کورس ماشین‌ها برای انباشت زباله‌ در پارک ملی گلستان

کورس ماشین‌ها برای انباشت زباله‌ در پارک ملی گلستان

به گزارش آباجان به نقل از ایرنا، قسمتی از جنگل‌های هیرکانی به عنوان نمادی از فسیل‌های زنده با قدمت ۴۰ میلیون سال در پارک ملی گلستان قرار دارد و وجود گونه‌های گیاهی و جانوری شاخص در کنار رودخانه‌ها، آبشارها و چشمه‌های طبیعی بر جذابیت‌های این پارک افزوده است.

در کنار تمام این جذابیت‌ها، گذر جاده ارتباطی استان گلستان به خراسان شمالی از دل پارک ملی گلستان از جمله مشکلات اصلی این ذخیره‌گاه زیست کره است چرا که این جاده در طولانی‌ترین و گودترین دره این منطقه کوهستانی ساخته شده‌ که از روستای تنگراه در غرب پارک ملی آغاز شده و تا روستای «دشت» مماس با حد جنوبی پارک به سمت بجنورد امتداد می‌یابد.

پارک ملی گلستان از قدیم به واسطه عبور جاده میان گذر به عنوان راه اصلی مسافران عبوری از تهران و شهرهای شمالی به سمت مشهد و برعکس، یکی از محل‌های اتراق مسافران و گردشگران به ویژه در محدوده دوراهی دشت تا تنگراه بود.

توقف خودروهای عبوری در حاشیه جاده میان گذر، باعث شکل‌گیری چالشی به اسم زباله در پارک ملی گلستان شده چرا که خیلی از مردم در پایان اتراق چند ساعته آشغال‌های بجامانده مانند ظروف پلاستیکی و بطری‌های شیشه‌ای را در طبیعت رها می‌کنند که خوردن این زباله‌ها توسط برخی حیوانات ر مواردی موجب تلف‌شدن آنها شده است.

دوستاران طبیعت بارها در روزهای گوناگون سال برای کمک به سلامت حیات وحش پارک ملی گلستان در قالب انجمن‌های مردم نهاد اقدام به جمع آوری زباله می‌کنند که آخرین آن مربوط در اواخر شهریور تا ۲۰ مهر بود که جوامع محلی و فعالان عضو سازمان‌های مردم ۱۱ تن زباله در حاشیه پارک ملی گلستان جمع‌آوری کردند.

کورس ماشین‌ها برای انباشت زباله‌ در پارک ملی گلستان

گونه‌های جانوری پارک ملی گلستان شامل آهو، پلنگ، تشی (خارپشت)، خرس قهوه‌ایی، خرگوش، حشره خورها، راسو، روباه، رودک (گورکن)، سمور جنگلی، سیه‌گوش (یا کاراکال، گربه‌سانی کوچک است که در خاورمیانه و آفریقا زندگی می‌کند)، شوکا، شنگ (جانوری گوشتخوار از خانواده راسو)، قوچ و میش، کل و بز، گراز، گربه پالاس، گرگ، مرال، سمندر، قورباغه جنگلی، وزغ سبز، لاک پشت چهار چنگالی، مارمولک بی‌پا، مار آبی، مار قیطانی، گرزه مار و افعی قفقازی است.

رییس پارک ملی گلستان به آباجان به نقل از ایرنا گفت: مهمترین راهکار کاهش انباشت زباله در این پارک جلوگیری از ایستادن خودروها با نصب نرده نگهبان در حاشیه جاده میان گذر است.

احمد رادمان با اشاره به تاثیر منفی زباله در حاشیه جاده میان گذر پارک ملی گلستان در نگاه مردم به زیبایی‌های قدیمی‌ترین پارک ملی ایران، اظهار کرد: بیشتر زباله‌های پارک ملی گلستان مربوط به محدوده دوراهی دشت تا تنگراه است که بر اثر سیل دهه ۸۰ فضای زیادی برای توقف خودروها ایجاد شد.

وی جاده میان گذر را از جمله مشکلات پارک ملی گلستان برشمرد و گفت: عبور این جاده از دل پارک در ۲۰ سال گذشته باعث تلف شدن ۲ هزار و ۴۴۵ راس از گونه‌های گوناگون حیات وحش از جمله «پلنگ، خرس، مرال، شوکا، گراز، گربه وحشی و جنگلی»، ۱۶۹ مورد آتش سوزی و خسارت به ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع این پارک در کنار رهاسازی و انباشت ده‌ها تن زباله شده است.

