ارتباط دوسویه‌ی صنایعِ حمل‌ونقل و گردشگری در توسعه مقاصد سفر 

ارتباط دوسویه‌ی صنایعِ حمل‌ونقل و گردشگری در توسعه مقاصد سفر 

مهران حسنی امروز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار آباجان به نقل از ایرنا مازندران با اشاره به اینکه گردشگری صنعتی بسیار پیچیده و مجموعه و نظامی از عناصر به‌هم پیوسته است که در تمام مراحل با هم در تعامل هستند، خاطرنشان کرد: به‌طور کلی عناصر گردشگری در پنج دستۀ حمل و نقل، غذا و مراکز پذیرایی، اقامتگاه‌ها، خدمات و جاذبه‌ها تقسیم‌بندی می‌شوند و زنجیره‌هایی از ارزش را در صنعت پربازده گردشگری که هر یک به نوبه خود دارای جایگاه و اهمیت هستند، ایجاد می‌کنند.

وی معتقد است که با تامل در مفهوم و کارکرد صنعت گردشگری، مشخص می‌شود که صنعت گردشگری مجموعه‌ای از عناصر و یا عواملی است که ارتباط تنگاتنگ و نزدیکی با یکدیگر دارند و در تعامل دوطرفه هستند.

این پژوهشگر حوزه گردشگری با بیان اینکه سیستم حمل و نقل اعم از جاده‌ای، ریلی، هوایی و آبی به عنوان رابط مقصد با مراکز اقامتی، جاذبه‌ها و سایر مکان‌های گردشگری‌ست، افزود: همین ارتباط تنگاتنگ بیانگر آن است که گردشگری به عنوان صنعت، دارای نظامِ عرضه و تقاضاست و اجرای نظام عرضه این صنعت، متشکل از جاذبه‌ها، خدمات، حمل و نقل، اطلاعات و بخش‌های حمایتی است و کارکرد صحیح هر یک از این عوامل سبب توسعه صنعت گردشگری می‌شود.

رشد سریع سیر تکاملی حمل و نقل

حسنی با اشاره به این موضوع بارز که حمل و نقل به عنوان عامل مهم در جا به جایی مسافر نقش حائز اهمیتی را در صنعت گردشگری ایفا می‌کند، با نگاهی به سیر تاریخی در حمل و نقل، اظهار کرد: از ابتدا سفر انسان‌ها با پای پیاده و در همین زمان با استفاده از حیوانات صورت گرفت و در این سیر تکاملی با استفاده از کالسکه، خودرو، هواپیما، قطار و کشتی، شاهد تحول عظیم در رشد و توسعه حمل و نقل هستیم.

او ادامه داد: گاهی پیشرفت در برخی از آنها به حدی‌ست که علاوه بر وسیلۀ حمل و نقل، به دلیل جذابیت در ساختار فیزیکی، استفاده از فناوری نوین، هوش مصنوعی و…، خود به جاذبه‌ای تبدیل شده و در جلب و جذب گردشگران موثرند.

عضو انجمن متخصصان گردشگری کشور با اشاره به اینکه سیستم حمل و نقل به عنوان یک عنصر اساسی در گردشگری است که نواحی مبدا و مقصد را پیوند می‌دهد، گفت: در انتخاب روش حمل و نقل و استفاده از آن توسط گردشگران، عواملی چون فراهم بودن امکانات مناسب، مطمئن، راحت، سریع، محدودیت زمانی، فاصله، موقعیت جغرافیایی، امنیت، مزیت، قیمت، رقابت و…، تاثیرگذارند.

حسنی تصریح کرد: بر بعضی موارد هزینه حمل و نقل در برخی از مقاصد، بیشترین قسمت از هزینه سفر را به خود اختصاص می‌دهد و تاثیر مستقیم بر نوع و نحوه سفر، باوجود ذائقه و میل باطنی گردشگران دارد.

دبیر انجمن گردشگری پایدار سبز مازندران معتقد است که تابع تقاضای سفر برای صنعت گردشگری، متاثر از هزینه‌های حمل و نقل بوده و یکی از عواملی که در توسعه گردشگری و افزایش تقاضای آن اثر قابل توجهی دارد، همین هزینه حمل و نقل است.

ارتباط دوسویه‌ی صنایعِ حمل‌ونقل و گردشگری در توسعه مقاصد سفر 

ارتباط روشن بین ۲ صنعت اشتغال‌زا و درآمدزا حمل‌ونقل و گردشگری

وی ادامه داد: با توجه به ارتباط ۲ سویه بین این دو صنعت اشتغال‌زا و درآمدزا، برای ایجاد و توسعه جاذبه‌ها و مناطق گردشگرپذیر، در برنامه‌ریزی‌ها باید قابلیت دسترسی را در اولویت برنامه مطالعاتی و عملیاتی از بین عناصر متعدد و مختلف مورد نیاز جهت ایجاد و توسعه سرمایه‌گذاری قرار داد.

حسنی با بیان اینکه توسعه گردشگری، ارتباط عمیق با پیشرفت‌های حاصل شده در توسعه حمل و نقل، علوم و فنون و به نوعی توسعه وسایل، تسهیلات و تاسیسات زیربنایی لازم برای انجام سفر دارد، گفت: در مقاصد گردشگری که محدودیت‌هایی در سیستم حمل و نقل و ساختار زیربنایی وجود داشته باشد، به عنوان بزرگترین مانع و عامل بازدارنده در مسیر رشد گردشگری خواهد بود. به‌طور قطع توسعه گردشگری نیازمند سرمایه‌گذاری‌های خرد و کلان در امور زیربنایی و روبنایی مقاصد سفر است و اگر چه در بازاریابی و جذب گردشگر، فاصله و مسافت بین مبدا و مقصد بسیار تاثیرگذار است ولی با توسعه قابلیت‌های دسترسی، می‌توان این موانع را رفع و یا کم‌اثر و در واقع با دسترسی مناسب، در زنجیره عناصر و ارکان گردشگری، سفر را تسهیل و مسافرت را آسان کرد.

مازندران و ظرفیت‌های حمل و نقل

وی اضافه کرد: نظر به اینکه مازندران در کرانه جنوبی دریای خزر با استان‌های گلستان، سمنان، البرز، قزوین، گیلان و تهران هم‌مرز است و از طریق دریای خزر به کشورهای ترکمنستان، قزاقستان، روسیه و آذربایجان مرز بین‌المللی دارد، از اهمیت راه‌های دسترسی سخن گفت.

این پژوهشگر حوزه گردشگری همچنین اشاره کرد که شبکه ارتباطی بین ۲۲ شهرستان مازندران امری بسیار حیاتی و اساسی بوده و ارتباطات موثر و سریع بین آنها بی‌تردید در توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه نیز تاثیرگذار است.

حسنی ادامه داد: راه‌های دسترسی جاده‌ای در هراز، کندوان و سوادکوه که به مرکز کشور متصل می‌شود و از طریق دیگر مسیرهای زمینی به استان‌های همسایه می‌رسد؛ همچنین مسیر ریلی بسیار زیبایی که به ارتباط با دیگر استان‌ها و شهرهای کشور در حمل و نقل کمک می‌کند نیز از ظرفیت‌های حمل و نقلی در این استان هستند.

عضو انجمن متخصصان گردشگری کشور در پایان گفت: وجود سه فرودگاه در ساری، نوشهر و رامسر که به عنوان راه‌های ارتباطی هوایی، مازندران را از طریق پروازهای داخلی به دیگر استان‌ها و با پروازهای بین‌المللی به برخی از کشورها وصل می‌کند نیز در صنعت حمل و نقل و گردشگری حائز اهمیت است.

به گزارش آباجان به نقل از ایرنا، در نیمه نخست امسال ۵۳ میلیون و ۸۷۶ هزار و ۹۵۶ نفرشب اقامت در مازندران به ثبت رسیده است که اگر زیرساخت‌های حمل و نقل ترکیبی آن به استاندارد خود برسد، این میزان حداقل تا ۲ برابر افزایش خواهد یافت و معنای آن رشد صنعت گردشگری است.

تلاش دست‌اندرکاران حوزه گردشگری و حمل نقل اعم از جاده‌ای، خطوط ریلی و پروازی و اخیراً نیز حمل و نقل دریایی بر این است که از طریق اعتبارات ملی و مولدسازی بتوانند مازندران را با توجه به گردشگرپذیر بودن و قرارگرفتن در شاهراه ترانزیتی شمال – جنوب، به جایگاه شایسته در حوزه گردشگری و حمل و نقل برسانند.

حتما ببینید

از هامون تا هورالعظیم؛ عزم دولت برای احیای تالاب‌های کشور

از هامون تا هورالعظیم؛ عزم دولت برای احیای تالاب‌های کشور

به گزارش آباجان به نقل از ایرنا، احمدرضا لاهیجان‌زاده روز سه‌شنبه در حاشیه مراسم تکریم …

ارتباط دوسویه‌ی صنایعِ حمل‌ونقل و گردشگری در توسعه مقاصد سفر 

ارتباط دوسویه‌ی صنایعِ حمل‌ونقل و گردشگری در توسعه مقاصد سفر 

مهران حسنی امروز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار آباجان به نقل از ایرنا مازندران با اشاره به اینکه گردشگری صنعتی بسیار پیچیده و مجموعه و نظامی از عناصر به‌هم پیوسته است که در تمام مراحل با هم در تعامل هستند، خاطرنشان کرد: به‌طور کلی عناصر گردشگری در پنج دستۀ حمل و نقل، غذا و مراکز پذیرایی، اقامتگاه‌ها، خدمات و جاذبه‌ها تقسیم‌بندی می‌شوند و زنجیره‌هایی از ارزش را در صنعت پربازده گردشگری که هر یک به نوبه خود دارای جایگاه و اهمیت هستند، ایجاد می‌کنند.

وی معتقد است که با تامل در مفهوم و کارکرد صنعت گردشگری، مشخص می‌شود که صنعت گردشگری مجموعه‌ای از عناصر و یا عواملی است که ارتباط تنگاتنگ و نزدیکی با یکدیگر دارند و در تعامل دوطرفه هستند.

این پژوهشگر حوزه گردشگری با بیان اینکه سیستم حمل و نقل اعم از جاده‌ای، ریلی، هوایی و آبی به عنوان رابط مقصد با مراکز اقامتی، جاذبه‌ها و سایر مکان‌های گردشگری‌ست، افزود: همین ارتباط تنگاتنگ بیانگر آن است که گردشگری به عنوان صنعت، دارای نظامِ عرضه و تقاضاست و اجرای نظام عرضه این صنعت، متشکل از جاذبه‌ها، خدمات، حمل و نقل، اطلاعات و بخش‌های حمایتی است و کارکرد صحیح هر یک از این عوامل سبب توسعه صنعت گردشگری می‌شود.

رشد سریع سیر تکاملی حمل و نقل

حسنی با اشاره به این موضوع بارز که حمل و نقل به عنوان عامل مهم در جا به جایی مسافر نقش حائز اهمیتی را در صنعت گردشگری ایفا می‌کند، با نگاهی به سیر تاریخی در حمل و نقل، اظهار کرد: از ابتدا سفر انسان‌ها با پای پیاده و در همین زمان با استفاده از حیوانات صورت گرفت و در این سیر تکاملی با استفاده از کالسکه، خودرو، هواپیما، قطار و کشتی، شاهد تحول عظیم در رشد و توسعه حمل و نقل هستیم.

او ادامه داد: گاهی پیشرفت در برخی از آنها به حدی‌ست که علاوه بر وسیلۀ حمل و نقل، به دلیل جذابیت در ساختار فیزیکی، استفاده از فناوری نوین، هوش مصنوعی و…، خود به جاذبه‌ای تبدیل شده و در جلب و جذب گردشگران موثرند.

عضو انجمن متخصصان گردشگری کشور با اشاره به اینکه سیستم حمل و نقل به عنوان یک عنصر اساسی در گردشگری است که نواحی مبدا و مقصد را پیوند می‌دهد، گفت: در انتخاب روش حمل و نقل و استفاده از آن توسط گردشگران، عواملی چون فراهم بودن امکانات مناسب، مطمئن، راحت، سریع، محدودیت زمانی، فاصله، موقعیت جغرافیایی، امنیت، مزیت، قیمت، رقابت و…، تاثیرگذارند.

حسنی تصریح کرد: بر بعضی موارد هزینه حمل و نقل در برخی از مقاصد، بیشترین قسمت از هزینه سفر را به خود اختصاص می‌دهد و تاثیر مستقیم بر نوع و نحوه سفر، باوجود ذائقه و میل باطنی گردشگران دارد.

دبیر انجمن گردشگری پایدار سبز مازندران معتقد است که تابع تقاضای سفر برای صنعت گردشگری، متاثر از هزینه‌های حمل و نقل بوده و یکی از عواملی که در توسعه گردشگری و افزایش تقاضای آن اثر قابل توجهی دارد، همین هزینه حمل و نقل است.

ارتباط دوسویه‌ی صنایعِ حمل‌ونقل و گردشگری در توسعه مقاصد سفر 

ارتباط روشن بین ۲ صنعت اشتغال‌زا و درآمدزا حمل‌ونقل و گردشگری

وی ادامه داد: با توجه به ارتباط ۲ سویه بین این دو صنعت اشتغال‌زا و درآمدزا، برای ایجاد و توسعه جاذبه‌ها و مناطق گردشگرپذیر، در برنامه‌ریزی‌ها باید قابلیت دسترسی را در اولویت برنامه مطالعاتی و عملیاتی از بین عناصر متعدد و مختلف مورد نیاز جهت ایجاد و توسعه سرمایه‌گذاری قرار داد.

حسنی با بیان اینکه توسعه گردشگری، ارتباط عمیق با پیشرفت‌های حاصل شده در توسعه حمل و نقل، علوم و فنون و به نوعی توسعه وسایل، تسهیلات و تاسیسات زیربنایی لازم برای انجام سفر دارد، گفت: در مقاصد گردشگری که محدودیت‌هایی در سیستم حمل و نقل و ساختار زیربنایی وجود داشته باشد، به عنوان بزرگترین مانع و عامل بازدارنده در مسیر رشد گردشگری خواهد بود. به‌طور قطع توسعه گردشگری نیازمند سرمایه‌گذاری‌های خرد و کلان در امور زیربنایی و روبنایی مقاصد سفر است و اگر چه در بازاریابی و جذب گردشگر، فاصله و مسافت بین مبدا و مقصد بسیار تاثیرگذار است ولی با توسعه قابلیت‌های دسترسی، می‌توان این موانع را رفع و یا کم‌اثر و در واقع با دسترسی مناسب، در زنجیره عناصر و ارکان گردشگری، سفر را تسهیل و مسافرت را آسان کرد.

مازندران و ظرفیت‌های حمل و نقل

وی اضافه کرد: نظر به اینکه مازندران در کرانه جنوبی دریای خزر با استان‌های گلستان، سمنان، البرز، قزوین، گیلان و تهران هم‌مرز است و از طریق دریای خزر به کشورهای ترکمنستان، قزاقستان، روسیه و آذربایجان مرز بین‌المللی دارد، از اهمیت راه‌های دسترسی سخن گفت.

این پژوهشگر حوزه گردشگری همچنین اشاره کرد که شبکه ارتباطی بین ۲۲ شهرستان مازندران امری بسیار حیاتی و اساسی بوده و ارتباطات موثر و سریع بین آنها بی‌تردید در توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه نیز تاثیرگذار است.

حسنی ادامه داد: راه‌های دسترسی جاده‌ای در هراز، کندوان و سوادکوه که به مرکز کشور متصل می‌شود و از طریق دیگر مسیرهای زمینی به استان‌های همسایه می‌رسد؛ همچنین مسیر ریلی بسیار زیبایی که به ارتباط با دیگر استان‌ها و شهرهای کشور در حمل و نقل کمک می‌کند نیز از ظرفیت‌های حمل و نقلی در این استان هستند.

عضو انجمن متخصصان گردشگری کشور در پایان گفت: وجود سه فرودگاه در ساری، نوشهر و رامسر که به عنوان راه‌های ارتباطی هوایی، مازندران را از طریق پروازهای داخلی به دیگر استان‌ها و با پروازهای بین‌المللی به برخی از کشورها وصل می‌کند نیز در صنعت حمل و نقل و گردشگری حائز اهمیت است.

به گزارش آباجان به نقل از ایرنا، در نیمه نخست امسال ۵۳ میلیون و ۸۷۶ هزار و ۹۵۶ نفرشب اقامت در مازندران به ثبت رسیده است که اگر زیرساخت‌های حمل و نقل ترکیبی آن به استاندارد خود برسد، این میزان حداقل تا ۲ برابر افزایش خواهد یافت و معنای آن رشد صنعت گردشگری است.

تلاش دست‌اندرکاران حوزه گردشگری و حمل نقل اعم از جاده‌ای، خطوط ریلی و پروازی و اخیراً نیز حمل و نقل دریایی بر این است که از طریق اعتبارات ملی و مولدسازی بتوانند مازندران را با توجه به گردشگرپذیر بودن و قرارگرفتن در شاهراه ترانزیتی شمال – جنوب، به جایگاه شایسته در حوزه گردشگری و حمل و نقل برسانند.

حتما ببینید

از هامون تا هورالعظیم؛ عزم دولت برای احیای تالاب‌های کشور

از هامون تا هورالعظیم؛ عزم دولت برای احیای تالاب‌های کشور

به گزارش آباجان به نقل از ایرنا، احمدرضا لاهیجان‌زاده روز سه‌شنبه در حاشیه مراسم تکریم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *