به گزارش آباجان به نقل از ایرنا، شادی مالکی دوشنبه شب در گفت وگویی اظهار کرد: از سوی دیگر وجود تاکسیهای فرسوده، هزینه مضاعفی را روی دست راننده میگذارد چرا که میزان مصرف سوخت در تاکسی فرسوده بسیار بیشتر از یک خودروی جدید است.
به گفته وی، در حوزه نوسازی که از اولویتهای اول حوزه حمل و نقل به شمار میرود، چندین اتفاق در سال جاری رقم خورد؛ یکی اینکه از ابتدای سال مبلغ وامها و تسهیلاتی را که به متقاضیان در واقع نوسازی اختصاص داده شد تقریبا ۲ برابر شده است.
وی ادامه داد: در حوزه غیر برقی این اتفاق افتاد که یک هزار و ۴۰۰ دستگاه تاکسی از ابتدای سال تا به امروز به دست متقاضیان رسیده و یک نرخ رشد ۱۸ درصدی را نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته داشته است. امسال تعداد خودروهایی که در سبد نوسازی قرار گرفته از یک خودرو به چهار خودرو افزایش پیدا کرد؛ یعنی راننده تاکسی برای نوسازی خودروی خود امکان انتخاب دارد.
مالکی گفت: در کنار استفاده از ظرفیت و پتانسیل شرکتهای خودروساز داخلی امروز ۱۷۲ دستگاه تاکسی برقی در شهر تهران فعالیت میکند؛ از ظرفیت یکی از شرکتهای خودروساز داخلی استفاده شد و به غیر از توافقنامههای بین شهرداری و وزارت صمت، خود شهرداری تهران هم نسبت به واردات خودرو اقدام کرد و ۲۷ هزار تاکسی برقی قرار است در عرصه خدمتی وارد ناوگان حملونقل عمومی تهران شوند.
۱۵۰۰ تاکسی برقی وارد کشور شد
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران گفت: تا به امروز یک هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی وارد کشور شده و مراحل ترخیص آنها انجام و در مرحله تعیین مدل مالی هستیم. اولویت نوسازی برقی با واگذاری به رانندگان تاکسی فرسوده است؛ در واگذاری تاکسیهای برقی پس از ۱۷۲ دستگاه هم ایجاد زیرساختهای شارژ بود که تاکنون در ۱۷ جایگاه ۷۴ نازل شارژ فعال شده است.
وی ادامه داد: ۵۹ پایانه در سطح شهر تهران فعالیت دارد که ۴۴ پایانه مسقفسازی انجام شده و شرایط استفاده و زمان انتظار مسافر در پایانه به گونهای در نظر گرفته شده که شرایط بسیار سخت نباشد. بازنگری خطوط در سازمان تاکسیرانی شهر تهران از ابتدای سال شروع شده به گونهای که ۲۴ خط بازنگری شد. بعضی از خطوط حذف و برخی تغییر مسیر برای آنها داده شد.
به گفته مالکی، در کنار این موضوع یکسری از تاکسیهای غیرفعال را که تقریبا تعداد آنها به بیش از ۶ هزار دستگاه میرسید در کمتر از چهار تا پنج ماه گذشته به عرصه خدمتی برگردانده شد و این اتفاق بسیار خوبی در حوزه حمل و نقل عمومی پایتخت بود.
وی ادامه داد: همچنین بخشی از کمبودها در خطوط تاکسیرانی از این طریق جبران شد و این تاکسیها دوباره وارد ناوگان شده و در واقع تمدید پروانه برای آنها اتفاق افتاد و اکنون در خطوط تاکسیرانی در تهران در حال فعالیت هستند.
نیمی از تاکسیهای تهران فرسوده و برخی در مرز فرسودگی
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران گفت: ۸۰ هزار دستگاه تاکسی در تهران فعالیت دارد که بیش از نیمی از آنها فرسوده و تعدادی دیگر هم در مرز فرسودگی است.
«البته این وضعیت در کل کشور قابل رویت است یعنی از حدود ۳۰۰ هزار دستگاه تاکسی که در شهرهای مختلف کشور فعالیت میکنند بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه وضعیت مناسبی ندارند یا دچار فرسودگی هستند».
