران در آزمون ریاضی پایه چهارم سال ۲۰۲۳ میان ۶۴ کشور شرکت‌کننده، رتبه ۵۴ را کسب کرده است. این در حالی است که در سال ۲۰۱۹، میان ۵۷ کشور شرکت‌کننده رتبه ۴۹ را داشتیم.

افت سواد خواندن دانش‌آموزان ایرانی

عملکرد ایران در آزمون پرلز (پیشرفت سواد خواندن) نیز روند نزولی را نشان می‌دهد. در نخستین حضور خود در سال ۲۰۰۱، ایران با نمره ۴۱۴، در میان ۳۵ کشور شرکت‌کننده رتبه ۳۲ را کسب کرد. اما در سال ۲۰۲۱، نمره ایران به ۴۱۳ کاهش یافت و در میان ۶۶ کشور شرکت‌کننده رتبه ۴۰ را به دست آورد.

آباجان به نقل از تسنیم: آیا تحلیل شما صرفاً بر اساس نتایج آزمون‌هاست؟ عوامل زمینه‌ای چه نقشی دارند؟

برای تحلیل دقیق‌تر نتایج، باید به ورودی‌ها و عوامل مؤثر توجه کرد. عواملی مانند تعداد دانش‌آموزان در کلاس، سرانه دانش‌آموزی، حقوق معلمان، و امکانات مدارس تأثیر بسزایی بر عملکرد نظام آموزشی دارند.

عواملی که کیفیت آموزش در مدارس ایران را کاهش داده‌اند

برای نمونه، معلمی که در کلاسی با ۴۵ دانش‌آموز و با پایین‌ترین حقوق در میان کارکنان دولت فعالیت می‌کند، نمی‌تواند شرایط مناسبی برای آموزش فراهم کند. علاوه بر این، تعطیلی مکرر مدارس به دلایلی مانند برودت هوا، فشار مضاعفی بر نظام آموزشی وارد می‌کند.

یکی از موضوعات کلیدی در بحث کیفیت آموزش، زمان واقعی آموزش است. در ایران، اگرچه زمان اسمی آموزش ممکن است زیاد به نظر برسد، اما تعطیلی‌های مکرر این زمان را کاهش داده است. این در حالی است که در بسیاری از کشورهایی که در آزمون تیمز نتایج خوبی کسب کرده‌اند، حتی در مناطق سردسیر، مدارس به‌ندرت تعطیل می‌شوند.

تصمیماتی که به تعطیلی مکرر مدارس یا ایجاد فشارهای اضافی بر نظام آموزشی منجر می‌شود، بی‌شک بر کیفیت یادگیری دانش‌آموزان تأثیر منفی دارد. ازاین‌رو، لازم است پیامدهای چنین تصمیماتی در سیاست‌گذاری‌های آموزشی به‌طور جدی مورد بررسی قرار گیرد.

این عوامل نشان می‌دهند که عملکرد نظام آموزشی تک‌بعدی نیست و مقایسه ایران با کشورهای برتر بدون در نظر گرفتن این زمینه‌ها، نادرست است.

آباجان به نقل از تسنیم: با توجه به نتایج آزمون تیمز و پرلز، چه برنامه‌هایی برای بهبود وضعیت آموزشی در نظر گرفته شده است؟

وزیر آموزش‌وپرورش کارگروهی برای بررسی نتایج آزمون تیمز و پرلز تشکیل داده است که مسئولیت آن بر عهده من است. یکی از برنامه‌های اصلی این کارگروه، تمرکز بر ارتقای مهارت‌های سواد پایه است.

تحلیل سؤالات آزمون‌های تیمز و پرلز نشان می‌دهد که این آزمون‌ها بر درک، فهم، و تحلیل تأکید دارند. اما روش‌های آموزشی فعلی در مدارس ایران، چنین رویکردی را دنبال نمی‌کنند. ازاین‌رو، نیاز به تغییرات اساسی در برنامه‌های درسی و روش‌های آموزشی وجود دارد.

افزون بر این، بهبود کیفیت یادگیری مستلزم کاهش تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌ها، افزایش سرانه دانش‌آموزی، و ارتقای شرایط آموزش در مدارس است.

کشورهایی که مدارس خاص و ویژه ندارند، موفق‌ترند

آباجان به نقل از تسنیم: حتی با افزایش حقوق معلمان یا کاهش تعطیلی مدارس، آیا تا زمانی که دانش‌آموزان تفکیک می‌شوند یا برخی از ثبت‌نام در مدارس دولتی عادی به دلیل نمرات ضعیف محروم می‌شوند، تغییری در عملکرد ایران ایجاد خواهد شد؟

تحقیقات نشان می‌دهد کشورهایی که از جداسازی دانش‌آموزان خودداری کرده و تلاش دارند شرایط آموزشی را برای تمامی دانش‌آموزان بهبود دهند، در آزمون‌های بین‌المللی موفق‌تر هستند.

جداسازی دانش‌آموزان، محروم‌سازی دانش‌آموزان ضعیف از ثبت‌نام در مدارس دولتی عادی، و به‌کارگیری معلمان فاقد مهارت کافی یا بازنشسته برای دوره ابتدایی، همگی عواملی هستند که به افت عملکرد منجر می‌شوند.

تا زمانی که تحول اساسی در روش‌های آموزش و برنامه‌های درسی ایجاد نشود، نمی‌توان انتظار بهبود در نتایج را داشت.

آباجان به نقل از تسنیم: با توجه به ورود رئیس‌جمهور و توجه ویژه او به مدارس دولتی عادی، آیا می‌توان به تغییر وضعیت امیدوار بود؟

بله، یکی از نکات مثبت و غیرمنتظره، تمرکز ویژه رئیس‌جمهور بر تقویت مدارس دولتی عادی است. این رویکرد می‌تواند نقطه عطفی برای ایجاد تغییرات مثبت باشد.

امیدواریم با افزایش آگاهی عمومی نسبت به اهمیت این نتایج و لزوم تغییر سیاست‌ها و روش‌های آموزشی، بتوانیم عملکرد دانش‌آموزان را در سطح ملی و بین‌المللی ارتقا دهیم.

نتایج گزارش‌های سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) درباره آزمون پیزا نشان می‌دهد کشورهایی که از جداسازی دانش‌آموزان اجتناب کرده و تلاش می‌کنند شرایط بهتری را برای کل نظام آموزشی و تمامی دانش‌آموزان فراهم کنند، در آزمون‌های بین‌المللی موفق‌تر عمل کرده‌اند. این رویکرد می‌تواند به‌عنوان یک سیاست کلیدی در کشور مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/

حتما ببینید

واقعیت ماجرای مدرسه بهارستان چه بود؟

واقعیت ماجرای مدرسه بهارستان چه بود؟

– اخبار اجتماعی – به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آباجان به نقل از تسنیم، در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *