به گزارش خبرنگار آباجان به نقل از ایرنا، چالش های فضای کسب و کار از مهمترین موضوعاتی است که می تواند فضای کسب و کار افراد را تحت تاثیر قرار دهد، بنابراین توجه به شرایط وضعیت کسب و کار در استان های کشور یک امر ضروری با وجود مشکلات متعدد اقتصادی و معیشتی می باشد.
در این رابطه خبرنگار آباجان به نقل از ایرنا با امیر خلیلی خواه، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان قزوین در خصوص راه اندازی فضای کسب و کار، موانع و چالش های آن به گفت و گو پرداخته است که در ادامه آن را می خوانید.
آباجان به نقل از ایرنا. برای آغاز این گفت و گو بفرمایید ضرورت بهبود فضای کسب و کار چیست؟
بهبود فضای کسب و کار و رفع موانع و قوانین مزاحم از جمله موضوعاتی است که می تواند یک فضای خوب و مناسبی را برای کسانی که شغل و تولیدی جدیدی را راه اندازی کرده اند به وجود آورد و این موضوع باید همواره مورد توجه مسوولان مربوطه در کل کشور و همچنین استان قزوین قرار گیرد، چرا که وقتی یکی از چرخه های راه اندازی کسب و کار و مشاغل با مشکلی مواجه می شود، ضرر و زیان زیادی برای تولید کننده یا سرمایه گذار آن برجای می گذارد که باید شرایط تثبیت شده و ثابتی را به خصوص برای بخش خصوصی مشخص کنیم.
آباجان به نقل از ایرنا. به نظر شما چالش ها و موانع کسب و کار در قزوین به چه عواملی بازمی گردد؟
افراد در راه اندازی کسب و کار و اخذ مجوزها با مشکل و موانع خاصی روبرو نیستند اما عمده مشکلات در حین اجرا از جمله در بهره برداری، فروش تامین مواد اولیه، تعهدات ارزی، تخصیص ارز و همچنین حوزه های مرتبط با واردات، صادرات و تحریم ها است، به گونه ای که امروز تنها از ظرفیت ۳۵ تا ۵۰ درصدی واحدهای تولیدی قزوین استفاده می شود چرا که در تامین مواد اولیه خود که وابسته به واردات هستند با مشکلات عدیده ای نیز روبر می باشند.
آباجان به نقل از ایرنا. راهکارهای بهبود وضعیت کسب و کار چیست؟
برای ورود به بهبود فضای کسب و کار نیازمند تقلیل زمان، هزینه و تعیین درست و اصولی شرایط و مدارک هستیم، یکی از موضوعات مهم در این زمینه نیز بحث صدور مجوزها و نیز تسریع در روند و زمان اخذ آن است که بر همین اساس درگاه ملی مجوزها با حکم قانون توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی با هدف تسهیل شرایط و شفافیت در مدارک، هزینه، زمان و صادرکننده اصلی و فرعی مجوز کسب و کارها طراحی شده است.
آباجان به نقل از ایرنا. هدف از تشکیل سامانه در درگاه ملی مجوزها چه بوده است؟
طبق ماده ۷ قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۲۴ قانون اساسی مصوب سال ۹۹ مجلس شورای اسلامی، به منظور تسهیل سرمایه گذاری در کشور وظایف مراجع صدور مجوزها را در درگاه ملی مجوزهای کسب و کار از منظر حداقل زمان و هزینه در صورت بارگذاری مدارک بیان کرده، به منظور تسهیل سرمایه گذاری در کشور مراجع صدور مجوزهای کسب و کار موظفند شرایط و فرآیند صدور یا تمدید مجوزهای کسب و کار را به نحوی ساده کنند که هر متقاضی در صورت ارایه مدارک در پایگاه اطلاع رسانی در حداقل زمان ممکن، مجوز مورد نظر خود را دریافت کند و سقف زمانی برای صدور مجوز در هر کسب و کار، توسط هیات مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار تعیین و در درگاه مذکور اعلام می شود.
آدرس درگاه ملی مجوزها به نشانی mojavez.ir است و همچنین این درگاه به سامانه شکایت نیز مجهز شده و متقاضیان در صورتی که دستگاه صادرکننده در صدور مجوز، تاخیر کرده و یا شرط و مدرکی بیش از موارد مطرح شده در درگاه ملی مجوزها را مطالبه کنند، می توانند از طریق بخش شکایت به طور کاملا غیرحضوری و بدون کاغذ بازی های اداری، شکایت خود را برای رسیدگی مطرح کند.
آباجان به نقل از ایرنا. دستگاه های اجرایی مرتبط با این موضوع چگونه عمل می کنند؟
مجوزها به ۲ صورت ثبت محور و تاییدمحور تقسیم بندی شده اند، مجوزهای ثبت محور از طریق درگاه به طور کامل صادر و مدت زمان صدور آن نیز به طور قابل توجهی کاهش داشته است و نیاز به مراجعه حضوری به دستگاه اجرایی نیست و مجوز هم الکترونیکی صادر می شود، همچنین استعلام ها به صورت الکترونیکی انجام می شود.
در خصوص مجوزهای تایید محور به جهت اینکه استعلام ها از دستگاه های اجرایی صورت می گیرد، زمان بیشتری در صدور مجوز صرف می شود اما ساز و کار فرآیند آنها بین دستگاهی و به صورت الکترونیکی در دستور کار دولت قرار دارد.
آباجان به نقل از ایرنا. چه مدت طول می کشد تا متقاضی موافقت لازم را کسب کند؟
مجوزهای ثبت محور در صورتی که متقاضی مدارک درخواستی خود را از طریق درگاه به صورت کامل بارگذاری کند، همان لحظه مجوز توسط دستگاه درگاه صادر می شود و چنانچه مجوزها تاییدمحور باشد در مسیر فرآیند استعلام دستگاه های اجرایی قرار می گیرد.
زمان کسب مجوز بسته به تعداد و نوع استعلام های مربوطه متغیر است و باید این نکته را یادآوری کنیم که اکثریت قریب به اتفاق دستگاه های اجرایی به این درگاه متصل هستند.
آباجان به نقل از ایرنا. تاکنون چند مجوز از طریق این سامانه در استان قزوین ثبت و صادر شده است؟
کل درخواست مجوزهای کسب و کار در استان ۹۳ هزار و۴۴۱ مورد بوده که از این تعداد ۸۲ هزار و ۱۹۳ مورد به صدور منجر شده که به تفیکیک ۴۴ هزار و ۸۲۶ مورد مربوط به شهرستان قزوین، ۶ هزار و ۵۳۹ مورد مربوط به شهرستان آبیک، ۱۰ هزار و ۴۶۳ مورد مربوط به شهرستان البرز، ۲ هزار و ۲۲۷ مورد مربوط به شهرستان آوج، هشت هزار و ۲۴ مورد مربوط شهرستان به بویین زهرا و ۱۰ هزار و ۱۱۴ مورد مربوط به شهرستان تاکستان است.
بیشترین مجوزهای صادر شده نیز مربوط به مشاغل خانگی می باشد.
آباجان به نقل از ایرنا. با توجه به روی کار آمدن دولت جدید، دورنمای فضای کسب و کار را در استان قزوین چگونه ارزیابی می کنید؟
هر سرمایه گذار با ریسک پذیری و آشنایی خود با شرایط سیاسی و اجتماعی کشور می تواند در خصوص کار خود تصمیم گیری کند، اینکه چگونه عمل کند اما بنده فکر می کنم با شرایطی که در کشور حاکم است و وعده های مساعدی که از سوی مجموعه دستگاه های اقتصادی کشور داده شده، با به وجود آمدن هماهنگی بین مجموعه وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی در خصوص تثبیت سیاست های اقتصادی، اگر این روال ادامه یابد، چشم انداز کسب و کارها بدون شک بهبود پیدا می کند.