به گزارش آباجان به نقل از ایرنا، اغلب شهرهای پیشرفته دنیا، توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات را از طریق برنامه های جامع در قالب شهرهای هوشمند دنبال میکنند.
در شهر هوشمند با توجه به توسعه شهرها و افزایش جمعیت و محدویتهای منابع انرژی و اقتصادی، به کارگیری سیستم های قدیمی که کارآمدی کمی دارند، رویکرد صحیحی به شمار نمی رود و به همین علت در حوزه حمل ونقل که یکی از شاخص های توسعه یافتگی و پیشرفته بودن شهرها محسوب میشود، نیز نمی توان شبکه های حمل ونقل را به روش های سنتی کنترل و مدیریت کرد.
از طرف دیگر یکی از مولفه های اصلی در شهر هوشمند، استفاده از سامانه های هوشمند در حمل و نقل است، سیستم های حمل و نقل هوشمند با به کارگیری تکنولوژیهای نوین از قبیل الکترونیک، ارتباطات و سیستم های کنترل رایانه ای وتلفیق با علوم مهندسی ترافیک و برنامه ریزی، ابزارهای لازم برای کنترل و مدیریت را فراهم ساخته اند.
با توجه به اهمیت این موضوع خبرنگار آباجان به نقل از ایرنا ابعاد مختلف این مهم را از متولیان مربوطه جویا شده است:
حمل و نقل عمومی هوشمند، تحولی عظیم در نحوه مدیریت را ایجاد می کند
رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری زنجان با بیان اینکه شهرداری زنجان در نظر دارد سامانه حمل و نقل عمومی هوشمند برای مدیریت ترافیک، بهینه سازی مسیرها، کاهش هزینه ها را انجام دهد، افزود: همچنین پایداری زیست محیطی و ایجاد تجربه بهتری برای جابه جایی درون شهری به شهروندان به کمک شرکت های دانش بنیان را هم طراحی و پیاده سازی کند.
سیدرضا سنگی افزود: امروزه حمل و نقل عمومی به عنوان یکی از ارکان اصلی زیرساخت های شهری، نقش حیاتی در بهبود کیفیت زندگی شهروندان ایفا می کند.
این مسوول با بیان اینکه حمل و نقل عمومی هوشمند، تحولی عظیم در نحوه مدیریت و تردد در شهرها ایجاد کرده است ادامه داد: با بهرهگیری از فناوریهای پیشرفته مانند اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، دادههای بزرگ و سنسورها،به دنبال کاهش ترافیک، بهبود کیفیت هوا، افزایش ایمنی و در نهایت ارتقای کیفیت زندگی شهروندان هستند.
حمل و نقل عمومی هوشمند، تحولی عظیم در نحوه مدیریت و تردد در شهرها ایجاد کرده است که با بهرهگیری از فناوریهای پیشرفته مانند اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، دادههای بزرگ و سنسورها،به دنبال کاهش ترافیک، بهبود کیفیت هوا، افزایش ایمنی و در نهایت ارتقای کیفیت زندگی شهروندان هستند.وی با اشاره به اجزای اصلی سیستم حمل و نقل عمومی هوشمند مورد استفاده گفت: حسگرها و دوربینها از جمله آن است که برای جمعآوری دادههای ترافیکی در زمان واقعی مانند سرعت خودروها، تراکم ترافیک و وضعیت آب و هوا استفاده میشوند.
این مسوول با بیان اینکه سیستمهای ارتباطی نیز برای انتقال دادهها بین حسگرها، مراکز کنترل و وسایل نقلیه به کار میروند گفت: نرمافزارهای تحلیل داده نیز برای پردازش و تحلیل دادههای جمعآوری شده و ارائه اطلاعات مفید به کاربران و مدیران ترافیک استفاده میشوند.
وی با بیان اینکه پلتفرمهای اشتراکگذاری اطلاعات از دیگر ارکان مهم به شمار می رود، گفت: برای به اشتراکگذاری اطلاعات ترافیکی با کاربران از طریق اپلیکیشنهای موبایل(برای مسافران، رانندگان و مدیران) و وبسایتها استفاده میشوند.
سنگی افزود: پرداخت هزینه سفر نیز با استفاده از روش های ایجاد کیف پول الکترونیکی برای مسافران، صدور و مدیریت بلیط های الکترونیکی و حذف پول نقد با سامانه آنلاین شارژ کیف پول الکترونیکی، پرداخت از طریق RFID، QR Code ، یا فناوری NFC و ایجاد سیستم اطلاع رسانی درباره مانده حساب و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.
حمل و نقل عمومی هوشمند صرفه جویی در مصرف انرژی به دنبال دارد
وی به مزایای حمل و نقل عمومی هوشمند در شهرداریها اشاره کرد و گفت: کاهش ترافیک از جمله مزایای آن به شمار می رود که با استفاده از اطلاعات دقیق ترافیکی، میتوان مسیرهای جایگزین را به رانندگان پیشنهاد داد و از تشکیل ترافیکهای سنگین جلوگیری کرد.
این مسوول گفت: حمل و نقل عمومی هوشمند به بهبود کیفیت هوا، کاهش ترافیک و تشویق به استفاده از وسایل نقلیه عمومی و دوچرخه، منجر به کاهش آلودگی هوا میشود.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری زنجان ادامه داد: با استفاده از سیستمهای نظارت تصویری و هشداردهنده، میتوان خطر تصادفات را کاهش داد.
وی با بیان اینکه حمل و نقل عمومی هوشمند صرفه جویی در مصرف انرژی به دنبال دارد اضافه کرد: در واقع به بهینه سازی مسیرهای سفر و کاهش ترافیک، منجر به کاهش مصرف سوخت و انتشار گازهای گلخانهای میشود.
این مسوول چنین اقدامی به افزایش رضایت شهروندان: منجر می شود گفت: دسترسی آسان به اطلاعات ترافیکی، پرداخت الکترونیکی و اطلاعرسانی دقیق در مورد زمان حرکت وسایل نقلیه، کاهش زمان سفر و بهبود کیفیت زندگی، رضایت شهروندان را افزایش میدهد.
وی با اشاره به کاربردهای حمل و نقل عمومی هوشمند در شهرداریها را یادآور شد و گفت: مدیریت هوشمند چراغهای راهنمایی را به دنبال داشته و با توجه به شرایط ترافیک، زمان سبز و قرمز چراغهای راهنمایی به صورت دینامیک تنظیم میشود.
سنگی با بیان اینکه این اقدام به مسافران وسایل نقلیه عمومی اطلاعات دقیقی درباره زمان حرکت، مسیر و تاخیرها ارائه میشود افزود: با استفاده از حسگرها، اطلاعات درباره ظرفیت پارکینگها به صورت بلادرنگ در اختیار کاربران قرار میگیرد.
وی یادآور شد: :حمل و نقل عمومی هوشمند به شرکتهای حمل و نقل عمومی امکان میدهد تا ناوگان خود را بهینه مدیریت کنند و خدمات بهتری به مسافران ارائه دهند.
چالشها و آینده حمل و نقل عمومی هوشمند هزینه بالای پیادهسازی است چرا که پیادهسازی سیستمهای حمل و نقل هوشمند نیاز به سرمایهگذاری قابل توجهی دارد. این مسوول چالشها و آینده حمل و نقل عمومی هوشمند را هزینه بالای پیادهسازی ذکر کرد و گفت: پیادهسازی سیستمهای حمل و نقل هوشمند نیاز به سرمایهگذاری قابل توجهی دارد.
به گفته وی، مقاومت در برابر تغییر نیز از دیگر چالش ها به شما می رود که تغییر عادات رفتاری مردم و پذیرش فناوریهای جدید، زمانبر است.
وی گامهایی برای راه اندازی حمل و نقل عمومی هوشمند را توسعه زیرساختهای ارتباطی، گسترش شبکههای اینترنت پرسرعت و زیرساختهای ارتباطی بیسیم اعلام کرد و گفت: ترویج استفاده از وسایل نقلیه پاک، تشویق مردم به استفاده از وسایل نقلیه عمومی، دوچرخه و خودروهای برقی و فزایش آگاهی عمومی در مورد مزایای حمل و نقل عمومی هوشمند و نحوه استفاده از آن ذکر کرد.
هوشمند سازی حمل و نقل شهری زنجان نیاز به اجرای دقیق و سنجیده دارد
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی و هوشمند سازی شورای شهر زنجان با بیان اینکه مقوله مهم هوشمند سازی از ابعاد مختلف باید به آن نگریست گفت: یکی از ارکان مهم آن شهروندان هستند که اطلاع رسانی دقیقی باید از چگونگی تردد ناوگان، قیمت و مسایل دیگر اطلاعات و آگاهی دقیقی را داشته باشد.
مجید ناصحی مقدم با بیان اینکه موضوع دیگر به سازمان حمل و حمل شهرداری باز می گردد که در خصوص حرکت اتوبوس ها و ون ها مدیریت جامعی را داشته باشد افزود: این سازمان باید اطلاعات در خصوص تردد، مکان های شلوغ و غیره را داشته باشد تا بتواند مدیریت کنند.
وی با بیان اینکه برقراری ارکان اول و دوم به سامانه ای نیاز دارد اضافه کرد: پرداخت الکترونیک آسان برای شهروندان، خرید ونصب تجهیزات مورد نیاز در ناوگان اتوبوس ومینی بوس و ناوبری بر اساس نرم افزاری که بر روی سیستم نصب می شود، مدیریت را امکان پذیر می کند.
این عضو شورای اسلامی شهر زنجان با بیان اینکه برای تحقق این مساله جلساتی متعددی با کسانی که طرح های مختلفی را در کشور اجرا کرده اند، برگزار کرده ایم گفت: به این نتیجه رسیدیم هوشمند سازی حمل و نقل بر اساسی یک قرار داد خوب و مرحه به مرحله انجام گیرد.
با همکاری شورا و شهرداری زنجان در صدد اجرای فاز به فاز مدل هوشمند سازی حمل و نقل شهری زنجان هستیم اظهار تحقق مراحل این طرح مهم در گرو ایجاد زیر ساخت های سخت افزاری و نرم افزاری است که زمان بندی لحاظ شده است.وی با تاکید بر اینکه با همکاری شورا و شهرداری زنجان در صدد اجرای فاز به فاز مدل هوشمند سازی حمل و نقل شهری زنجان هستیم اظهار داشت: تحقق مراحل این طرح مهم در گرو ایجاد زیر ساخت های سخت افزاری و نرم افزاری است که زمان بندی لحاظ شده است.
این عضو شورای اسلامی شهر زنجان با تاکید بر اینکه در هوشمند حمل و نقل باید هدف از انجام این کار مشخص شود و ابزارهای مورد استفاده نیز لحاظ شود گفت: هوشمند حمل و نقل برای شهروند و تسهیل در آمد و شد صورت می گیرد ، بنابر این قبل از اجرا فاز مهمی را در بر می گیرد.
ناصحی مقدم با بیان اینکه بر خلاف قبل، تلاش شده در این طرح تمامی جوانب کار دیده شود، افزود: چند سال پیش حرکت هایی در اجرای هوشمند سازی حمل و نقل شهر زنجان صورت گرفت اما به دلیل عدم شکل گیری زیرساخت های کامل آن برگشت به نقطه صفر بود.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی و هوشمند سازی شورای شهر زنجان با بیان اینکه فاز طراحی این طرح باید به درستی انجام گیرد، اظهار داشت: پس از آن باید فاز پایلوت انجام و همه جوانب آن بررسی و سپس تعمیم داده شود، منابع مورد نیاز نیز مد نظر قرار گرفته که هزینه کرد دقیق و درست آن اهمیت بسزایی دارد.
ناصحی مقدم با تاکید بر اینکه عد درست اجرای طرح خود هزینه های سنگینی را بر جا می گذارد افزود: موفقیت اجرای طرح به نیاز سنجی و تحلیل درست باز می گردد و از طرفی باید هم طراحی درست و پیاده سازی شود .
وی چشم انداز اجرای این طرح در شهر زنجان را امیدوار کننده اعلام کرد و گفت: امیدوارم با اقدامات کنونی بتوان به اهداف ترسیم شده دست یابیم.
هوشمند سازی حمل و نقل شهری زنجان فاز بندی اجرا می شود
رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری زنجان نیز در این خصوص با بیان اینکه هم اکنون تمامی ناوگان سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری مجهز به سیستم سیپاد است ادامه داد: این سیستم تحت وب و پایش و رصد عملکرد ناوگان از این طریق و نرم افزار مربوطه انجام میگردد..
داود نوری با بیان اینکه مرحله دوم هوشمند سازی ناوگان مربوط به بحث پرداخت الکترونیک هزینه سفر بر می گردد افزود: این مهم باید از طریق سخت افزارهای قابل نصب در ناوگان و نرم افزار و کیف پول هوشمند قابل انجام است.
این مسوول ادامه داد: جهت تحقق این مهم جلسات متعدد و بسیاری در سازمان حمل و نقل و شهرداری و شورای شهر با حضور شرکتهای فعال بومی و غیر بومی در این زمینه برگزار و بازدید هایی هم از وضعت برخی از شهر ها و کلانشهر ها از جمله شهر مشهد و تبریز در همین راستا صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه با توجه به تحولات صورت گرفته در حوزه فضای مجازی و آی تی و توجه به این نکته که هر اقدامی در این خصوص نیاز مند دقت و توجه ویژه بوده و باید از آخرین تکنولوژی بهره جست اظهار داشت: مقرر شده از تکنولوژی نصب تبلت در ناوگان و پرداخت هوشمند تحت وب در مقیاس کوچک و همچنین نصب دوربین جهت پایش عملکرد رانندگان استفاده شود.
نوری با بیان اینکه در صورت بازخورد مثبت و راضی کننده بودن این پروژه در تمام ناوگان اتوبوسرانی و ناوگان برای توان یابان و سرویس مدارس بهره گیری شود افزود: تا اجرایی شدن پرداخت الکترونیکی هزینه سفر فعلا از همان روش حاضر یعنی پرداخت با پول بانکی استفاده خواهد شد.
وی اضافه کرد:ناوگان فعال شهرداری و بخش خصوصی شامل اتوبوس ملکی ۴۵ دستگاه ،ون ۳۰ دستگاه ،مینی بوس ۳۶ دستگاه و بخش خصوصی ۲۷ دستگاه می باشد.
هوشمند سازی در در مرحله کوچک مقیاس و بزرگ مقیاس اجرا خواهد شد که در ۲ فاز خرید و نصب تجهیزات و فاز نرم افزار و سامانه اجرایی با انتخاب پیمانکار ذی صلاح اجرایی خواهد شد.این مسوول با تاکید بر اینکه هوشمند سازی در در مرحله کوچک مقیاس و بزرگ مقیاس اجرا خواهد شد گفت: در ۲ فاز خرید و نصب تجهیزات و فاز نرم افزار و سامانه اجرایی با انتخاب پیمانکار ذی صلاح اجرایی خواهد شد.
نوری با بیان اینکه در سنوات قبل و از سال ۹۶ هوشمند سازی با یکی از شرکت ها انجام شد افزود: به دلیل اوج گیری بیماری کرونا و عدم استقبال شهروندان از حمل و نقل عمومی و عدم صرفه اقتصادی به دلیل کمبود مسافر از سوی پیمانکار خاتمه داده شد.
به گفته رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهر داری زنجان فاز اولیه طرح امسال و فاز کلان و بزرگ مقیاس آن از سال آینده اجرایی خواهد شد.
برآیند: هوشمند سازی حمل و نقل عمومی در شهرها بیش از گذشته اهمیت بسزایی دارد چرا که علاوه بر تسهل در تردد عموم به کاهش مساول ناشی از آن منجر می شود.
در این میان اجرای دقیق و سنجیده آن و از طرفی آگاه سازی و اطلاع رسانی مستمر می تواند به تسریع اجرای طرح کمک فراوانی کند.