به گزارش آباجان به نقل از ایرنا، سفرهای زیارتی و تردد بین ۲ مرکز مهم جمعیتی کشور یعنی مشهد و تهران و همچنین ارزانی، ایمنی و دسترسی راحت ساکنان ۲۷ شهر و مرکز استان به شبکه ریلی، قطار را به ناوگان محبوب هموطنان برای سفر به مسیرهای منتهی به مشهد تبدیل کرده است.
اسفند پارسال شرکت راه آهن جمهوری اسلامی از ثبت ۳۰ میلیون تردد و شکسته شدن رکورد تاریخی جابه جایی مسافر از طریق شبکه ریلی کشور خبر داده بود که بیش از ۱۶ میلیون سفر از این تعداد مربوط به مشهد بود و همین آمار نشان می دهد سفر ریلی به مشهد از چه جایگاه ویژه ای در صنعت حمل و نقل ایران برخوردار است.
اما چند ماهی است بروز برخی مشکلات که دامنگیر صنعت ریلی ایران شده است، بر وضعیت تردد مسافر در این مسیر تاثیر منفی گذاشته است.
چاره اندیشی کوتاهمدت
پیش از این مدیرکل راهآهن خراسان در خصوص آمار جابه جایی مسافر در پنج ماه امسال به آباجان به نقل از ایرنا گفته بود: ۹ میلیون و ۲۰۳ هزار و ۹۹۰ مسافر با ۱۵ هزار و ۵۸ رام قطار مسافربری از ۲۷ شهر و مرکز استان در مسیرهای منتهی به مشهد جابه جا شدند.
مصطفی نصیری ورگ افزود: شمار مسافران ریلی مسیر مشهد در بازه زمانی ذکر شده در مقایسه با مدت مشابه پارسال پنج درصد کاهش یافته که علت آن کمبود ناوگان ریلی آماده به کار بوده است.
وی ادامه داد: البته باید توجه داشت پارسال رکورد تاریخی جابه جایی ریلی مسافر در مسیر مشهد شکسته شد و رقم جابه جایی بیش از ۹ میلیون مسافر در این مسیر نیز عدد کوچکی نیست.
مدیرکل راهآهن خراسان با بیان اینکه ۷۰ درصد از قطارهای مسافربری بین شهری سراسر کشور در مسیرهای منتهی به مشهد تردد دارند، افزود: با پیگیری های انجام شده قرار است شمار ناوگان مسافربری آماده برای تردد در مسیرهای ریلی منتهی به مشهد افزایش یابد و کمبودها در این خصوص برطرف شود.
نباید فراموش کرد این مشکل ریشه در برخی کمبودها در صنعت ریلی کشور دارد، چنانچه مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران در جریان سفر ماه قبل خود به مشهد به آباجان به نقل از ایرنا گفت:۲۰ میلیون و ۹۳ هزار و ۸۳۵ مسافر از ابتدای امسال تا ۲۵ آبان ماه در شبکه ریلی کشور جابهجا شدهاند که با توجه به جابهجایی ۲۱ میلیون و ۱۵۸ هزار و ۱۹۸ مسافر در مدت مشابه سال قبل، جابهجایی مسافر از طریق ریل پنج درصد کاهش یافته است.
جبارعلی ذاکری افزود: علت اصلی کاهش عملکرد شبکه حمل و نقل ریلی مسافر، کمبود لوکوموتیو است که خوشبختانه از مهر ماه به بعد روند تامین لوکوموتیو روند مثبتی به خود گرفته است.
وی ادامه داد: با افزوده شدن ۱۰ دستگاه لوکوموتیو جدید ساخت داخل و تعمیر اساسی ۱۵ دستگاه لولکوموتیو در عمل پنج درصد به ظرفیت نیروی کشنده ناوگان مسافری ریلی کشور افزوده خواهد شد و مشکلات اصلی این حوزه که کمبود کشنده بود تا حدی برطرف می شود.
البته با افزودن شدن ۲۵ دستگاه لوکوموتیو جدید ممکن است سطح جابجایی مسافر ریلی در مسیرهای ریلی مختلف در کشور از جمله مسیر تهران- مشهد تثبت شود اما همچنان راه حلی اساسی برای پاسخگویی به اشتیاق فراوان ایرانیان برای سفر با قطار به مشهد انجام نشده است.
چارهاندیشی بلندمدت
هر ماه که شرکت راهآهن تاریخ پیشفروش بلیت قطارها را اعلام میکند، بلیت قطارهای منتهی به مشهد در ساعات نخست به صورت برخط به فروش میرسد و از این رو مسافران و زائران برای رزرو بلیت به شگردهای عجیب و غریبی برای خرید اینترنتی و رزرو بلیت همراه با پیش پرداخت، از آژانس های مسافرتی روی آوردهاند با این حال خرید اینترنتی بلیت باز هم برای بسیاری از مسافران امری سخت و طاقتفرسا شده است.
برای افزایش سرعت قطارها و ظرفیت حمل و نقل مسافر در سالهای گذشته طرحهای مختلفی روی میز وزیر راه و شهرسازی قرار گرفته است که از آن جمله ۲ طرح بزرگ قطار برقی مشهد- تهران و راهاندازی قطار سریع السیر مشهد- تهران به عنوان راه حل های اساسی برای کاهش مشکلات حمل و نقل ریلی مطرح بوده است.
