جذب مخاطب خارجی توسط صداوسیما با وجود کاهش بیننده داخلی دشوار است

جذب مخاطب خارجی توسط صداوسیما با وجود کاهش بیننده داخلی دشوار است

افشار سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه آباجان به نقل از ایرنا درباره راه‌اندازی بخش فارسی شبکه تلویزیونی «تی‌آرتی» ترکیه، مطرح کرد: به نظر من این رسانه رسمی و دولتی قصد تخریب روابط ایران و ترکیه را ندارد. در واقع هدف آن ایجابی است و نه سلبی. مطمئن هستم که این کانال همچون شبکه‌هایی چون اینترنشنال عمل نمی‌کند. چون آنها دشمن ما هستند و از جایی تغذیه می شوند.

وی افزود: تصور نمی‌کنم «تی‌آرتی فارسی» بخواهد روابط بین دو ملت ایران و ترکیه را خراب کند. از بودجه کشور ترکیه برای این شبکه هزینه می شود. آنها یک بخش فارسی راه اندازی کرده اند تا مواضع ترکیه را روشن و کشور خودشان را معرفی کنند. این شبکه می‌خواهد روابط بین ملت‌ها و دولت‌ها را تقویت کنند و ما نباید قصاص قبل از جنایت کنیم. ترکیه قبلا به زبان فارسی برنامه پخش می کرد. اما الان یک کانال جداگانه را به این موضوع اختصاص داده است.

جذب مخاطب خارجی توسط صداوسیما با وجود کاهش بیننده داخلی دشوار است
افشار سلیمانی

سلیمانی با اشاره به سفر سالیانه حدود ۲ میلیون نفر ایرانی به ترکیه بیان کرد: مردم ایران از اوضاع آن کشور بی خبر نیستند. این طور نیست که مردم بخواهند تنها از یک کانال تلویزیون خبر بشنوند.

تحلیلگر مسایل اورآسیا با تاکید بر این که نباید فقط تفکر سلبی و تخریبی داشته باشیم بیان کرد: ما هم می‌توانیم در مقابل یک کانال تلویزیونی برای ترکیه راه اندازی کنیم. من زمانی که در آذربایجان سفیر بودم، توصیه می‌کردم که در شبکه «سحر آذری» باید ایران را معرفی کنید و اولویت شما مردم آذربایجان باشد. ولی آنها توجه نمی‌کردند و برخی اخبار و تحلیل‌های سیاسی شبکه‌شان غلط بود.

سلیمانی افزود: هر کشوری باید تلاش کند که خود را در کشورهای دیگر به ویژه در کشور همسایه، معرفی کند تا محبوب شود. محبوب شدن بُعد معنوی و اقتصادی دارد. باید دیگران را دعوت کرد که بیایید در کشور ما سرمایه‎‌گذاری کنند. وقتی ما نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم، چرا به دیگران اعتراض می کنیم؟ وقتی کشوری حمله نظامی می‌کند ما هم جواب می‌دهیم. اگر منفی نگری داشته باشیم، ما هم می‌توانیم با رسانه حملات آنها را پاسخ دهیم.

سلیمانی در پاسخ به این سوال که آیا صداوسیما می‌تواند در جذب مخاطب خارجی موفق باشد، گفت: بیننده داخلی صداوسیما روز به روز کم می‌شود. شما وقتی نتوانید مخاطب داخلی را جذب کنید، چطور می‌توانید دنبال مخاطب خارجی باشید؟

جذب مخاطب خارجی توسط صداوسیما با وجود کاهش بیننده داخلی دشوار است

وی با اشاره به ضعف‌های صداوسیما توضیح داد: صداوسیما مخاطبش را نمی‌شناسد و واقعیات را در داخل ایران و منطقه و جهان نمی‌بیند یا نمی‌خواهد ببیند. صداوسیما گاه در باغی که پر از گل است یک خار را پیدا می‌کند و نشان می‌دهد. افرادی به برنامه‌های سیاسی دعوت می‌کند که تحلیل‌های غلط می‌هند. الان تلویزیون می‌تواند دوباره تحلیل‌های یک سال قبل خودش را درباره سوریه و قفقاز پخش کند؟ مسلما نمی‌تواند چون پیش‌بینی‌ها غلط از آب درآمده است.

وی برنامه‌های سیاسی تلویزیون را یک طرفه دانست و گفت: تلویزیون اصلا فکر مخالف و منتقد خودش را در برنامه‌ها مطرح نمی‌کند. اگر نظر منتقدی که تلویزیون آورده اشکال داشته باشد، مردم نظر صداوسیما را می‌پذیرند. اگر نمی‌توانند این کار را انجام دهند، حداقل از دیگر برنامه‌های خارجی کپی برداری کنند. تلویزیون می‌خواهد به زور حرف خودش را به مردم تزریق کند.

سلیمانی با تاکید بر این که تلویزیون باید دنبال کارشناسان دلسوز بگردد و آنان را دعوت کند، مطرح کرد: کارشناسان دلسوز و متخصصی داریم که تلویزیون اصلا از آنها دعوت نمی‌کند. برخی از مهمان‌های تلویزیون به دلایلی فقط تملق می‌کنند.

حتما ببینید

رفع فیلتر امروز یک سدشکنی بود/ در ایران شیوه گام به گام بهتر جواب می‌دهد

رفع فیلتر امروز یک سدشکنی بود/ در ایران شیوه گام به گام بهتر جواب می‌دهد

حمید ضیایی‌پرور، استاد ارتباطات اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه آباجان به نقل از ایرنا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *