گروه جامعه آباجان به نقل از ایرنا – خودرو و سوخت متهمان ردیف اول آلودگی هوا به ویژه در کلانشهرهایی مانند تهران محسوب می شوند که برای رفع آن باید هم کیفیت خودروهای تولید داخل و هم سوخت افزایش یابد اما در چند سال گذشته این ۲ عامل مانند بازی پینگ پنگ عمل کردند و تقصیر را مدام به هم پاس می دادند، در نهایت این مردم بودند که ضرر می کردند، بیماری های قلبی، تنفسی و انواع سرطان نتیجه این پاس کاری است که روز به روز در شهرهای بزرگ بیشتر و بیشتر می شود.
با روی کار آمدن دولت چهاردهم و گذشت ۱۰۰ روز از فعالیت آن، اقدامات خوبی در راستای کاهش آلودگی هوا صورت گرفت هر چند شاید مشکلاتی هم برای مردم ایجاد شد مانند خاموشی های اخیر که نتیجه دستور هیات دولت برای متوقف کردن سوخت مازوت در سه نیروگاه است، قطعا عاقلانه است که بین بد و بدتر گزینه بد انتخاب شود تا حداقل ضرر کمتری متوجه اطراف قرار گیرد.
سخنگوی دولت ۲۲ آبان ماه اعلام کرده بود: واردات و توزیع بنزین ویژه یا سوپر توسط اشخاص حقوقی دارای مجوز از وزارت نفت بدون اختصاص ارز یارانهای در هیات دولت مصوب شد.
فاطمه مهاجرانی تاکید کرد: در بین دوگانه قطع برق و سوزاندن مازوت تاکید دولت سلامت مردم است و با تایید همه اعضای دولت قرار شد که مازوت سوزی کم شود که البته در کنار این موضوع قطع برق اجتناب ناپذیر است، در این میان رئیسجمهور به شدت پشتیبان و حامی تولید انرژی پاک است و جلسات متعددی با سرمایهگذاران برگزار کردهاند و در نتیجه تولید ۳۰ هزار مگاوات برق توسط نیروگاه های خورشیدی، بادی و اتمی حاصل خواهد شد.
علت این تصمیم ناترازی در سوخت است، علی ربیعی دستیار اجتماعی رئیس جمهور دراین باره به آباجان به نقل از ایرنا گفته بود که دولت مشکلاتی از جمله ناترازی انرژی را به زیر فرش نبرده و پنهان نمیکند، اما گاهی باید برای آینده بهتر در لحظه تصمیمات سختی گرفت که خاموشیهای ناشی از توقف سوخت مازوت در نیروگاهها یکی از آنهاست؛ اما قطعا از این فرصت استفاده و به سمت جبران ناترازیها حرکت خواهد کرد.
این اقدام نیز مانند هر حرکتی مخالفان و موافقان به خود را دارد، در این باره عده ای گفتند حالا که مازوت سوزی متوقف شد چرا آلودگی هوا در تهران همچنان بیداد می کند در حالی که منابع انتشار آلایندگی در شهرهای مختلف متفاوت است، شهری مانند تهران منابع متحرک عامل اصلی آلودگی است بنابراین باید تمرکز بر روی سوخت و خودروها باشد، از این رو دولت در گام اول برای ارتقا سوخت، واردات بنزین سوپر را آزاد کرد.
۲۲ آبان ماه با مصوبه هیات وزیران، واردات بنزین سوپر آزاد شد، بر اساس این مصوبه، اشخاص حقوقی مجاز هستند بنزین سوپر وارداتی را با قیمت غیریارانهای توزیع کنند، این نوع بنزین معمولاً دارای مقادیر کمتری از آلایندهها و ذراتی است که باعث کاهش آلودگی هوا میشود، بنابراین استفاده از بنزین سوپر می تواند تا حد زیادی در کاهش آلودگی هوا موثر باشد.
از سوی دیگر مساله حجم بالای مصرف بنزین در کشور است، بر اساس آمار مصرف بنزین در کشور بین ۱۱۵ تا ۱۲۰ میلیون لیتر در روز است در حالیکه به اعتقاد کارشناسان این عدد باید ۷۰ تا ۸۰ میلیون لیتر در روز باشد اما با توجه به کیفیت خودروهای داخلی، مصرف سوخت نسبت به حد استاندارد بالاتر است حال اگر سوخت کیفیت مناسبی نداشته باشد این حجم از مصرف آلودگی زیادی را منتشر می کند، روندی که در پایتخت شاهد آن هستیم.
