به گزارش خبرگزاری آباجان به نقل از تسنیم به نقل از یورونیوز، پس از سقوط یک فروند بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ در کره جنوبی که بهعنوان بدترین فاجعه هوایی تاریخ این کشور ثبت شد، ارزش سهام شرکت بوئینگ روز دوشنبه با کاهش ۴ درصدی تحت تأثیر این موضوع قرار گرفت.
علت این سقوط هنوز تحت بررسی است و کارشناسان هوایی تلاش کردهاند این حادثه را از مشکلات ایمنی پیشین این شرکت جدا کنند.
آلن پرایس، مشاور و خلبان ارشد سابق شرکت دلتا ایرلاینز، در این باره تأکید کرد که ارتباط دادن این حادثه به دو سقوط مرگبار بوئینگ ۷۳۷ مکس در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ درست نیست.
در ژانویه سال جاری میلادی نیز، کنده شدن ناگهانی درب هواپیمای ۷۳۷ مکس در طول پرواز توجهها را بار دیگر به مشکلات این مدل جلب کرد.
پرایس درباره بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ سقوط کرده در کره جنوبی گفت: این هواپیما کاملاً آزموده شده است. این مدل با مکس متفاوت است… این یک هواپیمای بسیار ایمن است.
سال ۲۰۲۴ برای این غول هوانوردی آمریکا بهطور کلی سال دشواری بوده است. اما حادثه سقوط یکی از هواپیماهای این شرکت در کره جنوبی که منجر به کشته شدن همه ۱۸۱ نفر بهجز دو نفر شد، این سال سخت را به شکلی تلخ به پایان رساند.
اگرچه طی دههها، بوئینگ جایگاه خود را بهعنوان یکی از غولهای تولید صنعتی آمریکا حفظ کرده ولی مشکلات مکرر این شرکت طی سال گذشته آسیب زیادی به این شرکت وارد کرده است.
بر اساس این گزارش، ارزش سهام بوئینگ در سال ۲۰۲۴ بیش از ۳۰ درصد کاهش یافته است.
شهرت بوئینگ در زمینه ایمنی بهویژه به دلیل سقوطهای ۷۳۷ مکس آسیب دید؛ حوادثی که طی کمتر از پنج ماه در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ در سواحل اندونزی و اتیوپی رخ داد و در مجموع ۳۴۶ کشته برجای گذاشت.
طی پنج سال گذشته، این شرکت بیش از ۲۳ میلیارد دلار (۲۲٫۱ میلیارد یورو) ضرر کرده و در فروش و تحویل هواپیماهای جدید از رقیب اروپایی خود، ایرباس، عقب مانده است.
در پاییز امسال، ۳۳ هزار نفر از کارگران کارخانه بوئینگ دست به اعتصاب زدند و تولید مدلهای ۷۳۷ مکس، ۷۷۷ و ۷۶۷ را فلج کردند.
این اعتصاب ۷ هفته به طول انجامید تا زمانی که اعضای اتحادیه کارگری این شرکت به پیشنهادی با افزایش حقوق ۳۸ درصدی طی چهار سال رأی دادند.
انتهای پیام/