به گزارش آباجان به نقل از ایرنا، محمد آشوری تازیانی عصر یکشنبه در نشست کارگروه توسعه دریامحور استان هرمزگان که با حضور فاطمه جراره، احمد مرادی و سید عبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی نمایندگان مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی و مدیران عضو کارگروه برگزار شد. اظهار کرد: الزامات، جهتگیریها و انتظارات قانون از توسعه دریامحور مشخص است و باید تصویری گویا از مطالبات استان در حوزه اقتصاد دریا ارائه دهیم تا چارچوبی برای تحقق مطالبات و رفع موانع در مسیر توسعه دریامحور ایجاد و به دولت ارائه شود.
وی بیان کرد: قانون برنامه هفتم توسعه، مبنای کار است و برشی که باید از این قانون برای استان ایجاد کنیم ملاک عمل برای ما در بزرگترین استان ساحلی دریایی خواهد بود تا اقتصاد دریا را در ابعاد مختلف توسعه دهیم.
نماینده عالی دولت در هرمزگان فرصتهای رقابت در حوزه دریامحور را جدی برشمرد و گفت: اگر تاخیری در انجام طرحهای حمل و نقلی و توسعه زیرساختهای دریایی و بندری داشته باشیم فرصتهای رقابت بین المللب را از دست خواهیم داد.
آشوری تازیانی، با اشاره به تصویب ایجاد ۲۷ شهر در سواحل شمال و جنوب کشور، گفت: هفت شهر آن در استان هرمزگان قرار دارد و اگر ما نگاه آمایشی نداشته باشیم در بارگذاری جمعیت این شهرها با تعارضاتی مواجه خواهیم شد؛ از این رو باید دستگاههای اجرایی و مراکز آموزش عالی استان برای تهیه برش استانی اقتصاد دریامحور فعالتر شوند و برای این مهم نقشه راه داشته باشند.
وی با اشاره به برخی ضرورتهای توسعهای در استان هرمزگان مانند گذر غربی و شرقی استان و توسعه کریدور ریلی در هرمزگان، عنوان کرد: باید تلاش کنیم ضرورتهای توسعه استان را تبدیل به طرحهایی ملی کنیم تا سرعت اجرای طرحها بالا برود و جلوی از دست دادن فرصتهای اساسی گرفته شود.
آشوری تازیانی با اشاره به گردش مالی بالای صنعت بانکرینگ و سهم پایین کشور در این حوزه، عنوان کرد: ما به دنبال خلق درآمدهای جدید هستیم اما نباید از فرصتهای درآمدی موجود غفلت کنیم؛ چرا که در حال حاضر سود قاچاق سوخت انجام شده در کشور به جیب دیگر همسایگان میرود.
وی خاطرنشان کرد: اساسیترین بحث در توسعه جنوب کشور و استان هرمزگان تدوین برنامه جامع دریامحور است.
استاندار هرمزگان توسعه کریدور ریلی جنوب به جنوب استان را مهم برشمرد و تلاش برای تبدیل ضرورتهای توسعه استان به طرحهایی ملی را مورد تاکید قرار داد.