مهمترین نقش بنزین در آلایندگی، احتراق آن در خودرو است که عامل اصلی آلودگی هوا به حساب می آید، احتراق بنزین در موتورها، حتی بنزین با کیفیت یورو ۵، علاوه بر گاز کربنیک، گاز اکسیدهای ازت – هیدروکربنهای نسوخته، مونواکسیدکربن و بنزن تولید میکند، مقدار این گازها به طراحی موتور بستگی دارد اما تولید آنها اجتناب ناپذیر است.
بنابراین هر چه کیفیت سوخت در باک خودروها بالاتر باشد میزان آلایندگی آن کمتر خواهد بود، ضمن اینکه اگر موتور به خاطر سوخت با کیفیتتر با راندمان بهتری کار کند، گازهای آلاینده کمتری از اگزوز خودرو خارج خواهد شد. بنابراین، استفاده از بنزین سوپر به صورت مستقیم و غیرمستقیم میتواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند.
کیفیت سوخت مصرفی کاهش انتشار آلایندگی را به همراه دارد
سرپرست دفتر هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست دراین باره به خبرنگار محیط زیست آباجان به نقل از ایرنا گفت: به طور کلی یکی از مهمترین فاکتورهای موثر بر آلودگی تولید شده توسط ناوگان حمل و نقل، کیفیت سوخت مصرفی است به طوری که در سوخت های با کیفیت بالاتر، فرآیند احتراق در موتور به شکل بهتری انجام می شود که کاهش انتشار آلایندگی را به همراه دارد.
احمد طاهری افزود: تفاوت بنزین سوپر و معمولی، به عدد اکتان آن برمی گردد و عدد اکتان بنزین سوپر مقادیر بالاتری نسبت به بنزین معمولی دارد، در نتیجه استفاده از بنزین سوپر منجر به افزایش کیفیت احتراق و در نتیجه کاهش تولید آلودگی خودرو می شود.
وی اظهار داشت: به طور کلی میزان مصرف بنزین در خودروهای داخلی نسبت به استانداردهای بین المللی بالاتر است، به همین جهت حتما استفاده از تکنولوژی های نوین و سرمایه گذاری در حوزه های خودروهای هیبریدی و برقی از مواردی هستند که خودروسازان داخلی باید به آن ورود کنند، همچنین به منظور افزایش کیفیت نظارت بر آلایندگی خودروهای تولید داخل، به روز رسانی دستورالعملهای نظارتی سازمان حفاظت محیط زیست در دستور کار قرار گرفته است.
طاهری درباره توزیع بنزین سوپر در ورودی کلانشهرها گفت: واردات بنزین سوپر به کشور تازه آزاد شده است بنابراین باید منتظر بمانیم تا حجمی از آن وارد کشور شود و از سوی دیگر استقبال از آن نیز مشخص شود، بعد از اینکه میزان واردات بالا رفت و مورد استقبال قرار گرفت حتما سازمان حفاظت محیط زیست ورود خواهد کرد و نسبت به توزیع آن در ورودی کلانشهرها اقدام می کند.
وی در پاسخ به اینکه آیا سازمان حفاظت محیط زیست در نحوه توزیع بنزین سوپر و اینکه کدام شهرها در اولویت قرار بگیرند پیشنهادی ارائه کرده است افزود: اگر مقدار واردات در مقابل مصرف روزانه در کشور قابل ملاحظه باشد قطعا ورود خواهیم کرد، چون سوخت یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا در کلانشهرهایی مانند تهران است بنابراین پیشنهاد توزیع بنزین سوپر را بر این اساس ارائه می کنیم.
سرپرست دفتر هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: بدون شک واردات بنزین سوپر در صورت فراگیر شدن تاثیر زیادی در کاهش آلودگی هوا خواهد داشت و سازمان محیط زیست هم به سهم خود در نتیجه بهتر شدن این روند اقدام خواهد کرد.