افزایش ۵۰ درصدی نرخ کرایه تاکسی در ساعات ترافیک
مالکی همچنین درباره افزایش ۵۰ درصدی نرخ کرایه تاکسی در ساعات ترافیک نیز گفت: برای رفع این نقص، سیستم هوشمند برای نخستین بار در تاکسیرانی راهاندازی شده به همین منظور همه تاکسیهای شهر تهران در یک سیستم یکپارچه و در یک بستر هوشمند، ضمن پایش عملکرد آنها، در مرحله دوم خدمات برخط به این گروهها داده میشود.
وی ادامه داد: در همین راستا شهروندان تهرانی برای استفاده از تاکسی با اسکن QR روی برچسب شیشههای تاکسیها میتواند نرخ کلایه در لحظه را دریافت کند، اگر در ساعات اوج ترافیک باشد افزایش نرخ کرایه تا سقف ۵۰ درصد برای آن خط اعمال میشود.
سهم ۱۸ درصدی تاکسیها در حمل و نقل عمومی تهران
مالکی به سهم ۱۸ درصدی تاکسیها در حمل و نقل عمومی پایتخت اشاره کرد و گفت: براساس آمارهای موجود سه میلیون و ۵۰۰ هزار سفر در این کلانشهر انجام میشود.
وی در پاسخ به این سوال که تاکسیها چه میزان در آلودگی هوای تهران تاثیرگذار است، اظهار کرد: آلودگی هوا در پایتخت به عوامل مختلفی بستگی دارد اما با توجه به آمار و ارقام باید گفت که منابع متحرک سهم بسزایی در آلودگی هوا دارند، البته در پژوهشها در انتشار کربن و گازهای گلخانهای، تاکسیها نیز نقش دارند.
وی با اشاره به روند برقیسازی خودروهای تاکسی برای جلوگیری از انتشار گازهای گلخانهای افزود: یکی از شاخصهای توسعهیافتگی در کشورهای پیشرفته وضعیت حمل و نقل است و این حوزه تاثیر بالایی در میزان آلودگی هوا دارد به طوری که متخصصان محیط زیست معتقد هستند باید به سمت حمل و نقل پایدار رفت و با برقیسازی نیز این مشکل حل شده است.
مالکی ادامه داد: حمل و نقل پایدار شاخصهایی مانند استفاده ناوگان با سوخت پاک، ایمن و فراهم بودن زیر ساخت و برقیسازی است.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران با اشاره به اقدامات این سازمان یادآور شد: بازنگری خطوط تاکسیرانی براساس میزان سفر در دستور کار قرار گرفته است و بسیاری از خطوط پُر سفر شناسایی شده و در حال تغییر برخی از خطوط تاکسیرانی در تهران هستیم.
تسهیلات با کارمزد صفر در اختیار تاکسیرانان قرار میگیرد
مالکی این را هم گفت که با حمایت دولت مدلهای مالی برای نوسازی تاکسیها ارایه شد که تسهیلات قابل توجهی بابت خرید خودرو برقی با کارمزد صفر درصد و بدون سود به تاکسیرانان اعطا میشود و دوره پرداخت پنج سال در نظر گرفته شده که این مدل مالی در مراحل انتهای نهایی شدن است و ظرف کمتر از یک تا دو هفته آینده و بعد از ابلاغ شهرداری تهران بر اساس این مدل مالی فراخوان واگذاریها شروع میشود.
وی ادامه داد: با اجرایی شدن این مدل این تاکسیها در خطوط فعال خواهند شد و مردم شاهد فعالیت این گونه تاکسیها در شهر میشوند. ۱۷۲ دستگاه تاکسی برقی به عنوان ویژه در فرودگاهها و راهآهن مستقر شده تا به شهروندان ارائه خدمت کنند اما تاکسیهای جدید در محدودههای مرکزی شهر و محدودههای طرحهای تهران فعالیت میکنند.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران اضافه کرد: در همین راستا تسهیلات ۶۰۰ میلیونی توسط شرکت خودروساز با کارمزد هشت درصد و ۳۰۰ میلیون توسط شهرداری از طریق صندوق کارآفرینی امید در واقع به تاکسیرانان اهدا شد و مبلغ اقساط تقریبا حدود ۱۸ میلیون تومان با توجه به اینکه در واقع ۲ نوع تسهیلات با کارمزدهای هشت درصد اعطا شده بود و این مرحله این کارمزد در واقع صفر خواهد بود به طور یقین شامل تفاوت قابل ملاحظهای خواهد شد.
وی یادآور شد: مدل دقیق مالی پس از جلسهای که احتمال زیاد در پایان این هفته نهایی خواهد شد، اعلام می شود.