به گزارش آباجان به نقل از ایرنا، آیین آغاز فعالیت خط تولید انبوه قطار ملی مترو و مراسم آغاز عملیات طرح توسعه و افزایش ظرفیت تولید در کارخانه واگن سازی تهران روز شنبه با حضور حسین افشین معاون علمی فناوری ریاست جمهوری، علیرضا زاکانی شهردار تهران، مالک شریعتی نماینده مجلس شورای اسلامی، علی آقامحمدی رئیس گروه اقتصادی دفتر رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیدعلی یزدی خواه نماینده مجلس شورای اسلامی، و جمعی از مدیران شهری در محل کارخانه واگن سازی تهران (پایانه فتح آباد) برگزار شد.
مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در این آیین با ستایش و قدردانی از بانیان این طرح گفت: امیدوارم باور «ما می توانیم» همچنان در همه زمینهها خودش را نشان بدهد؛ به ویژه در موضوع واگن سازی.
وی با بیان اینکه ما در تهران طول مسیرهای ریلی مان زیاد است، تصریح کرد: ایستگاه و ریل داریم اما واگن کم داریم. تامین واگن یکی از نیازمندی های ماست که هم نیاز به کمک داخلی و هم خارجی دارد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه در زمان ترافیک و آلودگی یکی از راه های رفع این مشکلات توسعه صنعت مترو است، اظهار کرد: امیدواریم که هر چه زودتر شاهد بروز هر آنچه را که وعده داده اند، باشیم.
نخستین رام قطار ملی به صورت رسمی در ایام دهه فجر خدمت خود را آغاز می کند
علیرضا زاکانی در این آیین با اشاره به آغاز فرایند تولید انبوه قطار مترو ملی اظهار کرد: تولید انبوه قطار ملی بعد از ۱۸ سال افتخاری برای ماست و امیدوارم پس از این دستاورد بومیسازی قطار پرسرعت نیز در دستور کار قرار گیرد.
وی افزود: پیش از این به میزان ۳۰ درصد فرایند تولید قطار مترو ملی بومیسازی شده بود، اما با همراهی دستگاههای مختلف مانند مجموعه مپنا و جهاد دانشگاهی دانشگاه علم و صنعت در کنار بخش خصوصی و همراهی واگن سازی شهرداری تهران توانستیم تا ۸۵ درصد فرایند ساخت واگن را بومی کنیم.
زاکانی تاکید کرد: قطارهای ملی مترو تاییدیه تمامی تستهای بینالمللی را گرفته است و به صورت آزمایشی نیز حدود ۶۰ هزار کیلومتر در خط فعالیت کرده است.
شهردار پایتخت تاکید کرد: نخستین رام قطار ملی به صورت رسمی در ایام دهه فجر خدمت خود را آغاز می کند.
آقامحمدی :در دورهای مدتها کار تولید قطار ملی به دلیل نگاه به خارج بر زمین مانده بود
رئیس گروه اقتصادی دفتر رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: یک دوره طولانی کار تولید قطار ملی بر زمین ماند؛ به این دلیل که نگاه به خارج شد و فکر کردند که لازم نیست کار داخلی را پیش ببرند.
علی آقامحمدی افزود: سال ۸۸ اولین اقدامات برای تولید واگن سازی انجام شد.
وی ادامه داد: بعد از این اتفاقات و انجام تست ها و تاییدیه شرکتهای خارجی یک دوره طولانی کار بر زمین ماند؛ به این دلیل که نگاه به خارج شد و فکر کردند که لازم نیست کار داخلی را پیش ببرند. این تاریخچه را به این جهت گفتم که پایه گذاری مهم است. بنیان گذاری هر فکری اهمیت دارد به شرطی که تمهیدات همه جانبه باشد.
آقامحمدی اظهار کرد: در این امر فقط واگن سازی تهران نیست بلکه شرکت پارس و چند شرکت دیگر درگیر این اتفاق هستند. امیدواریم با همت شهرداری و شورای شهر این مهم که تدبیر مالی شده است انجام شود.
