به گزارش آباجان به نقل از ایرنا، اگر ساعاتی از روز را در خیابان های اصلی و شلوغ بجنورد منتظر تاکسی باشید هیچ وقت موفق نخواهید شد با هزینه ارزان تردد کنید و مجبورید بعد از مدتی از تاکسی های شخصی با هزینه زیاد به مقصد برسید.
استفاده اجباری شهروندان و مسافران از تاکسیهای دربستی با کرایههای بالا برای تردد مشکلی چندین ساله برای مردم این شهر محسوب می شود و گرهای کور که به تدبیر مسئولان مربوطه نیاز دارد.
۴۴ درصد از جمعیت خراسان شمالی روستانشین هستند که روزانه به شهر رفت و آمد دارند، از طرفی بجنورد به عنوان جمعیت پذیرترین مرکز استان تعریف شده و وابستگی مضاعفی به موضوع حمل و نقل دارد و عدم رسیدگی آن مسائل و مشکلاتی برای مردم به همراه داشته است.
تاکسیهای درون شهری علاوه بر مقرون به صرفه بودن کرایه میتوانند کمبود اتوبوس را تا حدی جبران کنند و کمک حال شهر باشند، اما بی سروسامانی و خدمترسانی پرعیب سبب شده است آنها به جای اینکه باری از دوش حمل و نقل عمومی بردارند، خود تبدیل به یک معضل جدی شوند.
حال انتظار این است مسئولان چاره ای برای افزایش نامتعارف کرایه برای برخی مسیرهای خاص و برخوردهای نادرست با مسافران و پاسخگو نبودن عده ای از آن ها نسبت به مسئولیت و تعهدی که در قبال شهروندان به عهده دارند تدبیر کنند.
بیشتر بخوانید:
کرایه ناوگان حمل بار و مسافر بجنورد افزایش یافت
کرایه تاکسی در بجنورد ۳۰ درصد افزایش یافت
بی نظمی تاکسی های درون شهری
مسافر شیروان است و میدان آزادگان از مینی بوس پیاده و هر چه سر می چرخاند خبری از تاکسی زرد دورن شهری نیست، خودروهای شخصی در شهر جولان می دهند و بوق بوق اول صبح آنان برای سوارکردن مسافر آلودگی صوتی ایجاد می کند و آرامش اول صبح را بر هم می زند.
جلوتر می رود درگیری و اختلاف بین چند تا از رانندگان خودروهای شخصی و رانندگان ناوگان تاکسیرانی به چشم می خورد، گویا هیچ کس متولی این بی نظمی و بی سرو سامانی شهری که روزانه چندین هزار شهروند با ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی جابجا می شوند، نیست.
در این بین مشاهده می شود این معضل فقط مختص درون شهر نیست، در این روزهای سرد پاییزی و فصل تحصیل دانش آموزان رفت و آمد به داخل شهر به ویژه مسکن های مهر که عموماً در نقاط دوردست و پراکنده هم قرار دارند خیلی سخت شده است.
تاکسی زرد اصلا در این منطقه مشاهده نمی شود، تعداد تاکسی های شخصی هم بسیار کم است، اتوبوس خط واحد هم با تاخیر و معطلی می آید، اما چاره کار چیست؟
البته که بسیاری با وجود اتوبوس خط واحد به خاطر ایستادن طولانی مدت در طول مسیر و رفتار نامناسب رانندگان از سوار شدن و تردد با آن امتناع می کنند.
عدم تاکسی های درون شهری نه تنها نیاز روزانه ساکنان مناطق مختلف است بلکه در ساعات منتهی به شب اصلا سواری شخصی در نقاطی همچون گلستان شهر به چشم نمی خورد.
ساعت ۹ شب به بعد برای تردد در یک مسیر مشخص رانندگان با نرخ های مختلفی همچون ۶۰۰ هزار ریال و ۴۵۰ هزار ریال مسافربری می کنند و جای تعجب دارد.
گویا مسئولان مربوطه بر فعالیت های تاکسی های درون شهری و شخصی نظارت ندارند که اینچنین بلبشوی افزایش قیمت ها در این حوزه رخ می دهد.
استهلاک، هزینه های بالای تعمیرات، تسمه، تعویض لاستیک و روغن موتور هم حرف های تکراری، همیشگی و توجیه ناپذیر تمام رانندگان در خصوص افزایش نرخ کرایه ها است، گویا تمام هزینه ها باید از جیب مسافر پرداخت شود.
بیشتر بخوانید:
کرونا موجب افزایش نرخ کرایه تاکسیها در بجنورد شد
تاکسیرانان بیمبالات بجنورد به کمیته انضباطی معرفی شدند
جولان تاکسی های شخصی
یکی از رانندگان داخل شهری با ابراز گلایه از تورم و هزینه های سرسام آور و مبلغ ناچیز کرایه و عدم همخوانی با دخل و خرج روزانه می گوید: نوع خدمت رسانی تاکسیها با توجه به شرایط موجود مناسب نیست و کوتاهی از جانب عدم درک شرایط موجود رانندگان توسط مسئولان مربوطه است.
وی که از فاش شدن نامش در گزارش به خاطر بازرسی های حمل و نقل هراس دارد می افزاید: تاکسی خطی وجود ندارد و سرویسدهی تاکسیها اکثرا به صورت دربست است، شورای شهر افزایش قیمت ناچیزی بر کرایه ها داشته که فقط به ضرر و زیان راننده است.
این راننده بر اهمیت و ضرورت بازنگری در خطوط تاکسی و ارتقای وضعیت پایانههای تاکسیرانی تأکید کرد و می گوید: برخی خطوط تاکسیرانی در مسیرهایی قرار دارند که خط ویژه اتوبوس هم در آن تردد میکنند و تعداد مسافران تاکسی در طول روز کم است، همین مسئله باعث معطلی رانندگان و مسافران برای پُر شدن تاکسی و بروز اختلاف بین راننده و مسافر میشود.
یکی دیگر از رانندگان تاکسی درون شهری بیان می کند: برخی از رانندگان تاکسی درون شهری در تاکسیهای اینترنتی فعالیت میکنند و به همین دلیل در زمان بارندگی یا اوج ترافیک، با کمبود تاکسی در خطوط مواجه هستیم.
اسد پورغلام اظهار می کند: چنانچه نسبت به وضعیت درآمد و معیشت رانندگان تاکسی حساس نباشیم، ممکن است بسیاری از خدمات شهرداری و سازمان تاکسیرانی زیر سؤال برود.
وی می گوید: دلیل اصلی استقبال شهروندان از تاکسی های اینترنتی مقرون به صرفه بودن آن است و در این موارد هزینه سفرها نیز براساس پارامترهای مسافت، زمان و میزان درخواست سفر مشخص میشود.
بیشتر بخوانید:
شهرداری بجنورد ۳۰ دستگاه اتوبوس کم دارد
۱۰ میلیارد تومان برای بازسازی اتوبوسهای درون شهری بجنورد نیاز است
کاهش تاکسی های خطی بجنورد
طی تماس های خبرنگار آباجان به نقل از ایرنا با «حمیدرضا شافعی» مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بجنورد، وی از هرگونه تماس تلفنی خودداری کرد.
رییس کمیسیون عمران معماری و شهرسازی شورای شهر بجنورد در این خصوص می گوید: حدود ۸۰۰ دستگاه تاکسی زرد درون شهری در سال های گذشته در مرکز خراسان شمالی فعال بود و این تعداد اکنون به ۴۰۰ دستگاه رسیده است.
علی اربابی اظهارکرد: فرسوده بودن تاکسی و عدم نوسازی، اتمام مهلت پروانه تاکسی و بی رغبتی راننده جهت پیگیری تمدید و عدم مشوق های دولتی از جمله دلایل نبود انگیزه و استقبال رانندگان برای نوسازی خودرو در بجنورد است.
وی با اشاره به افزایش قیمت خودرو افزود: قیمت خرید هر دستگاه تاکسی جدید اکنون حدود ۹ میلیارد ریال برآورد می شود، سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات جهت نوسازی تاکسی به هر متقاضی پرداخت می شود و یک میلیارد ریال هم پول حاصل از فروش خودروی خود آنان است.
رییس کمیسیون عمران معماری و شهرسازی شورای شهر بجنورد ادامه داد: رانندگان تاکسی برای خرید خودروی جدید مبلغ مازاد را ندارند و استقبال آنان جهت نوسازی دستگاه کمتر شده و رغبتی برای انجام این کار را ندارند.
وی با اشاره به افزایش نامتعارف کرایه تاکسی توسط برخی رانندگان تاکید کرد: درآمد رانندگان تاکسی برابر با نرخ تورم است، آنان گلایه مندند که اعداد و ارقام با درآمدشان سازگار نیست، لوازم یدکی و استهلاک تورم دارد و هزینه ها بالا است.
اربابی بیان کرد: همین باعث شده اختلافی بین درآمد و استهلاک پیش آید و کرایه را بیشتر از حد معمول از مسافر دریافت کنند، تیم بازرسی بر تخلفات رانندگان نظارت دارد اما نیرو کم است و حجم تخلفات بالا و جوابگوی تمام رسیدگی ها نیست.
بیشتر بخوانید:
۲۶ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل بجنورد افزوده شد
۷۰ دستگاه اتوبوس شهری بجنورد نیاز به بازسازی دارد
روزانه ۳۰۰ هزار نفر مسافر با ناوگان مختلف در شهر بجنورد جابه جا می شوند و ۳۰ درصد از آن با تاکسی ها است.
بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی ۲۳۰ هزار نفر جمعیت دارد.