استاندار خراسان رضوی دهم ماه جاری، در نشستی با مدیران رسانه های استان در خصوص کلانطرحهای شرق کشور اظهار کرد: با توجه به حجم انبوه مسافر ریلی مسیر مشهد – تهران، قطعا طرح راهاندازی قطار مسافربری سریع السیر در این مسیر توجیه اقتصادی دارد و شاید بتوان آنرا تنها خط ریلی کشور دانست که برقی کردن و سریع السیر شدن آن توجیه اقتصادی دارد.
تاکید رهبر معظم انقلاب بر ایجاد قطار سریع السیر مشهد
غلامحسین مظفری افزود: ایجاد قطار سریع السیر یکی از مطالبات مقام معظم رهبری از دولت ها بوده است و رهبری در جلسات متعدد با مسوولان بلندپایه کشوری این موضوع را بارها بیان کرده اند، همچنین گفته شده قطار سریع السیر مشهد – تهران تنها طرح در کشور است که اجرای آن دستور مکتوب رهبر معظم انقلاب را دارد، لذا باید گفت تاکید و اصرار رهبری حتما دلایل مهمی دارد.
وی گفت: موضوع برقی کردن قطار مشهد – تهران نیز دیگر بحث جدی ما در کنار ایجاد قطارسریع السیر است و البته پیگیری هر ۲ طرح نیز منافاتی ندارد.
استاندار خراسان رضوی بیان کرد: اجرای طرح قطار سریع السیر مشهد – تهران نیازمند دستکم ۲۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری است ولی آغاز طرح برقی کردن قطار مشهد – تهران با سرمایهگذاری ۱.۵ میلیارد دلاری و ۱۵ هزار میلیارد ریالی میسر است و البته این طرح آغاز شده است.
تامین مالی؛ چالش همیشگی
پارسال مدیرعامل وقت راهآهن جمهوری اسلامی ایران گفته بود: راه آهن سریع السیر تهران – مشهد بزرگترین طرح عمرانی تاریخ کشور است که اعتبار مورد نیاز آن برای اجرای آن بیش از ۱۰ برابر راه آهن سراسری در ۹۰ سال گذشته است.
اجرای طرح قطار سریع السیر مشهد-تهران نیازمند حداقل سرمایه گذاری۲۰ میلیارد دلاری است ولی آغاز طرح برقی کردن کردن قطار مشهد-تهران با سرمایه گذاری ۱.۵ میلیارد دلاری در و ۱۵ هزار میلیارد ریالی میسر است و البته این طرح شروع شده استسیدمیعاد صالحی افزوده بود: این خط ریلی نیازمند فناوری بالایی است که از مرحله طراحی این فناوری باید در دسترس باشد و در نهایت قطار با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت سیر خواهد داشت.
وی ساخت این راه آهن را تجربه جدیدی برای کشور خوانده و از انجام مذاکرات جدی برای اجرای آن خبر داده بود.
چنانکه گفته اند «سنگ بزرگ علامت نزدن است» و استاندار خراسان رضوی نیز در دیدار بار رسانه های استان به این موضوع اشاره کرده و گفت: موضوع تامین بودجه را با سازمان برنامه و بودجه مطرح کرده ایم و اعلام شده اگر برای طرح های کلان ریلی بودجهای در کار نیست به ما اعلام کنند تا تکلیف خود را دانسته و به سراغ دیگر گزینه ها برویم.
مظفری ادامه داد: البته قانون، شیوه های تامین مالی و ظرفیت های جدیدی ایجاد کرده است و به عنوان مثال میتوان «صندوق پروژه» ایجاد کرد که البته برای برقی کردن قطار مشهد – تهران ایجاد شده است.
ادارهکل راه آهن خراسان، برقی کردن قطار مشهد را طرحی ملی و اجرای آن را خارج از محدوده اختیارات این اداره کل عنوان کرد و پیگیری خبرنگار آباجان به نقل از ایرنا از مدیران راه آهن کشور نیز تاکنون نتیجهای نداده است.
هرچند تصریح شده که طرح برقی کردن قطار مشهد – تهران آغاز شده است اما توضیحات شفافی در خصوص شیوه، زمان و بودجه اجرای این طرح تاکنون رسانه ای نشده است، این موضوع پیش آگهی جالبی برای یک طرح کلان و به قول استاندار ۱.۵ میلیارد دلاری نیست اما مردم و زائران حرم منور رضوی در اقصی نقاط کشور، برای گرهگشایی از امکان تردد ریلی و اجرای طرحی موثر برای روانسازی سفر به مشهدالرضا (ع) همچنان امیدوارند.
بیشتر بخوانید:
مدیرعامل راهآهن ایران:جا به جایی ریلی مسافر در کشور پنج درصد کاهش یافته است
بهبود اقتصاد حمل و نقل ریلی موجب فعال شدن صنایع مرتبط با راهآهن میشود
ابتکار دولت سیزدهم برای تهاتر نفت در طرحهای ریلی به ثمر نشست
تامین مالی مهمترین موضوع در ساخت قطار تندرو مشهد-تهران است
ساخت راهآهن ویژه قطار تندرو تهران-مشهد آغاز میشود
اشتیاق ایرانیان به سفر ریلی و توقف قطار سریعالسیر مشهد