به گزارش خبرنگار آباجان به نقل از ایرنا، غرب استان سمنان متشکل از ۲ شهرستان گرمسار و آرادان، وسعتی حدود ۹ هزار و ۵۱۱ کیلومتر مربع را در برمیگیرند که از شمال به دماوند، از غرب به تهران، از شرق به سرخه و سمنان و از جنوب به کویر مرکزی محدود میشود.
بیش از ۶۰۰ کیلومتر از مسیر ۹۰۰ کیلومتری محور تهران – مشهد از استان سمنان عبور میکند که به دلیل تردد سالانه بیش از ۱۵ میلیون نفر از جادههای این استان، یکی از محورهای پرترافیک کشور به شمار میرود.
حجم بالای تردد از این منطقه حاکی از اهمیت و ضرورت توسعه زیر ساختهای ارتباطی در غرب استان دارد. از طرفی با توجه به شرایط اقلیمی کویری و یکدست بودن، جادههای استان سمنان باعث خستگی و خوابآلودگی رانندگان میشود که ناتوانی آنان در کنترل وسیله نقلیه و افزایش آمار تصادفات جادهای را به دنبال دارد.
بر همین اساس، ایمنسازی جادهها برای کاهش آمار تصادفات از مهمترین دغدغههای مسوولان استانی، شهرستانی و نماینده مردم این حوزه انتخابیه در مجلس شورای اسلامی است.
ایجاد تقاطع غیرهمسطح در آرادان و ایوانکی
نماینده مردم و گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار آباجان به نقل از ایرنا، با اشاره به پیگیری برای احداث تقاطع غیرهمسطح در ایوانکی بیان کرد: در دیدار با وزیر راه و شهرسازی درخواست تامین اعتبار برای اجرای طرح زیرگذر غربی ایوانکی مطرح شد که در این خصوص وزیر با اولویت بررسی و برآورد اعتبار، دستوراتی صادر کرد.
یاسر عربی از تکمیل تقاطع غیرهمسطح آرادان خبر داد و گفت: این طرح با هدف تسهیل در تردد وسایل نقلیه سبک و سنگین و ارتقای ظرفیت ترافیک محور اجرایی شده است.
وی با بیان اینکه طرح احداث تقاطع آرادان در چند گام طراحی شد، اضافه کرد: با ساخت کامل ۲ پل، علاوه بر رفع نقطه حادثهخیز پیچ جلیل آباد و ارتقای ضریب امنیت ترافیکی در محور مواصلاتی تهران – مشهد، ارتقای کیفیت خدماتدهی به مسافران حرم امن رضوی نیز رقم خواهد خورد.
نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: پیگیری تامین و تخصیص اعتبار برای تکمیل گام دوم این طرح در دستور کار است.
نیاز ۸۰۰ میلیارد ریالی برای کل طرح
مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان نیز در این باره به خبرنگار آباجان به نقل از ایرنا گفت: گام نخست تقاطع غیرهمسطح آرادان با ساخت و تکمیل یکی از پلها زیر بار ترافیک رفت.
سیدمحمد حسینی طباطبایی با بیان اینکه تکمیل گام نهایی این طرح به ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد، افزود: در صورت تامین مالی، گام دوم آن به سرعت توسط پیمانکار آغاز میشود.
وی با تاکید بر اینکه با بهرهبرداری از گام اول در مسیر تهران به مقصد مشهد انجام شد، اظهار کرد: دسترسی مردم آرادان به محور جلیلآباد از طریق زیرگذر این پل تا یک ماه آینده ایجاد میشود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان اضافه کرد: ساخت تقاطع غیرهمسطح آرادان از سال ۱۳۹۸ آغاز و در گام نخست این طرح ۳۷۰ میلیارد ریال هزینه شد.
ضرورت ارتقا و تکمیل محورهای حیاتی گرمسار در غرب سمنان
نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس با اشاره به نتایج حاصل از دیدار با وزیر راه و شهرسازی پیرو بررسی طرح های راهسازی، ایمن سازی و توسعه راه های ارتباطی این حوزه انتخابیه گفت: پیرو درخواست تخصیص اعتبار برای تکمیل محور آزادراه قم – فیروزکوه از محل اعتبارات ملی و همچنین ارتقای درجه ترافیکمحور در محدوده گرمسار – فیروزکوه به درجه آزادراه، وزیر راه و شهرسازی دستور داد که تخصیص اعتبار در سال جاری در اولویت قرار گیرد و در سال ۱۴۰۴ بودجه حداکثری دیده شود و با توجه به پیشرفت فیزیکی، در اولویت پرداخت قرار گیرد.
وی افزود: تامین ماشین آلات راهداری و نیروی انسانی مورد نیاز اداره راه و شهرسازی شهرستان گرمسار و تامین اعتبار برای احداث و تکمیل سامانه روشنایی در ورودیهای گرمسار، آرادان و ایوانکی از دیگر مواردی بود که در دیدار با وزیر مطرح و دستور برای اقدامهای لازم برای آن صادر شد.
نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی از درخواست تخصیص اعتبار برای تکمیل طرح تعریض سردره به طول هفت کیلومتر از خروجی آزادراه قم تا گرمسار خبر داد و گفت: تامین اعتبار برای تسریع در احداث پل جنوبی، اصلاح رابطهها، بلوار جلیلآباد و احداث باند دوم تربت حیدریه – سمنان – گرمسار از دیگر مطالبههای مهم بود که در این دیدار مطرح شد و وزیر راه و شهرسازی نسبت به تسریع در اقدام و بررسی این طرحها دستور لازم ضادر کرد.
بازنگری در طرح راه گرمسار – فیروزکوه
نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تامین مالی طرح اصلیترین مشکل برای تکمیل راه گرمسار – سیمیندشت – فیروزکوه است، افزود: طی سالهای گذشته تخصیص اعتبار به این طرح به خوبی انجام نشد و اجرای طرح به صورت نیمهفعال باقی ماند.
وی با تاکید بر ضرورت راهاندازی دوباره مراحل تکمیل این طرح، گفت: مشکل طراحی نیز در کنار مسایل مالی، از دیگر مواردی است که باید به آن پرداخته شود.
وی با بیان اینکه در بعضی از نقاط جاری شدن سیلاب و مسیر بازگشت سیلاب به درستی بررسی و برآورد نشد و مشکل فنی ایجاد میکند، تاکید کرد: در پی این مساله به این محور خساراتی وارد شد که بازطراحی این مسیر را توسط مشاوران طرح ضروری کرده است.
عربی دعوت از مسوولان وزارت راه و شهرسازی برای بررسی مشکلات این طرح را ضروری برشمرد و گفت: تا پایان آذر با کمک وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه، تصمیمگیری جدید برای چگونگی روند اجرای طرح انجام میشود.
ساخت راه گرمسار – فیروز کوه ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد
سیدمحمد حسینی طباطبایی نیز در این باره بیان کرد: اجرای طرح محور گرمسار – سیمیندشت از سال ۱۳۹۳ آغاز شد که بهطول ۱۸ کیلومتر و بهکارفرمایی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور همچنان ادامه دارد و هنوز تکمیل نشده است.
وی افزود: طرح گرمسار – سیمیندشت تاکنون ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تکمیل این طرح نیازمند تامین اعتبار بالغ بر چهار هزار میلیارد ریال است.
مدیر کل راه و شهرسازی استان سمنان بیان کرد: اهمیت زیرساختهای ارتباطی به ویژه در مناطق شهری و در تقاطع با مسیرهای منتهی به نقاط مسکونی در غرب استان پهناور سمنان در نزدیکی پایتخت دوچندان است.