به گزارش آباجان به نقل از ایرنا، عملیات اجرایی طرح توسعه فرودگاه خرمآباد سال ۹۲ با برآورد اعتبار ۵۲۰ میلیارد ریالی و حضور مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور آغاز و اعلام شد، بیش از ۱۰ هزار زائر لرستانی خانه خدا بزودی از این فرودگاه عازم می شوند، اما طرح در مقاطعی تعطیل و در نهایت سال ۱۴۰۰ روبان قرمز افتتاح را به خود دید.
آن زمان عنوان شد طرح مطالعاتی توسعه باند، تجهیز فرودگاه و تامین امکانات مورد نیاز برای پرواز هواپیماهای بزرگ و پهن پیکر و طرحی شامل اجرای عملیات توسعه پهنای باند فرودگاه و همچنین پی سی ان (مقاومت فشاری باند)، پایانه و پاویون مناسب و مجهز برای فرودگاه خرم آباد در حال انجام است.
محمد رسولی نژاد مدیرعامل وقت شرکت فرودگاه های کشور در مراسم آغاز بکار این طرح اظهار داشت: با توجه به مطالبه دیرین مردم و پیگیری مسوولان لرستان برای فراهم آمدن امکان پرواز حجاج از طریق این فرودگاه، باند پرواز فرودگاه خرم آباد به میزان ۳۰۰ متر توسعه می یابد.
پس از آن آیین باشکوه، رفت و آمد مسوولان کشوری و استانی و سخنرانی آنها نگذاشت پرواز حج از فرودگاه خرم آباد به فراموشی سپرده شود و امیدواری برای افتتاح هرچه زودتر آن، وعده پرواز حجاج از خرم آباد را بیش از پیش در دل مردم زنده کردند، وعده ای که قرار بود ۲ سال پس از آغاز عملیات میدانی به ثمر بنشیند، اما اکنون این آرزو و حسرت ۱۳ ساله شده است.
فرودگاه خرمآباد پس از فرودگاه مسجد سلیمان، بندر لنگه و قلعه مرغی، چهارمین فرودگاه قدیمی ایران میباشد و اولین هواپیما سال ۱۳۰۴ در باند آن فرود آمد و اکنون نیز آنگونه که مسوولان فرودگاهی میگویند، همتراز با استانداردهای روز دنیا تعریف شده است.
استفاده از ظرفیت بالای فرودگاه خرم آباد همواره جزو مطالبات مردم و رسانه و البته سخنرانی و شعارهای انتخاباتی نمایندگان بوده است، چراکه لرستان نسبت به تهران، به عتبات عالیات و مرزهای جنوبی نزدیکتر است.
از طرفی منطقی نیست، مردم این دیار با داشتن چنین امکانی، رنج سفر و خطرات جاده ای چندین ساعته را با اتوبوس یا خودروی شخصی به جان بخرند، به تهران برسند و دوباره برای رفتن به مکه و عتبات عالیات، مسیر رفته را با سفر هوایی باز گردند و از آسمان غرب بگذرند.
مخاطرات سفر زمینی و خستگی راه در آغاز سفر چندان خوشایند نیست، از طرفی این خستگی در زمان بازگشت از سفر نیز مضاعف و دوچندان می شود و البته باید یادآور هم شد که بسیاری از آشنایان و بستگان نزدیک زائران، هنگام بازگشت آنها به تهران می روند تا علاوه بر استقبال، زائران را به استان بازگردانند که این هم زمینه ساز بروز حوادث رانندگی در این مسیر حدود ۶۰۰ کیلومتری است.
گذشته از سفرهای یکی بود یکی نبود عتبات عالیات طی چند سال اخیر که به تعداد انگشتان دست هم نمی رسد، اکنون سفر حج به عنوان یک مطالبه اصلی و خواسته دیرین مردم لرستان مطرح است و حتی می توان با رایزنی های گسترده، از سفر زمینی حجاج استان های همجوار همچون ایلام و کرمانشاه به تهران جلوگیری کرد و زائران این مناطق، مسیر نزدیکتری را تا لرستان بپیمایند.
اما به گفته سید موسی خادمی استاندار وقت لرستان در سال ۹۷، مدیرعامل شرکت “هما” در نامه ای برقراری پروازهای حج را به دلیل عدم حصول شرایط فنی فرودگاهی و وجود موانع پروازی و برخی دلایل دیگر، غیر ممکن اعلام کرده است.
وی این را هم گفت که در راستای رفع مشکل فرودگاه خرم آباد نامه ای توسط مدیریت ارشد استان به وزیر راه و شهرسازی ارسال و عنوان شده بر اساس مستندات موجود، طرح توسعه فرودگاه خرم آباد از محل اعتبارات استانی و به منظور آماده سازی فرودگاه برای پذیرش هواپیماهای پهن پیکر تا رده ایرباس ۶۰۰ _۳۰۰، ایمن سازی سطوح پروازی آن و در نهایت برقراری پروازهای خارجی به خصوص پروازهای حج و عتبات عالیات انجام شد.
داستان دنباله دار فرودگاه خرم آباد در دولت سیزدهم هم روایت و ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ استانداری لرستان اعلام کرد: سید عباس حسینی رییس سازمان حج و زیارت کشور در دیدار با فرهاد زیویار استاندار وقت لرستان گفته است با توجه به مدت زمان بسیار اندک سازمان حج تا شروع اعزام کاروانهای حج ۱۴۰۲ پیگیریهای لازم برای اعزام زائران از فرودگاه خرمآباد برای سفرهای زیارتی حج تمتع، عمره مفرده، عتبات عالیات و سوریه انجام و از ظرفیت فرودگاه شهدای خرمآباد استفاده خواهد شد.
به گفته حسینی امکان برقراری پروازهای حج و عتبات از لرستان فراهم و حجاج از فرودگاه شهدای خرمآباد به بیتاللهالحرام اعزام خواهند شد.
در نهایت خرداد همان سال زیویار در دیدار با دست اندرکاران حج و زیارت لرستان اعلام کرد سال آینده با قول هایی که سازمان حج و زیارت کشور و سازمان هواپیمایی کشوری دادهاند با تمهید شرایط، حجاج لرستانی را در فرودگاه خرمآباد بدرقه خواهیم کرد.
اکنون سال ها از وعده شیرین پرواز حج در فرودگاه خرم آباد می گذرد و مسوولان ملی و استانی همچنان در ضد و نقیض “بله” یا “خیر” آن هستند، طرحی که گاهی با چراغ سبز مسوولان کشوری و گاهی با مقاومت های سرسخت آنها مواجه بوده است.
به گفته مسوولان در ادوار مختلف، طرح توسعه فرودگاه خرم آباد برای پذیرش پروازهای حج قبل از اجرا با حدود ۹۰۰ میلیارد ریال (در زمان بهره برداری) از محل اعتبارات استان محروم لرستان به تایید سازمان هواپیمایی کشور رسید و این یعنی تمام جوانب کارشناسی و فنی در نظر گرفته شد، حالا علاوه بر اینکه اعتبارات استانی بی نتیجه هزینه شده دست مردم لرستان هم از پرواز حج خالی مانده است.
اما در این میان یک سوال اساسی وجود دارد، چرا در صورت فراهم نبودن شرایط پرواز حج حتی با اجرای طرح توسعه، چنین رقم هنگفتی که آن سال ها می توانست کارگشای بسیاری از طرح های اشتغال و کارگاه های زودبازده باشد، برای طرحی نافرجام و غیرکارشناسی هزینه شده است؟ و حال پس ازاجرای طرح، چرا وعده داده شده به سرانجام نرسیده است؟
برقراری پرواز سال ۸۰ به مقصد مکه در فرودگاه خرم آباد
مدیر فرودگاه شهدای خرم آباد در خصوص وضعیت زیرساختی و ناوبری این مجموعه به آباجان به نقل از ایرنا می گوید: طرح توسعه بر اساس استانداردها اجرایی شده و ارزش روز آن اکنون حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال است.
امیرعباس نظری زاده با اشاره به پیگیری های استاندار جدید و نمایندگان لرستان برای برقراری پرواز حج افزود: دیدارهایی در این خصوص با مسوولان ملی و حتی وزیر راه و شهرسازی هم صورت گرفته است.
وی تصریح کرد: فرودگاه از نظر زیرساختی شامل طول و عرض باند، تجهیزات کمک ناوبری، ظرفیت ترمینال و پارکینگ، اقدامات فنی و عملیاتی هیچگونه مشکلی ندارد و امکان برقراری پرواز در شب را هم داراست
انجام مکاتبات و پیگیری های جدید
استاندار لرستان نیز در این خصوص به آباجان به نقل از ایرنا گفت: یکی از مطالبات جدی مردم استان استفاده از فرودگاه خرم آباد برای سفر حج است که با جدیت در دستور کار استانداری و شخص بنده قرار دارد.
سید سعید شاهرخی افزود: این مهم تا جلب موافقت مقامات کشوری، از طریق مبادی زیربط از جمله سازمان هواپیمایی کشور دنبال می شود تا با استفاده بهینه از فرودگاه خرم آباد، حجاج لرستانی را از طریق پرواز استان به مکه و مدینه اعزام کنیم.
وی ادامه داد: استفاده فرودگاه خرم آباد برای اعزام حجاج، یکی از مسائل و دغدغههای مردم به شمار میرود که پیگیریهای این موضوع با تشریک مساعی در دستور کار قرار دارد.
استاندار لرستان ادامه داد: امید می رود با مکاتبات و پیگیری های صورت گرفته با سازمان هواپیمایی کشور، امکان استفاده از فرودگاه خرم آباد برایسفر حج و عتبات ایجاد و دغدغه مردم برطرف شود.
درخواست تبدیل فرودگاه خرم آباد به ایستگاه پروازی حج
شاهرخی همچنین گفت: مقدمات درخواست و پیگیری برای تبدیل فرودگاه خرمآباد به ایستگاه پروازی حج تمتع و حج عمره در حال انجام است، چراکه آمادگی ایجاد ایستگاه ویژه زائران در فرودگاه خرمآباد وجود دارد.
وی ضمن اشاره به دیدار با رییس سازمان حج و زیارت کشور افزود: زیرساختهای فرودگاه شهدای خرم آباد طی سال های گذشته به روز، باند پرواز و ایستگاهها آماده و مجموعه به شکل یک فرودگاه بینالمللی تجهیز شده است.
استاندار لرستان بر ضرورت بهرهگیری از ظرفیتهای موجود برای افزایش تعداد پروازها و بهبود کیفیت خدمات این فرودگاه تاکید کرد و ادامه داد: توجه به توسعه زیرساختهای این فرودگاه به عنوان یکی از مولفههای کلیدی توسعه استان ضروری است.
شاهرخی یادآور شد: یکی از ضروریات توسعه لرستان، ایجاد زیرساخت های ارتباط جاده ای، ریلی و هوایی است که تلاش می شود در این راستا اقدامات موثری برای پیشرفت استان و رضایت مردم اتخاذ گردد.
متاسفانه با وجود دارا بودن زیرساخت های تجهیزاتی، نزدیک بودن لرستان به مرزهای غربی و جنوبی و مخاطرات سفرهای زمینی برای رسیدن به فرودگاه های تهران، پرواز حج در خرم آباد برقرار نشده است و بخشی از ظرفیت های میلیاردی این فرودگاه که سالانه حدود ۸۰ میلیارد ریال برای نگهداری آنها هزینه می شود بدون استفاده مانده است.
حالا در دولت چهاردهم هم روایت پروازهای حج فرودگاه خرم آباد در گوش مسوولان ملی زمزمه می شود که امید می رود دست فرودگاه خرم آباد و حجاج لرستانی از این خواسته دیرینه با همت دولتمردان استانی و کشوری پر شود.