رئیس گروه اقتصادی دفتر رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در یک زمان بندی تعهدآور اعلام شده است در ابتدا قرار است ماهی یک رام و بعد ماهی ۳ رام قطار ملی وارد خطوط شود، گفت: توسعه قطارهای پرسرعت بین شهری نیز حائز اهمیت است. سرعت در بحث لجستیک قطارهای پر سرعت اهمیت دار و تعیین کننده است. کالای تولید شده اگر سریع در اختیار قرار بگیرد باعث رشد می شود.
وی ادامه داد: با شرکت سایپا توافق نامه ای نیز در این باره امضا شده است. واحد کاشان نیز در این راستا راه اندازی شده است. بنابراین ظرفیت های ایران برای تولید قطار پر سرعت وجود دارد و در برنامه هفتم این مهم در مجلس شورای اسلامی مورد تاکید قرار گرفته است.
آقامحمدی ادامه داد: از شهرداری، وزارت راه و راه آهن تقاضا داریم این مهم را در کار بیاورند؛ درواقع زیرساخت های اصفهان تا تهران بررسی شده و در حال انجام است. این یک کار ضروری و ملی است. برای کلانشهر تهران به قطارهای پر سرعت نیاز داریم.
وی در پایان با تاکید بر اینکه این اتفاق زمان می برد و به توسعه زیرساخت ها بستگی دارد، گفت: امیدوارم با همکاری شهرداری تهران و سایر کلانشهرها، وزارت راه و مجلس این کار مهم بنیانگذاری بشود.
صرفهجویی ۷۰۰ هزار یورویی به ازای هر واگن با تولید قطار ملی
علیرضا شیخ طاهری مدیرعامل شرکت واگن سازی تهران در این مراسم که همزمان با یکصد و پنجاه و ششمین رویداد امید و افتخار برگزار شد، با بیان اینکه بسیار خرسندیم که شهرداری تهران در یک بستر همکاری تنگاتنگ با ملی سازی واگن مترو با تمام ارکان ها و شرکت های دانش بنیان نقش اصلی در یکپارچه کردن این تکنولوژی ایفا میکند، گفت: در پایان دهه ۹۰ کشور برای حل مشکل تامین ناوگان مترو که صنعتی وابسته بود و سهم داخلی سازی آن کمتر از ۳۰ درصد بود به فکر چاره افتاد.
وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی، مپنا، دولت و شهرداری کارگروهی تشکیل دادند و این آغازگر فرایند تولید قطار ملی مترو شد. قطار ملی مترو فعالیت خود را در سال ۱۴۰۰ با رفع نواقص و تلاش برای تاییدیه های لازم آغاز کرد که تا سال پیش ادامه پیدا کرد.
شیخ طاهری با بیان اینکه با اخذ تاییدیه های لازم در پایان سال ۱۴۰۲ توانستیم این قطار را در مسیر تهران-پرند سیر واقعی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: این سیر همراه با مسافر بود. امروز می دانیم چه می خواهیم بسازیم و ایرادات تقریبا برطرف شده است. قرارداد تولید انبوه قطار ملی نیز همزمان با شرکت واگن سازی تهران انجام شد و از سال ۹۹ کارهای طراحی را جلو بردیم. امروز پروژه ساخت ۱۱۳ دستگاه شامل ۱۵ قطار ۷ واگنه و یک قطار ۸ واگنه را آغاز کردیم و تا پایان سال جاری ۲ رام از ۱۵ رام قطار ۷ واگنه را تحویل شهرداری خواهیم داد.
مدیرعامل شرکت واگن سازی در پایان گفت: این تولید ۷۰۰ هزار یورو به ازای هر واگن صرفه جویی ارزی دارد. همچنین۱۲ هزار نفر اشتغال مستقیم در سال دارد و میزان داخلی سازی را به حدود ۸۵ درصد می رساند.