به گزارش آباجان به نقل از ایرنا از ریانووستی، دیمیتری پسکوف روز جمعه در پاسخ به پرسشی درباره اطلاعات منتشر شده در رسانههای غربی با این ادعا که هواپیمای مسافربری جمهوری آذربایجان را سامانههای دفاع هوایی روسیه سرنگون کردهاند، گفت: ما قطعا این اظهارنظرها را دیده ایم ، اما من یک بار دیگر تکرار میکنم و مطلبی برای اضافه کردن به آنچه که قبلا گفته ام ندارم که در حال حاضر تحقیقات در مورد این سانحه هوایی در حال انجام است و ما در مقطع کنونی، ارزیابی نخواهیم کرد.
وی گفت: مقامات هوانوردی روسیه میتوانند این کار را انجام دهند و مبنای اطلاعات مورد استناد ما فقط میتواند از این مقامات باشد.
سخنگوی کرملین روز پنجشنبه نیز در این باره گفته بود: هرگونه گمانهزنی درباره علت واقعی سقوط هواپیمای مسافربری جمهوری آذربایجان قبل از انجام تحقیقات اشتباه است.
در همین ارتباط تارنمای یورو نیوز در گزارشی به نقل از منابع رسمی مرتبط با تحقیقات سانحه و بدون اشاره به نام این منابع به اصطلاح رسمی، ادعا کرده است: مسافران بازمانده هنگام نزدیک شدن به شهر گروزنی روسیه (مقصد پرواز) صدای انفجاری را شنیدند که به نظر میرسد ناشی از اصابت ترکشهایی بوده که به بدنه هواپیما برخورد کرده و به آن آسیب وارد کرده است.
یورو نیوز در این گزارش به نقل از یک وبلاگنویس نظامی روسی ادعا کرده است که آسیب وارده به هواپیما نشان میدهد که هواپیما ممکن است به طور تصادفی توسط یک سیستم موشکی پدافند هوایی مورد اصابت قرار گرفته باشد.
به نوشته یورونیوز الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان نیز در یک کنفرانس خبری با بیان اینکه هنوز برای گمانهزنی در مورد دلایل سقوط این هواپیما زود است، اظهار کرد: شرایط آب و هوایی این هواپیما را مجبور به تغییر مسیر برنامهریزی شده خود کرده است.
وی افزود: بر اساس اطلاعاتی که به من داده شد این هواپیما به دلیل بدتر شدن شرایط جوی مسیر خود را بین باکو و گروزنی تغییر داده و به سمت فرودگاه آکتائو حرکت کرده و در هنگام فرود در آنجا سقوط کرده است.
رویترز نیز پنجشنبه شب به نقل از «چهار منبع» مدعی شد که هواپیمای مسافربری جمهوری آذربایجان را سامانههای دفاع هوایی روسیه سرنگون کردند.
یک فروند هواپیمای مسافری جمهوری آذربایجان که از باکو عازم گروزنی بود، روز چهارشنبه در نزدیکی شهر آکتائو در غرب قزاقستان سقوط کرد.
این هواپیما ۶۷ سرنشین (۶۲ مسافر و پنج خدمه) داشت که به دنبال سقوط آن، دست کم ۳۲ مسافر جان خود را از دست دادند و ۲۹ نفر نجات یافتند.
بر اساس اعلام شرکت هواپیمایی جمهوری آذربایجان، ۳۷ نفر از مسافران این هواپیما شهروند جمهوری آذربایجان بوده و ۱۶ تبعه روس، ۶ قزاقستانی و سه شهروند قرقیزستانی نیز در آن حضور داشتند.
آذرتاج به عنوان خبرگزاری دولتی جمهوری آذربایجان نیز اعلام کرد که یک هیات رسمی متشکل از وزیر شرایط اضطراری، معاون دادستان کل کشور و معاون رئیس شرکت هواپیمایی جمهوری آذربایجان برای انجام «تحقیقات در محل» به آکتائو اعزام شدهاند.
انتقاد از نجات ندادن ملوانان کشتی روسی توسط کشتی نروژی
سخنگوی کرملین در بخش دیگری از سخنان خود، از اقدام کشتی نروژی را که از نجات ملوانان روسی کشتی در حال غرق شدن در دریای مدیترانه خودداری کرده بود، انتقاد کرد.
پسکوف افزود: اگر واقعا به کسانی که در دریا در معرض خطر بودند کمک نشده باشد، این اقدام برخلاف تمام قوانین دریایی و مستحق محکومیت است.
شرکت “اوبارون لجیستیکا” مالک کشتی حادثه دیده روسی پیش از این اعلام کرده بود که یک کشتی با پرچم نروژ در نزدیکی محل حادثه کشتی باری “اورسا میجر” قرار داشت اما به دلایل نامعلوم از سوار کردن ملوانان در حال نزدیک شدن به آن در قایق نجات خودداری کرد. این شرکت اعلام کرد که اقدام شرکت نروژی، نقض جدی کنوانسیون بین المللی نجات است.
شرکت “اوبارون لجیستیکا” پیش از این اعلام کرده بود که علت غرق شدن کشتی باری روسی “اورسا میجر” در دریای مدیترانه، حمله تروریستی بود و این کشتی، اضافه بار نداشت. در این گزارش آمده است: بنا به گفته خدمه، ساعت ۱۳:۱۵ (به وقت مسکو) روز دوشنبه سوم دی ماه ۱۴۰۳، سه انفجار متوالی در سمت راست، نزدیک به عقب کشتی رخ داده است.
پیشتر خبرگزاری غربی رویترز مدعی شده بود که این کشتی تحت کنترل شرکت روسی است که بخشی از عملیات طراحی و ساخت تجهیزات نظامی وزارت دفاع روسیه را برعهده دارد.
دیمیتری مدودف معاون رئیس شورای امنیت روسیه نیز در کانال تلگرامی خود با انتشار مطلبی از اقدام نکردن کشتی با پرچم نروژ برای نجات ملوانان روسی انتقاد کرد.