صدای رسای علوم انسانی در سکوت سیاست‌ها

صدای رسای علوم انسانی در سکوت سیاست‌ها

محورهای سخنرانی وزیر علوم تحقیقات و فناوری عبارت بودند از :

الف) نقش و اهمیت علوم انسانی در جامعه:

وزیر علوم تأکید می‌کند که علوم انسانی درک و حل مشکلات جامعه را ممکن می‌سازد و توسعه پایدار، عادلانه و متوازن را به آن گره می‌زند. او علوم انسانی را به‌عنوان بنیان‌گذار مفاهیمی همچون عدالت، اخلاق و جمهوریت می‌بیند. این رویکرد به علوم انسانی نشان می‌دهد که این حوزه از اهمیت نظری و کاربردی بالایی در جهت‌دهی اجتماعی و فرهنگی برخوردار است.

این دیدگاه به درستی جایگاه علوم انسانی را در مدیریت و حل چالش‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی برجسته می‌کند. اما این نگاه نیازمند آن است که در عمل نیز از سیاست‌گذاران و مدیران اجرایی بازتاب یابد. در حالی که در ایران توجه کافی به علوم انسانی در سطح تصمیم‌گیری‌های کلان وجود ندارد.

ب) مشکلات اقتصادی و تأثیر بر پژوهشگران:

وزیر علوم به مشکلات اقتصادی پژوهشگران اشاره می‌کند و آن را مانعی برای تحقیق و توسعه می‌داند. او از عدم وجود زیرساخت‌های حمایتی مناسب گلایه دارد و این مساله را یکی از چالش‌های اصلی معرفی می‌کند.

این مشکل واقعیتی ملموس برای پژوهشگران علوم انسانی و شاید پژوهشگران همه حوزه‌ها است. کاهش حمایت مالی باعث فرسایش انگیزه و کاهش کیفیت تحقیقات می‌شود. برای رفع این معضل، افزایش بودجه و اصلاح سیاست‌های حمایتی ضروری است. در کشور های پیشرفته سرانه های پزوهشی بالایی تخصیص می‌دهند به عنوان مثال، کره جنوبی حدود ۴.۷ درصد، ژاپن ۳.۲ درصد، آمریکا ۳.۱۲ درصد و چین ۲.۲۳ درصد از GDP خود را به تحقیق و توسعه اختصاص می‌دهند. در ایران، این رقم حدود ۰.۷ درصد از GDP است که با هدف‌گذاری ۴ درصدی تا افق ۱۴۰۴ فاصله دارد.

در کشورهای پیشرفته به ازای هر یک میلیون نفر، بین ۲ تا ۵ هزار محقق وجود دارد، در حالی که در ایران این تعداد کمتر از هزار نفر است.

ج) عدم باور به کارآمدی علوم انسانی در میان مدیران:

وزیر با انتقاد از نگاه رایج در میان مدیران به علوم انسانی، می‌گوید که این علوم هنوز به‌عنوان یک راه‌حل جدی برای مسائل اجتماعی و سیاسی مورد قبول قرار نگرفته است. او همچنین به سیاست‌های ناکارآمد و اصرار بر ادامه آنها اشاره دارد.

این بخش از سخنان نشان‌دهنده ضعف در فرهنگ‌سازی درباره نقش علوم انسانی در تصمیم‌گیری‌های کلان است. اگرچه اشاره به ناکارآمدی سیاست‌ها و ضرورت شنوایی نسبت به نقدها، یک پیام مثبت است، اما نیازمند عزم جدی در سطح حاکمیت برای بهره‌گیری از دانش علوم انسانی در تصمیم‌سازی‌هاست. علوم مدیریت زیرمجموعه علوم انسانی است و برای هر درد و بیماری باید به پزشک متخصص رجوع شود، اینکه در تخصیص پست‌ها مدیریتی که به دانش و تجربه مدیریتی نیاز دارد به هر فردی اجازه مسوولیت داده شود، همانند این است اجازه جراحی و طبابت به افراد بی‌تخصص داده شود و نتیجه چنین فرایندی از پیش معلوم خواهد بود .

د) آسیب‌ها و چالش‌های داخلی علوم انسانی:

وزیر علوم به مشکلاتی مانند کمی‌گرایی، عدم تناسب نظام ارزیابی و تولید پژوهش‌های غیرکاربردی اشاره می‌کند.

این نقدها نشان‌دهنده درک صحیح از معضلات درونی علوم انسانی است. اصلاح ساختارهای ارزیابی و افزایش توجه به پژوهش‌های کاربردی می‌تواند به کارآمدی این علوم کمک کند. همچنین، تشویق به پژوهش‌های باکیفیت و اصیل می‌تواند تأثیر بیشتری در جامعه داشته باشد. پایان‌نامه‌های دانشگاهی در دو دهه گذشته سیر نزولی کیفیتی داشته‌اند که نه مشکلی از جامعه و بنگاهی را حل کرده‌اند و نه توانسته‌اند در نشریات معتبر جهانی عرض اندام کنند.

پیام اصلی این سخنرانی ضرورت گره زدن علوم انسانی به تصمیم‌گیری‌های کلان و حل چالش‌های جامعه است که می‌تواند گامی مؤثر در توسعه پایدار و عادلانه باشد.

* سید کامران یگانگی، عضو هیات علمی دانشگاه

حتما ببینید

تصویب طرح حمایت از رشته‌های راهبردی در سی‌امین جلسه شورای عالی عتف

تصویب طرح حمایت از رشته‌های راهبردی در سی‌امین جلسه شورای عالی عتف

پیمان صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی آباجان به نقل از ایرنا در تشریح …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *