معاون وزیر میراث فرهنگی: توجه به هویت، رمز تجاری‌سازی صنایع دستی است

معاون وزیر میراث فرهنگی: توجه به هویت، رمز تجاری‌سازی صنایع دستی است

به گزارش آباجان به نقل از ایرنا، مریم جلالی امروز -جمعه- در نشست بررسی چالش‌ها و فرصت‌های صنایع دستی مازندران که با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران و برخی مسئولان و فعالان این حوزه در استانداری مازندران برگزار شد، توجه به هویت و ریشه‌های هر منطقه را عامل شکوفایی و تجاری شدن صنایع دستی دانست.

وی افزود: یکی از چالش‌های عقب‌ماندگی‌ صنایع دستی این است که مقوله فرهنگ در ادبیات توسعه مغفول ماند و توسعه بیشتر در حوزه‌های غیر فرهنگی رخ داد. یعنی به جای این‌که فعالیت در حوزه فرهنگ را سرمایه‌گذاری و درآمد بدانیم هزینه دیدیم.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خاطرنشان کرد: حوزه‌های فرهنگ، صنایع دستی و میراث فرهنگی جزو بخش‌های ارزش‌آفرین و درآمدزا هستند و باید به این حوزه نه به عنوان بخشی هزینه‌دار، بلکه حوزه‌ای درآمدزا نگاه کنیم.

جلالی با بیان این‌که مازندران یکی از قطب‌های تولید انواع فرهنگ است و افزود: فرهنگ هر منطقه در صنایع آن هم تجلی یافته است.

ابلاغ سند ملی صنایع دستی

او فراموشی ریشه‌های فرهنگی به واسطه ظهور تکنولوژی را عامل ضعف در شکوفایی صنایع دستی دانست و گفت: به دنبال آن هستیم که با تدوین و ارایه راهبردهایی حساب شده صنایع دستی را به ادبیات توسعه نزدیک کنیم. در همین راستا نیز پس از از ۲ سال تلاش آبان امسال سند ملی صنایع دستی به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و از سوی رییس‌جمهور به نهادهای مرتبط ابلاغ شده است.

معاون وزیر میراث فرهنگی: توجه به هویت، رمز تجاری‌سازی صنایع دستی است

جلالی صنایع دستی را امر فرابخشی ‌و نیازمند توجه توصیف کرد و یادآور شد: باید در تئوری‌های توسعه و زنجیره‌های ارزش راهبرد صنایع دستی را به عنوان حلقه واسط به رسمیت بشناسیم.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، مازندران را یکی از استان‌های دارای زنجیره ارزش گردشگری معرفی و خاطرنشان کرد: اگر در هر مرکز و مجموعه گردشگری، صنایع دستی پای ثابت باشد زمینه توسعه این صنعت فراهم خواهد شد. از سوی دیگر نیاز است که صنایع دستی مازندران با شبکه‌سازی در سایر نقاط کشور معرفی شود تا برندسازی و معرفی این صنعت هرچه بیشتر فراهم شود.

تشکل‌ها و انجمن‌های گردشگری، لازمه کسب‌وکارهای صنایع دستی

وی رونق تشکل‌ها و انجمن‌های صنایع دستی و عبور از فعالیت انفرادی را اثربخش برشمرد و گفت: صنایع دستی یکی از معیشت‌های قابل توجه در زمینه اقتصادی است. برای مثال صنایع دستی می‌تواند جایگزین شکار یا تولید ذغال شود یا طرح‌های بزرگ گردشگری با پیوست صنایع دستی همراه شوند. واحدهای صنعتی استان مازندران هم در مسیر توسعه فعالیت‌های بخش صنایع دستی با توجه به مسئولیت اجتماعی‌شان می‌توانند اثرگذار باشند.

جلالی ایجاد شورای عالی استان در حوزه گردشگری و صنایع دستی را از دیگر اقدامات برای توسعه این بخش معرفی و اظهار کرد: در همین راستا ظرفیت‌های استان را احصا می‌کنیم و سه‌گانه منابع استانی، منابع ملی و بخش خصوصی را برای تحقق اهداف این شورای تخصصی پای کار می‌آوریم.

حتما ببینید

واقعیت‌های بحران کاهش ذخیره خون به کمتر از ۲ روز در مازندران

واقعیت‌های بحران کاهش ذخیره خون به کمتر از ۲ روز در مازندران

به گزارش خبرنگار آباجان به نقل از ایرنا، مدیر کل انتقال خون مازندران روز شنبه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *