به گزارش آباجان به نقل از ایرنا، هوشنگ بازوند روز جمعه در بازدید از طرح های راه مازندران افزود: تکمیل راههای ارتباطی مازندران به عنوان یکی از استانهای مهم کشور مخصوصاً در حوزه گردشگری با هدف تسهیل ارتباطات، رفع نقاط گلوگاهی و کاهش ترافیک جزو اولویتهای شرکت ساخت و توسعه قرار دارد.
بازوند با اشاره به طرح در دست ساخت آزادراه فیروزکوه- قائم شهر- ساری، گفت: این محور اولین اتصال بزرگراهی مرکز استان مازندران به تهران بهشمار میرود که سراسر این بزرگراه به صورت چهار خطه اجرا شده است و زیر ترافیک قرار دارد و بخش گلوگاهی این بزرگراه، پل سفید به طول ۶۰۰ متر است.
بازوند اعتبار مورد نیاز برای رفع نقطه گلوگاهی پل سفید را هزار میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: به منظور تکمیل بخشهای باقیمانده مسیر نیز حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
وی گفت: بزرگراه فیروزکوه- قائم شهر-ساری تنها محور جنوب به شمال کشور است که تردد وسایل نقلیه سنگین از آنجا صورت میگیرد و با توجه به اهمیت ترانزیتی بالای این محور تکمیل تقاطعها، دوربرگردانها، زیرگذرها و … برای تسهیل تردد مردم عزیز در اولویت کاری قرار گرفته است.
بازوند تاکید کرد: در حال حاضر پیمانکار درتمام بخشهای باقیمانده این مسیر انتخاب شده است و مهمترین موضوع اعتبار مورد نیاز برای هزینه بالای تملک اراضی مسیر است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه این سفر از محور چهارخطه هراز بازدید کرد و گفت: جاده هراز یکی از مهمترین مسیرهای ارتباطی بین دو استان پرجمعیت تهران و مازندران و کوتاهترین مسیر تردد میان دو شهر تهران و آمل است و به دلیل اهمیت این محور مواصلاتی از نظر اقتصادی و گردشگری برای کشور، چهار خطه کردن آن از اولویتهای کاری ما در استان مازندران است.
وی از تکمیل شده پنج کیلومتر دیگر از این محور تا پایان سالجاری خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر ۷۴ کیلومتر از محور هراز از آمل تا پلیس راه بایجان و ۴ کیلومتر در محدوده تول آبشار تا ورودی شهر لاسم به صورت پیوسته چهار خطه شده است و بخش هدف گذاری شده برای سالجاری نیز در محدوده پلیس راه بایجان تا تونل وانا است که با پیشرفت فیزیکی ۸۸ درصدی در حال اجرا است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با اشاره به کوهستانی بودن مسیر محور هراز بیان کرد: بخشهای باقیمانده از این محور عمدتاً احداث پلها و تونلها است که نیازمند ۳۰ همت اعتبار است که امیدواریم با تأمین اعتبار در فصل کاری مناسب عملیات اجرایی این بخشها نیز سرعت بگیرد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه بازدید از آزادراه قائم شهر-ساری را از دیگر برنامههای سفر به استان مازندران اعلام کرد و در خصوص این ابرپروژه مهم استان گفت: این آزادراه به طول ۴۵ کیلومتر با مشارکت ۵۰ درصدی دولت و ۵۰ درصدی بنیاد تعاون وزارت دفاع در حال ساخت است که عملیات اجرایی آن یک سال و نیم قبل آغاز شد.
وی ادامه داد: در حال حاضر آزادسازی ۱۵ کیلومتر ابتدایی مسیر انجام شده است و عملیاتو احداث ابنیه در ۷ کیلومتر ابتدایی آن در حال انجام است.
بازوند از فعال بودن جبهههای کاری در این بزرگراه خبر داد و اظهار کرد: بیش از ۷۰ دستگاه ماشین آلات و بالغ بر ۱۰۰ نفر نیروی انسانی در پروژه مشغول به فعالیت هستند و به دنبال سایر روشهای تأمین منابع برای سهم دولت هستیم تا بتوانیم پروژه را فعالتر کنیم.
وی پیشرفت فیزیکی آزادراه را ۱۳ درصد و آزادسازی اراضی مورد نیاز مسیر را ۳۵ درصد اعلام کرد و گفت: اعتبار مورد نیاز برای تملک اراضی سه هزار میلیارد تومان و هزینههای اجرایی مسیر حدود ۲۱ هزار میلیارد تومان برآور میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی آزادراه قائم شهر-ساری را را بخشی از کریدور شرق به غرب کشور دانست و افزود: با توجه به نزدیکی این آزادراه به بندر امیرآباد و کشورهای اوراسیا تکمیل شدن این مسیر برای افزایش ترانزیت ملی و بین المللی بسیار ارزشمند است و با توجه به صرفه جویی ۳۰ میلیون لیتر بنزین در سال و کاهش ۴۵ دقیقه از زمان سفر نسبت به محور موجود یکی از زیرساختهای حمل و نقل حیاتی برای استان است که از اهمیت بالایی برخوردار است.