به گزارش خبرنگار فرهنگی آباجان به نقل از ایرنا، گالریگردان پایتخت بنا به سنت هفتگی در پایان هفته برای تماشای آثار هنری راهی گالریها، نگارخانهها و فرهنگسراها میشوند، در این گزارش منتخبی از نمایشگاههایی که در پایتخت برپا هستند معرفی می شود.
باد نشی در گالری دهونک
نمایشگاه انفرادی مقداد لرپور جمعه ۲۳ آذر تا جمعه ۲۱ دی در گالری دهونک به نشانی ونک، خیابان سئول، پلاک ۴۰ برگزار می شود.
شماتیک در گالری والی
نمایشگاه انفرادی مهسا رجبی جمعه ۷ دی تا سه شنبه ۱۸ دی در گالری والی به نشانی میدان ونک، خیابان شهید خدامی، پلاک ۷۲ برگزار می شود.
هست، نیست در پروژههای ۰۰۹۸۲۱
نمایشگاه انفرادی آیدا بالانچی جمعه ۷ دی ۱۴۰۳ تا سه شنبه ۱۸ دی پروژههای ۰۰۹۸۲۱ در خیابان کریمخان زند، خیابان خردمند، کوچه ۱۸، پلاک ۲۵ برگزار می شود.
موزه در گالری بستان
نمایشگاه انفرادی طراحی و حجم شکر بهرامی جمعه ۷ دی تا چهارشنبه ۱۹ دی در گالری بستان به نشانی خیابان مطهری، خیابان لارستان، نبش بیست و دو، پلاک ۷۱ آغاز به کار کرد.
گوهر شبافروز و شادیهای پنهان در گالری ایرانشهر
نمایشگاه انفرادی مریم سالور جمعه ۷ دی تا دوشنبه ۱۷ دی در گالری ایرانشهر تهران، آدرس جدید گالری: خیابان ویلا، کوچه ششم، پلاک ۱۵ برگزار می شود.
ستیز با نابودی در گالری ثالث
نمایشگاه انفرادی کاوه یاری جمعه ۷ دی تا سه شنبه ۱۸ دی در گالری ثالث به نشانی کریم خان زند بین ایرانشهر و ماهشهر شماره١٤٨ برپاست.
در بیانیه این نمایشگاه آمده است: در جامعه اتمیزه شده امروز تفکیک و جدایی به عناصر متصل تحمیل میشود. افراد برای پر کردن خلا زیست مشترک به مصرفگرایی و فردگرایی تشویق میشوند. تولید، مصرف و دور انداختن و ادامه این چرخه. این چرخه، بیگانگی را در پی دارد که ضامن ادامه اش نیز هست.
در جا زدن، ساکن و صلب بودن، اختگی امیال بدن های شورشی؛ خاموشی. چنین است که نیروی انسانها سرکوب میشود. اما جایی در ارتباط با طبیعت، بعضی از انسان ها به پوچی زیست بیگانه خود پی می برند و در برابر چرخه انقیاد مقاومت میکنند. کاوه یکی از آن انسان ها بود. از کسانی که از چرخه بیگانگی بیرون جهید، علیه مصرفگرایی شورید و با چشمان جست وجوگرش از ضایعات، زندگی بیرون کشید.
او در فیلم کوتاه بیوگراف به چرخش پرگاروار انسان های مسخ شده در روزمره شان پرداخته است؛ پس او آگاهانه علیه شرایط برساخته قدرت مقاومت می کرد. مقاومتی با سلاح چکش و سپر زنگار.
کاوه در فلزهایی که ذهن مصرف گرای امروز بی ارزش می شمرد صورت های مقاومت را محبوس دید و به مدد چکش اش آن ها را از قلمروی مصرف آزاد کرد. نقاشی هایش مقاومت مجسم علیه انقیاد، سلطه و انفعال هستند.
او مانند چکش اش پویا است، خطوط گریز را پی گرفته است. کاوه اشیاء را از سرزمین بیگانگی و زوال کوچ می دهد.
چکش روی فلز موج می اندازد؛ همچون کسی که با زبان دیگری را نرم می کند. زبان سرخ چکش، فلز سرد را گرم می کند؛ گویی به آن زندگی می بخشد. چقاشی های کاوه چنین است.
این تنها لحظه از کار کاوه آهنگر نیست که طی آن زنگار زنده شدن را تجربه می کند. ریتم نوازش جان بخش چکش بر پیکر فلز، مانند نبض است. ضرب آهنگ چکش قلب صورت های فلزی را به تپش در می آورد. کاوه قصد چیرگی بر خدای فلز را ندارد، با او می رقصد.
هنگام زاده شدن کودکی از درد و خون، با اولین دم جیغ می زند. جیغ های فلز زیر ضربات چکش؛ نه از سر اندوه که از شور، شعف زنده شدن، لذت ضربان داشتن است. این مقاومت علیه کوره های ذوب و نابودی کاوه را جاودان کرده است.
ابعاد آزادی بر بستر تاریخ در فضای عمقیافته
نمایشگاه انفرادی چیدمان پیمان دوام جمعه ۷ دی تا جمعه ۲۸ دی در دروس، خ یارمحمدی، بن بست طالقانی پ ۸ برگزار می شود.
سرگرمی در ملاءعام در دیهیم
نمایشگاه انفرادی طاها ذاکر ۱۸ آبان تا ۲۷ بهمن در محل جامعه هنری دیهیم به نشانی اتوبان امام رضا(جاده خاوران)، قیامدشت، ابتدای شهرک انقلاب، روبروی تالار یاس، خیابان پونل، کارخانه نوآوری و شتابدهی دیهیم برگزار می شود.
مارکو گریگوریان در موزه هنرهای معاصر
نمایشگاه انفرادی مارکو گریگوریان ۱۲ آذر تا ۲۳ دی در موزه هنرهای معاصر تهران به نشانی خیابان کارگر شمالی، جنب پارک لاله، موزهی هنرهای معاصر تهران برگزار می شود.
کفترباز در مجموعهی معاصر سو
نمایشگاه انفرادی علی ملک با عنوان کفترباز ۲۹ آذر تا ۲۱ دی در مجموعهی معاصر سو به نشانی تهران، خیابان ویلا، خیابان سمیه، خیابان پورموسی، پلاک ۳۰ برگزار می شود.
در بیانیه این نمایشگاه آمده است: نمایش اخیر علی ملک متشکل از دو مجموعه کبوترهای نامهبر و خودروسوارانی که از حدقه بیرون زده است.`
علی ملک تحت تأثیر رفتوآمدهای مکررش به بازار پرندگان و علاقهی زیادی که به کبوترهای نامهبر دارد، کار روی مجموعه اول را شروع کرد.
او سالهاست به این بازار میرود و زندگی با پرندهها را تجربه کرده، رفتار آنها را مطالعه میکند. در نزدیکی این بازار، مجموعهای بزرگ از خدمات خودرو، تعمیر و شخصیسازی وجود دارد، که او بیشتر اوقات به آنجا نیز سر میزند و به مشاهده و ثبت وقایع میپردازد.
ترکیب این دو مجموعه در این نمایش، نتیجهی همنشینی دو موضوع موردعلاقهی او، یعنی کبوترهای نامهبر و فرهنگ ماشینبازان و عاشقان سینهچاک شخصیسازی خودروها، بوده است که به نظر او به عنوان دو چیز متفاوت و حتی بیربط، پیوندی میان هنرمند، نمایش و آنچه به
نمایش درآمده برقرار میکنند.
جنگ شروعی از یک پایان در گالری خطِ سفید
نمایشگاه انفرادی علی ندایی با عنوان جنگ شروعی از یک پایان ۷ دی تا ۱۷ دی در محل گالری خطِ سفید به نشانی خیابان ولیعصر، روبروی جام جم، کوچه پروین، پلاک ۲۲ برگزار می شود.
«اختلال شعرپریشی (ادواری)» در گالری طراحان آزاد
نمایشگاه فردی فرهاد فزونی با عنوان اختلال شعرپریشی (ادواری) ۷ دی تا ۱۸ دی اختلال شعرپریشی (ادواری) در محل گالری طراحان آزاد به نشانی میدان فاطمی، میدان گلها، میدان سلماس، پلاک ۵ برگزار می شود.۱۴۰۳
«رو به زندگی» در گالری دیدار
نمایشگاه انفرادی همایون سلیمی ۷ دی تا ۲۸ دی در گالری دیدار به نشانی خیابان مفتح جنوبی، کوچهی مبینی پلاک ۱۰ برپاست.
در بیانیه این نمایشگاه آمده است: نقاشی آبستره از نظر برخی مورخین، آنگونه که امروز مطرح است، ریشه در اروپای قرن بیستم دارد. با این حال رگههایی از این گرایش را میتوان در آثار هنرمندان اروپایی متمایل به «نگرش ذهنگرای شرق» نیز یافت.
همایون سلیمی در آثار خود کوشیده است به کمک انتزاع با فرهنگ گذشته و فضای امروز رابطهای نظاممند برقرار کند.
او نگاه بیننده را از سطح به عمق میبرد. سلیمی در تنهایی و سکوت، درجههای مختلفی از رنگ را آزموده و آثاری متنوع و پویا آفریده است.
در آثار او نوعی تکرار نقوش وجود دارد. تکرار گفتوگوی ذهنی را خاموش میکند و ادراکهایی به دست میدهد که در حالت عادی میسر نیست.
سلیمی با کندوکاو در لایههای متعدد، در پی یافتن جواهر است نه نشاندن آن. در حقیقت، چیزی استخراج میکند، نه اینکه چیزی بگذارد.
«بُهت، دوباره» در پروژههای آران
نمایشگاه انفرادی کوشا موسوی با عنوان «بُهت، دوباره» ۷ دی تا ۲۱ دی در محل پروژههای آران به نشانی تهران، خیابان نوفللوشاتو، کوچه لولاگر، پلاک ۵ برگزار می شود.
در بیانیه این نمایشگاه چنین آمده است: سلامت اکوسیستمهایی که ما و همه گونههای دیگر به آن وابسته هستیم، با سرعت بیشتری از همیشه رو به وخامت است.
انسانها در حال فرسایش پایههای اقتصاد سلامت، امنیت و کیفیت زندگی در سراسر جهان هستند.
گونههای جانوری و گیاهی در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری در تاریخ بشر در طی چند دهه در معرض انقراض قرار گرفتهاند.
شبکه بهم پیوسته حیات روی زمین در حال کوچکتر شدن و تحلیل رفتن است.
تجربههای تلخ دهههای اخیر و تاثیر آن در ضمیر هنرمند و توالی این تکرارها نقطه آغازین این مجموعه بوده و در بخش دوم آن حضور انسان منتفی شده ولی تاثیرات مخرب تصمیمات انسانها به تصویر درآمده.
در این کشاکش بُهت و ناتوانی، این هنرمندان هستند که با نشاندادن واقعیت و در دست گرفتن آینهای که وضعیت ما را منعکس میکند، میتوانند ارزش کرامت انسانی و اخلاق را به ما یادآوری کنند.
تنها با نگاه کردن به آینه است که بشریت میتواند از گذرگاههای سخت عبور کرده و بپذیرد که ادامه وضعیت موجود امکان ناپذیر است.
در نهایت باید به این باور برسیم که قدرت جبران ناتوانی خود را داریم.
خانه در گالری باشگاه
نمایشگاه انفرادی نقاشی های مهدی احمدی با عنوان خانه تا دوشنبه ۱۰ دی در گالری باشگاه به نشانی تهران، آدرس خیابان کریمخان خیابان حسینی کوچه دوازدهم پلاک ۱۳ طبقه۳ برگزار می شود.
کیهان در گالری شمیس
نمایشگاه انفرادی نقاشی های جواد علیمحمدی اردکانی تا جمعه ۱۴ دی در گالری شمیس به نشانی تهران، فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان دانیالی، شماره ۸ برپاست.
اتاق روبهرو در گالری ریشه۲۹
نمایشگاه انفرادی فهیمه اسلامکیش تا جمعه ۲۱ دی در گالری ریشه۲۹ به نشانی تهران، خیابان فرشته، خ آقابزرگی، روبروی بنبست یاس، پلاک ۳۱ برپاست.
طراوت تکرار در گالری هما
نمایشگاه عذرا عقیقی بخشایشی و مریم عابدی ۳۰ آذر تا ۱۱ دی در محل گالری هما به نشانی تهران، خیابان کریمخان، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک ۸ برپاست.
در بیانیه این نمایشگاه آمده است: تکرار در معنای عام آن در زندگی به عنوان امری ملالآور تصور میشود اما میتواند علیرغم رنج و زحمت، لذتبخش نیز باشد.
چنین رویکردی، به تکرار در سنت ایرانی و بخصوص در امور ظریفه از جمله نقشبندی و گرهچینیهای معماری و سیاهمشقهای خطاطی نقش مهمی ایفا میکند.
از این منظر ایده طراوت،تکرار از یک معاشرت دوستانه بین دو هنرمند از دو نسل و دو نگاه متفاوت اما از یک ریشه و یک خاک شکل گرفت معاشرتی که نقطه اشتراکش صورتی از تکرار در هنرشان بود.
در یکی تکرار با نوکردن سیاهمشقهای سنتی در قالب فرمهای ازلی و دیگری با نو کردن فرمهای معماری و قالیبافی در قالب نوارهای بوم نقاشی معنا میگرفت.
از سویی هر دو طنینی آشنا از گذشته را در مقابل فراموشی بشری زمزمه میکردند.
از سوی دیگر هر دو آوازی غمانگیز را به شعری نو ترجمه میکردند که در دنیاهای موازی معنا میشدند اما نواها از دنیای خود بیرون آمدند و در فضایی بیمکان با یکدیگر تلاقی کردند تا در جایی به وسعت یک قاب همآواز شوند.
نمایش پیش رو از سه بخش تشکیل شده است. بخش اول آثاری از دو هنرمند را که امضای سبک شخصیشان است نشان میدهد. بخش دوم آثاری را که در برهه آشنایی دو هنرمند با توجه به تأثیراتی که بر یکدیگر داشتهاند در عین حفظ هویت فردیشان در کار نمایش میدهد.
در حالیکه اثری از عذرا عقیقی با عنوان (نور) تکرار لایههای حروف را در سایه روشنهای بیکرانگی به نمایش میگذارد، آثار اخیر مریم عابدی با عنوان نوشته با دوخت تکرار سوزندوزی و گرهزنیها با خط نگارههای شرقی را یادآور میشود.
در بخش نهایی اثر مشترک دو هنرمند که ماحصل این آشنایی بوده در یک قاب به نمایش درآمده است. نوارهای تکرارشونده بوم نقاشی با خط نگارههای کاهنده و افزاینده، بهم بافته میشوند تا بنایی به بیکرانگی مهر بسازند. مهری که ریشه در خاک این سرزمین دارد و در هر گوشه آوایش شنیده می شود مهری که مُهر این سرزمین است و تکرار آن نوترین تکرارها.
تصویر به مثابه تصویر در گالری دوست
نمایشگاه انفرادی آرش احمدی از جمعه ۱۶ آذر تا سه شنبه ۱۸ دی در گالری دوست به نشانی خیابان خرمشهر، خیابان عشقیار، خیابان چهارم، شماره ۴ برگزار می شود.