«سید احسان قاضی زاده هاشمی» امروز (دوشنبه) در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی آباجان به نقل از ایرنا افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید اقدامات اصلاحی و زیرساختی خودروسازان را دنبال کند.
وی بیانداشت: نباید اقدامات فقط به تغییر قیمت خلاصه شود، اقدامات اصلاحی در راستای کاهش زیان انباشته خودروسازان، کاهش هزینه های تولید و کاهش هزینه تولید قطعات، در کنار تغییر قیمت نتیجه مطلوب خواهد داد.
قاضی زاده هاشمی ادامهداد: خودروهای تولید داخل ارزبری دارند؛ با توجه به اینکه قیمت ارز افزایشی بوده و در نهاده های داخلی تولید هم شاهد تورم بودیم، خودروساز ناگریز به اصلاح قیمت است.
وی گفت: اگر مجموعه اقدامات دولت و مجلس به خوبی به ثمر بشیند، تا پایان سال آینده قیمتگذاری دستوری در این صنعت حذف خواهد شد.
وی در خصوص اصلاح قیمت کارخانه ای خودروسازان، اظهار داشت: این تغییرات اگر با کاهش هزینه، افزایش بهره وری، افزایش تیراژ و کیفیت خودروساز همراه شود، فایده خواهد داشت؛ ما در مجلس به دنبال ایجاد فضای رقابتی برای خودروسازان هستیم تا شاهد افزایش کیفیت و تعدیل قیمت به نفع مصرف کننده باشیم.
این نماینده مجلس ادامهداد: در کنار تغییرات قیمت، مجلس واردات خودروهای نو و کارکرده را تسهیل کرد تا حباب بازار بریزد و شاهد التهاب در بازار خودرو نباشیم؛ اما باید در کنار این اقدامات جلوی فعالیت هایی مثل حوالهفروشی را گرفت تا ثبات در بازار و رسیدن خودرو به دست مصرف کننده واقعی را شاهد باشیم.
این عضو کمیسون صنایع و معادن مجلس با نادرست خواندن قیمتگذاری دستوری، خاطرنشانکرد: مجلس در کنار دولت در تلاش است تا عرصه صنعت خودرو را عمق بخشی کند؛ تعرفه واردات، تنوع خودروهای وارداتی و ابلاغ آییننامه واردات خودروهای کارکرده، در راستای حذف قیمتگذاری دستوری است.