رییس پارک ملی گلستان افزود: مهمترین راه حل معضل زباله در کنار چالش‌های آتش سوزی و تلفات جانوری نصب نرده نگهبان (گاردریل) است و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان باید به تعهدات خود در این بخش عمل کند.

رادمان ادامه داد: علاوه بر آن، تلاش داریم تابلوهایی با مضامین اهمیت رعایت بهداشت و نریختن زباله در حفظ زیبایی پارک ملی گلستان و جلوگیری از تلف‌شدن جانوران به دلیل خوردن این زباله‌ها با هدف آگاه‌سازی مردم، در حاشیه جاده نصب شود.

طبق اعلام کارشناسان محیط زیست، گلستان میزبان ۸۳ گونه پستاندار، ۳۸۰ گونه پرنده، ۵۶ گونه خزنده، هشت گونه دوزیست و ۶۰ گونه ماهی است که در مناطق حفاظت شده استان زندگی می‌کنند که بیشترین زیست گونه‌های گیاهی و جانوری مربوط به پارک ملی گلستان به عنوان نخستین پارک ملی کشور است طوری که بیش از هزار و ۳۶۰ گونه گیاهی، هزار و ۱۰۰ گونه حشره، ۱۵۰ گونه پرنده، ۶۹ گونه پستاندار، ۲۴ گونه خزنده و دوزیست و ۱۰ گونه ماهی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی و منابع آبی این ذخیره‌گاه زیست‌کره شناسایی شد.

با هدف کاهش دشواری‌های پارک ملی گلستان از جمله تلفات جانوری ناشی از برخورد با خودروهای سواری، آتش سوزی و ریختن زباله، سال ۱۳۸۲ هیات وزیران مصوبه‌ای برای جابجایی جاده (آسیایی) تهران- مشهد عبوری از دل این پارک به محدوده شمالی تصویب کرد اما با وجود گذشت ۲۰ سال از تصویب این مصوبه به گفته معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان، تاکنون اقدام شاخصی پیرامون اجرای آن صورت نگرفته و از سال گذشته با انتخاب مشاور مطالعات مرحله یک و ۲ جابجایی جاده میان‌گذر پارک به طول ۲۵ کیلومتر در حال انجام است تا در نهایت نتایج آن در وزارت راه و شهرسازی مورد تصویب قرار گیرد و ردیف بودجه اخذ کند.

وحید خیرآبادی بیان کرد: بر اساس این مصوبه، جاده میان گذر پارک ملی گلستان باید به قسمت شمالی پارک در مسیر دوراهی کلاله، گلیداغ و آشخانه انتقال یابد که پروانه ارزیابی محیط زیستی آن دریافت شده است و قرار شد آمد و شد کالاهای ترانزیتی و مسافر از جاده شمالی انجام و مسیر فعلی به عنوان جاده گردشگری مورد استفاده قرار گیرد که نتیجه آن به طور قطع کاهش تلفات جانوری، زباله و خسارت آتش‌سوزی است.

به گزارش آباجان به نقل از ایرنا، پارک ملی گلستان در سال ۱۳۳۶ شمشی با نام «آلمه و ایشکی» مورد حفاظت قرار گرفت و نخستین پارک ایران است که از سال ۱۳۵۴ در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه محیط زیستی کره زمین ثبت شد.

این ذخیره‌گاه زیست کره به دلیل موقعیت جغرافیایی، توپوگرافی و رویشگاهی شامل طیف وسیعی از زیستگاه‌ها، اکوسیستم‌ها و رویشگاه‌های تپه ماهوری با عناصر شاخص ایرانی تورانی مانند درخت تاغ، گونه آهوی ایرانی، قوچ و میش، رویشگاه‌های هیرکانی با عناصری مانند درخت راش، گونه جانوری مرال و زیستگاه‌های کوهستانی با عناصری مانند درخت ارس و گونه‌های پلنگ ایرانی و کل و بز است.

حتما ببینید

لیگ برتر والیبال تحت تاثیر قطعی برق+ فیلم

لیگ برتر والیبال تحت تاثیر قطعی برق+ فیلم

به گزارش خبرنگار آباجان به نقل از ایرنا در حالی که نتیجه این بازی در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *