به گزارش گروه علمی آباجان به نقل از ایرنا از وزارت علوم، وحید شالچی در نشست دبیران شورای هماهنگی فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی دانشگاههای کشور امروز (چهارشنبه) در سالن شهید مفتح این وزارتخانه اظهار داشت: ساحت فرهنگی و اجتماعی به طور خاص ثمره انقلاب اسلامی است؛ شکلگیری معاونت فرهنگی و اجتماعی در دانشگاهها ویژه کشور ایران و ناشی از تاریخ انقلاب و به تعبیر بزرگان رسالت دانشگاه، انسانسازی انقلاب است.
وی به تعبیر شهید بهشتی اشاره کرد و گفت: ایشان فرمودند: «دانشگاه موذن جامعه است» اگر موذن خواب بماند، جامعه در خواب فرو رفته و این رسالتی است که دانشگاه و ساحت فرهنگی و اجتماعی باید آن را پیش ببرد.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: معاونت فرهنگی و اجتماعی در دانشگاهها نهاد نوپایی نیست؛ چند دهه از ایجاد آن گذشته و تلاشها و نمونه کارهای درخشانی در این معاونت انجام شده است. انسانهای بزرگی طی این چند دهه از دل دانشگاهها بیرون آمدند که بخش فرهنگی و اجتماعی در آن موثر بوده و نقشآفرینی کرده است.
وی تصریح کرد: تحولات فرهنگی در جهان بسیار پرشتاب است، بنابراین باید علاوه بر آنکه نقاط قوت را تقویت کنیم، چالشها را نیز باید رصد کرده و متناسب با تحولات بازاندیشی کنیم.
جامعه دانشگاهی درگیر برنامههای فرهنگی دانشگاه نیست
شالچی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: سهم ما در حیات فرهنگی و سبک زندگی دانشجویان طی دو دهه اخیر کاهشی بوده است. عوامل مختلفی در این امر دخیل بودهاند؛ اکنون دادهها نشان میدهد بخش قابل توجهی از جامعه دانشجویی، با توجه به آنکه جامعه دانشجویی یکی از گروههای هدف است، همکاران اداری و علمی ما نیز مطابق قانون ساحتهای دیگری هستند که علاوه برآنکه گروه هدف ما هستند، باید از توان آنان نیز بهرهمند شویم. به عنوان مثال اگر استادان دانشگاهها به یاری سیاستهای فرهنگی و اجتماعی نظام نیایند توفیقی در دانشگاه به دست نمیآوریم.
وی افزود: جامعه دانشگاهی بخش اولویتدار ما هستند و به نظر میرسد بخشهایی از آنان درگیر برنامههای ما نیستند و در این زمینه باید تدبیری بیندیشیم.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم به برخی چالشها مانند نیروی انسانی، بودجه، فضاهای فرهنگی و قوانین و مقررات اشاره کرد و گفت: کار فرهنگی، انسان خاص میطلبد و همکار این حوزه باید عشق و ذوقی به کار فرهنگی و توانایی تعامل با جوانان را نیز داشته باشد.
شالچی افزود: یک متن کلیدی که به عنوان سند بالادستی میتوان به آن رجوع کنیم؛ بیانیه گام دوم انقلاب است تا بتوانیم پاسخهای راهبردی چالشها را در آنجا جستوجو کنیم. یک نکته کلیدی که در متن این بیانیه آمده است موضوع «امید» است. بخش زیادی از جامعه دانشجویی ما آنچنان امیدوار به آینده نیستند و این امر به ساحت دانشگاه سرریز میشود.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم اظهار کرد: نکته کلیدی دیگری که در متن بیانیه گام دوم انقلاب وجود دارد و یکی از مهمترین سرمایههای ما است که مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره کردهاند «نیروی جوان» است که باید این نیرو را همراه و امیدوار کنیم.
وی خاطرنشان کرد: پس از آموزش و پرورش جایی که سرمایه اصلی ایران در آن نهفته «دانشگاه» است و به میزانی که بتوانیم این گنجهای نهفته را همراه کنیم قطعاً موفق خواهیم بود.
شالچی با اشاره به نزدیک شدن به ۱۶ آذرماه و «روز دانشجو» گفت: ۱۶آذرماه روز مهمی است به لحاظ تبارشناسانه و در این روز جامعه دانشگاهی «نه» بزرگی به استبداد گفت. این رخداد یکی از نمادهای دموکراتیک و مردمسالارانه جمهوری اسلامی است که دانشجو میتواند سخنان و نقطه نظرات خود را به طور صریح با دومین مقام کشور و بالاترین مقام اجرایی کشور مطرح کند.
نقدهای دانشجویان را با گوش جان بشنویم
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در ستاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این نشست گفت: در تقویم کشور عناوین و مناسبتهای مختلفی از ۲ جنبه «واقعه و تاریخی» و بعد «پیام و نماد» و هدفی که در آن وجود دارد، قرار داده شده است. هماندیشی ۱۶ آذر «روز دانشجو» از مناسبتهایی است که از هر دو بعد میتوان به آن نگاه کرد.
حجتالاسلام سید مهدی ساداتینژاد، تصریح کرد: از ۱۶ آذرماه سال ۱۳۳۲ تا امروز به روز دانشجو، به عنوان نماد و جنبش دانشجویی جامعه ایران نگریسته شده است.
وی افزود: دانشگاه در نظام جمهوری اسلامی ایران و جنبش دانشجویی چه قبل از انقلاب و چه پس از انقلاب تا به امروز، فرازها و نشیبهایی داشته و اقدامات و جنبههای مثبت و تاثیرگذار بسیاری در آن رقم خورده است.
حجتالاسلام ساداتینژاد به نقل قول شهید بهشتی اشاره کرد و گفت: ایشان تعبیر بسیار زیبایی داشتند که «دانشجو را موذن جامعه» دانستند. دانشجو بخشی از آن جمعیت روشنفکر جامعه است و روشنفکران آژیر خطر جامعه هستند. لذا انتظاری که از فرد فرهیخته و تحصیل کرده داریم بسیار مهم است.
وی خاطرنشان کرد: ما به عنوان متولیان امر اگر قرار باشد دانشجو «موذن» باشد باید مناره آن را بسازیم لذا باید امکانات را فراهم کنیم.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در ستاد وزارت علوم با بیان اینکه باید زمینه را فراهم کنیم که دانشجو مطالبات خود را بازگو و بیان کند، افزود: باید نقدهای آنان را با گوش جان بشنویم و فضایی را به وجود آوریم که دانشجو نقد و مطالبه خود را مطرح کنند. مناسبتهای این چنینی ظرفیت و فرصتی است که باید این ظرفیت را راهبری کنیم.
حجتالاسلام ساداتی نژاد اظهار امیدواری کرد با همکاری با دبیران شورای هماهنگی فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی دانشگاههای کشور بتوانیم راهبری جریان فرهنگی را در دانشگاهها به طور مطلوب پیش ببریم.