به گزارش خبرگزاری آباجان به نقل از تسنیم از آستارا، مرز زمینی آستارا بهعنوان مرکز اصلی حملونقل و تبادل کالا بین ایران و اوراسیا شناخته میشود که روزانه بیش از پانصد کشنده یخچالدار و ترانزیت از این مرز عبور میکنند و طی ماههای گذشته خبر معطلی چند روزه رانندگان ایرانی و خارجی در گمرک آستارا، سرتیتر اخبار بود و موجب نارضایتی رانندگان نیز شده بود.
طی چند ماه گذشته رانندگان ترانزیتی این راه بینالمللی، با چالشهای زیادی در تاخیر و زمان حرکت مواجه بودند که قبلاً نیز به آن پرداخته شد و مسئولان نیز وعده پیگیری و حل مشکل را داده بودند.
به گفته رانندگان حاضر در این مرز زمینی، تاخیر و معطلی رانندگان و عدم حرکت خودروها، علاوه بر ایجاد صفهای طولانی و ایجاد ترافیک که دارای خطرانی نیز میباشد، منجر به فاسد شدن بار و تمام شدن سوخت گازوئیل آنها میشد که طبق مشاهدات به نظر میرسد طی روزهای گذشته با تدابیر اتخاذ شده، شرایط نسبت به گذشته بهبود یافته و زمان انتظار برای ترخیص کاهش یافته است.
به دلیل معطلی چند روزه خودروها در گمرک، بعضاً شایعاتی نیز درباره فاسد شدن محصولات کشاورزی صادراتی و وارداتی نیز در فضای مجازی منتشر میشد که این شایعات واقعیت نداشت ولی لازم بود مسئولان متولی برای جلوگیری از هرگونه مشکل سریعتر وارد عمل شوند تا مشکل خودرهای ترانزیتی در ترخیص و عدم معطل ماندن حل شود.
سیدمرتضی عظیمی مدیر پایانه مرزی آستارا در گفتوگو با خبرنگار آباجان به نقل از تسنیم با اشاره به برگزاری جلساتی برای حل مشکل رانندگان ترانزیت اظهار کرد: کلیه ماشینهای کانتینر و ترانزیت از صبح تا ۶ عصر، به گمرک فرستاده میشوند تا توقف نکنند و ماشینهای یخچالی که نیاز به ارزیابی و پلمب ندارند، از ساعت ٨ شب تا ٨ صبح وارد گمرک میشوند و به راحتی ترخیص میگردند.
به گفته وی، همچنین، سامانه «بردر پارک» برای دریافت نوبت اینترنتی از سوی رانندگان راهاندازی شده و از دهم ماه جاری، کلیه ماشینها با محصولات مختلف به صورت اینترنتی و غیرحضوری نوبت خواهند گرفت و این سامانه چند زبانه بوده و به غیر از افراد ایرانی، رانندگان روسیه، آذربایجان، عراق، ترکیه نیز با مراجعه به سایت و تنظیم زبان به کشور خود میتوانند نوبت اینترنتی دریافت کنند.
مدیر پایانه مرزی آستارا تاکید میکند که رانندگان درخصوص دریافت نوبت اینترنتی ناوگان غیرایرانی، قبل از مراجعه راننده به پسکرانه پایانه مرزی اقدام کنند و حتماً قبل از مراجعه به پارکینگهای مربوطه نسبت به نوبت اینترنتی دریافت کرده باشند تا معطل نشوند.
به گفته وی، این سامانه آنلاین بوده و رانندگان بعد از دریافت نوبت اینترنتی، میتوانند وضعیت خود در صف و مدت انتظار را ببیند و بر اساس آن و میزان زمان تقریبی که مشخص میشود برای خود برنامهریزی برای ورود از کشور یا ورود به کشور را انجام دهند.
علیحسین ذوالقدری مدیرکل گمرک آستارا نیز با اشاره به آمارهای ترخیص طی ۹ ماه گذشته میگوید: در ۹ ماه گذشته، گمرک آستارا شاهد رشد ۱۹ درصدی در ترانزیت کالا بوده و ۸۱۳ هزار تن کالا به سایر نقاط ترانزیت شده است.
وی با بیان اینکه میزان صادرات از مرز آستارا طی ۹ ماه گذشته ۶۳۵ هزار تن به ارزش ۳۹۴ میلیون دلار بود، گفت: میزان واردات صورت گرفته طی این مدت نیز ۲۶۴ هزار تن بوده که ارزش آن ۲۴۶ میلیون دلار بوده است.
به گفته مدیرکل گمرک آستارا، در حال حاضر، روزانه بیش از ۲۵۰ دستگاه کامیون از گمرک آستارا ترخیص میشود که نسبت به گذشته افزایش قابلتوجهی داشته و در گذشته آمار ترخیصیها کمتر از دویست خودرو بود این درحالی است که این آمار در روزهای اخیر به ترخیص حدود سیصد دستگاه خودرو در هر روز نیز رسیده است.
رانندگان نیز میگویند در گذشته بعضاً چندین روز در گمرک معطل میشدند ولی با اقدامات صورت گرفته طی روزهای اخیر، به محض ورود گمرک آستارا، طی چند ساعت ترخیص میشویم و میتوانیم محموله خود را بهموقع به صاحبان کالاها برسانیم.
انتهای پیام/