به گزارش گروه علمی آباجان به نقل از ایرنا از وزارت علوم، سید سعیدرضا عاملی در نشست شورای راهبری تدوین سند جامع علوم انسانی اجتماعی و هنر امروز (دوشنبه) در سالن شهدای جهاد علمی این وزارتخانه، در توضیح بیشتر اظهار داشت: باید علوم انسانی مرتبط با هوش مصنوعی، فناورهای کوانتومی، اعتبارات برخواسته از بلاکچین، رفتن به سمت جهان پرسرعت و پیامدهای انسانی آن مثل اینترنت نسل ۶ را مورد توجه قرار دهیم و در همه این فضاها به انسان مسلمان متعالی و سلامت اجتماعی و جامعه تمدنی اسلامی به عنوان یک راهبرد اساسی تاکید کنیم.
رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی به فرمایشات مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: ایشان فرمودند: «اساسیترین کار شورای تحول و ارتقای علوم انسانی این است که مبنای علمی و فلسفی تحول علوم انسانی تدوین بشود؛ این کار اساسی و کار اولی است که بایستی انجام گیرد».
عاملی تصریح کرد: جای خالی سند جامع علوم انسانی، اجتماعی و هنر در اسناد کشور دیده میشود. نظامنامه تدوین نقشه جامع علوم انسانی، اجتماعی و هنر مجموعهای منسجم و به هم پیوسته شامل مبانی و نظام ارزشها، رویکردها، چشمانداز، اهداف، اولویتها، راهبردها، روش و فرایند طراحی و تدوین نقشه است که زیربنا و مسیر کار را مشخص میکند.
وی افزود: این نظامنامه هدایتکننده کلیه مراحل اجرای کار و با هدف ایجاد بینش و درک مشترک و یکپارچه از فلسفه، هدف، مختصات و روششناسی طراحی و تدوین راهبری و اجرای نقشه جامع علوم انسانی،اجتماعی و هنر است؛ بنابراین باید به گونهای تهیه شود که در سطح کشور تمام دانشگاهها و مراکز آموزشی قابلیت اجرا داشته باشد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، ترسیم چشمانداز تحول علوم انسانی، اجتماعی و هنر بر مبنای نظریه جمهوری اسلامی ایران و مبانی اندیشه اسلامی جهت الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و تامین نیازهای اساسی مردم در چارچوب اهداف سهگانه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی شامل خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی را از جمله اهداف نظامنامه تدوین نقشه جامع علوم انسانی اجتماعی و هنر دانست.
به گفته وی، تدوین سیاستها و راهبردهای کلان توسعه علوم انسانی اجتماعی و هنر برای تحول عمیق و همه جانبه در علوم انسانی مبتنی بر جهانبینی اسلامی و رفع نیازهای بومی و مسائل و چالشهای اساسی کشور، تعیین اولویتهای توسعه علوم انسانی اجتماعی و هنر و فراهم آوردن سازوکار و زمینههای حرکت اصولی مبتنی بر نقشه راه جامع علوم انسانی و با تکیه بر مواضع چهارگانه مرتبط با اسلامیسازی، بومیسازی، کارآمدی و روزآمدی دانش و همچنین ارتقا و تحول نظام آموزشی پژوهشی فناوری و نوآوری در علوم انسانی منطبق با سیاستها و راهبردهای کلان کشور و کارآمدسازی آنها در عرصههای مختلف با پیشرفت اسلامی – ایرانی را از دیگر اهداف نقشه جامع علوم انسانی، اجتماعی و هنر است.
۴۸ درصد ورودی دانشگاهها از علوم انسانی
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تدوین نقشه جامع علوم انسانی، اجتماعی و هنر از طریق روششناسی، مدیریت پروژه، ترویج و گفتمانسازی، تامین همکاری و همافزایی مراکز علمی پیشرو دانشگاهی و حوزوی (از طریق شورای راهبری) و تامین مشارکت فعال ۱۲۰۰ استاد مبرز دانشگاههای سراسر کشور از طریق شبکه فراگیر اساتید (شفا) دنبال میشود.
رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی خاطرنشان کرد: ۴۸ درصد ورودی دانشگاهها در حوزه علوم اجتماعی، انسانی و هنر است و ۳۳ درصد اعضای هیات علمی ما در این حوزه حضور دارند. همچنین ۲۸ درصد رشتههای علوم انسانی در آزمون استخدامی کد رشته دارند؛ بنابراین باید در حوزه علوم انسانی تمرکز بیشتری داشته باشیم.
عاملی با بیان اینکه مسائلی در کشور وجود دارد که علوم انسانی میتواند به حل آنها بپردازد، افزود: یکی از حوزههای علوم اجتماعی و انسانی بحث اقتصاد است که مهمترین معضل کشور است. اقتصاد به جایی نمیرسد مگر بنیانهای فرهنگی آن قوی باشد. جایگاه علوم انسانی در کشور در مقایسه با سایر علوم ضعیف است؛ بنابراین بحث کارآمدی علوم انسانی، اجتماعی و هنر بسیار مهم است.
عاملی خاطرنشان کرد: مطالعه زمینهای و وضعیتشناسی اولین قدم تدوین سند است و در این راه نیاز باید وضعیت علوم انسانی را در سطح جهانی و تغییرات جدیدی که در آن به وجود آمده شناسایی کنیم. فضای مجازی، هوش مصنوعی، بلاک چین و غیره حوزه علوم را تغییر دادهاند و زیست بوم جدیدی برای زندگی مردم، جامعه و فرایندهای توسعه به وجود آورده اند.