عضو شورا: تراموای نمایشی مناسب پایتخت نیست

عضو شورا: تراموای نمایشی مناسب پایتخت نیست

سیدجعفر تشکری‌هاشمی روز سه‌شنبه در گفت وگوی تفصیلی با خبرنگار آباجان به نقل از ایرنا اظهار کرد: اگر قرار باشد کارهای نپخته و نمایشی به انجام برسد، حق نداریم برای کارهای نمایشی از پول‌های مردم هزینه کرد و سپس بلااستفاده آن را رها کرد، بنابراین منتظر گزارش‌های مطالعاتی شهرداری تهران خواهیم ماند.

وی در تشریح موضوع خرید و بکارگیری تراموا در تهران افزود: معتقدم اگر شهرداری بدون مطالعه و ارائه ندادن هیچ گزارشی به شورای شهر تهران بخواهد از این مُد حمل و نقلی استفاده کند به طور یقین، شورا واکنش نشان داده و با این نوع تخلفات برخورد جدی می‌کند، امیدواریم مسیر به شیوه‌ای پیش نرود که شورا مجبور به برخورد با تخلفات شهرداری در این باره شود.

این عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: معتقدم شهرداری تهران بیش از آنکه تلاش کند تا یک رام قطار تراموا را که به نوعی هدیه از سوی کشور چین است را وارد ناوگان شهری کند که البته این موضوع هم خود دارای ابهام است، بهتر است مستندات و مطالعات خود در این باره کامل کرده و ارایه کند زیرا اینگونه نیست که کشوری اینقدر جان فدا برای مشکلات مردم ما باشد که بخواهند تراموا هدیه بدهد.

عضو شورا: تراموای نمایشی به درد تهران نمی‌خورد

با تخلفات شهرداری تهران برخورد قاطع می‌شود

وی با بیان اینکه امیدوارم گزارش مطالعاتی شهرداری درباره تراموا قانع‌کننده باشد، گفت: به هر شکل تراموا را چه هدیه بگیریم، یا بخریم، چه ارزان باشد و چه گران؛ باید بدانیم که بیش از هر چیزی نیاز به ارائه مستندات مطالعات متقن و بعد تصمیم مناسب دارد، امیدوارم گزارش‌های شهرداری تا حدودی قانع‌کننده باشد که ابهامات در شورا نیز رفع شود و تراموا به عنوان یک مُد حمل و نقدی وارد پایتخت شود و هیچ اشکالی هم در آن صورت نخواهد داشت.

این عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که ترامواهای وعده داده شده چه زمانی وارد تهران می‌شود؟ افزود: براساس آخرین گزارش و اطلاعات از طریق رسانه‌ها، قرار است شهرداری یک یا دو رام قطار تراموا وارد پایتخت کند؛ هر چند هرازگاهی مدیریت شهری اظهار می‌کند با طرف چینی توافق کرده تا یک یا دو رام را به صورت امانتی یا هدیه وارد تهران کند؛ گاهی هم گفته می‌شود که این قطارها رسیده و در گمرک است، گاه هم می‌گویند روی آب است و به تازگی هم من دیدم سخنگوی شهرداری تهران اعلام کرده که تا پایان سال می‌رسد. به هر شکل حرف‌های ضد و نقیض آنان اهمیتی ندارد مهم این است که ما به داده‌های متقنی برسیم و تصمیم مناسب و درستی برای تهرانی‌ها گرفته شود.

وی تاکید کرد: منصفانه نیست که پولی که مردم با سختی در اختیار شهرداری قرار می‌دهند، به این شیوه هزینه شود. ما مکلف هستیم که بهترین استفاده را از این منابع داشته و نباید تصمیم غلطی در این زمینه گرفته شود، بنابراین منتظر می‌مانیم و اگر بخواهند خلافی صورت گیرد حتما جدی و قاطع خواهیم بود.

عضو شورا: تراموای نمایشی به درد تهران نمی‌خورد

پیگیری جدی برای ورود تراموا در این دوره مدیریت شهری

تشکری هاشمی با بیان اینکه موضوع تراموا در این دوره مدیریت شهری با شدت بیشتری پیگیری می‌شود، افزود: همیشه تاکید کرده‌ایم که هرآنچه برای حمل و نقل عمومی شهر تلاش شود، مطلوب است و حتما مورد اقبال مردم و نمایندگان مردم قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه هر طرحی برای کاهش دغدغه مردم و نیاز کمتر آنها به خودروی شخصی مورد حمایت شورا خواهد بود، تصریح کرد: طرح‌ها و نیز مُدهای حمل و نقلی پیشنهادی خوب، باید ویژگی‌های خاص خودش را داشته باشد؛ وقتی قرار باشد سامانه جدیدی در شهر مستقر شود به طور طبیعی میزان جابجایی مسافر، افزایش ظرفیت آن، امکانات و زیرساخت‌های موردنیاز و نیز قیمت آن مُد حمل و نقلی مورد توجه قرار می‌گیرد.

تشکری‌هاشمی همچنین با تاکید بر انجام مطالعات اقتصادی، اجتماعی، فنی و ترافیکی مُدهای حمل و نقلی جدید در تهران گفت: تاکید می‌شود اگر قرار باشد طرح‌هایی که مدیریت شهری پیشنهاد دارد به اجرا درآید باید از ویژگی های مطالعاتی برخوردار باشد. و تراموا هم از همین قاعده مستثنی نیست.

وی تاکید کرد: همواره این موضوع در مصوبات شورای اسلامی شهر تهران تاکید شده است، شهرداری تهران مکلف است تا این مطالعات را کامل کند و گزارش آن را به صحن شورای اسلامی شهر ارایه دهد تا اطمینان حاصل شود که طرح موردنظر از لحاظ فنی، ترافیکی، اقتصادی، زیرساختی و مبلمان شهری انتخابی برتر است.

به گفته رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، ظرفیت یک رام تراموا برابر با سه دستگاه اتوبوس یا کمتر از ۲ دستگاه اتوبوس بی‌آرتی است یعنی ظرفیتی برابر با یک رام قطار با سه واگن است.

عضو شورا: تراموای نمایشی به درد تهران نمی‌خورد

تراموا یک مُد حمل و نقلی بسیار پُرهزینه است

تشکری هاشمی گفت: اگرچه تراموا ظرفیتی جدیدی در حمل و نقل ایجاد می‌کند اما به لحاظ زیرساختی دارای مسایل بسیار پیچیده‌ای است؛ معتقدم اگر بخواهند مدل‌های قدیمی و سنتی وارد ناوگان حمل و نقل شود این کار به شبکه برق نیاز دارد، منظر شهری را زشت می‌کند، همانطور که در گذشته تجربه این نوع مُد حمل و نقلی یعنی اتوبوس‌های برقی وجود داشته به دلیل تحمیل جلوه‌ای زشت برای به معابر شهری، زیبایی‌های شهر را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ کابل‌های برق این اتوبوس‌ها جمع‌آوری و کنار گذاشته شد، ایده‌ای پذیرفته نشده مربوط به دهه ۷۰ شمسی است.

وی ادامه داد: اگر هم بخواهیم از مدل ریلی استفاده کنیم باز این هم پذیرفته نیست چرا که در خیابان‌های تهران نمی‌توانیم ریل‌گذاری کنیم. ممکن است در برخی از کشورها این تجربه وجود داشته باشد اما اگر به تاریخچه این مُدهای حمل و نقلی بازگردیم این فناوری‌ها به حدود ۱۰۰ سال پیش بازمی‌گردد که بر همین اساس گذشته خود را حفظ کرده است البته بخشی از آنها جنبه توریستی دارد.

تشکری با اشاره به تراموهای چرخ لاستیکی هم یادآور شد: در صورتی که اصل موضوع تراموا مورد تایید قرار گیرد و بدون وجود ریل در خیابان‌ها از این مُد حمل و نقلی استفاده شود، این موضوع می‌تواند یک گام رو به جلو باشد.

این عضو شورای شهر تهران، مبحث هزینه را در خرید تراموا موضوع مهمی برشمرد و افزود: برآوردهای چندین کشور حکایت از آن دارد که مبالغ بسیار بالایی برای ساخت تراموا در دنیا هزینه می‌شود، گزارش ارسالی شهرداری تهران به شورا نشان می‌دهد که در مقایسه با میزان جابجایی مسافر تراموا یک مُد حمل و نقلی بسیار پُرهزینه خواهد بود.

وی ادامه داد: علاوه بر این زیرساخت‌های تراموا هم بسیار مهم است که در تهران وجود ندارد، به عنوان نمونه برای حرکت یک رام تراموای سه کابینه در خیابان‌های تهران با طول حدود ۳۲ متر، بسیاری از تقاطع‌ها و نیز پل‌ها با مشکل مواجه خواهد شد به طور قطع روی پل‌ها با موانع و مشکلاتی روبرو خواهیم بود حتی برای نحوه تامین برق با توجه به اینکه برخی از شارژرها زیرزمینی خواهد بود باید در زیرزمین تاسیسات لازم تعبیه شود تا بتواند در ایستگاه‌های مختلف شارژ شود. همچنین موضوع ایمنی و مسائل اجتماعی استفاده از تراموا در تهران باید دقیق بررسی شود.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به اینکه مایل به رد تراموا نیستم، گفت: پیش از خریداری، واردات و نمایش یک رام قطار تراموا در خیابان‌های تهران اولویت اصلی مطالعات دقیق آن است، اکنون اطلاعات به راحتی در دسترس است. شورا در این کمیسیون، مطالعات مفصلی انجام داده و منتظر می‌مانیم تا شهرداری مطالعات خود را کامل و به شورا ارایه دهد تا بحث‌های کارشناسی روی آن انجام شود.

حتما ببینید

خط ون‌ گردشی در پردیس مسافربری شرق تهران راه‌اندازی شد

خط ون‌ گردشی در پردیس مسافربری شرق تهران راه‌اندازی شد

به گزارش آباجان به نقل از ایرنا، پایانه جدید شرق تهران (موسوم به پردیس مسافری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *