به گزارش روز شنبه آباجان به نقل از ایرنا از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، مصطفی آذرکیش در نشست وزیر آموزش و پرورش با کارکنان معاونت آموزش متوسطه با ارائه گزارشی از فعالیتهای معاونت آموزش متوسطه با بیان اینکه ۴۷ هزار مدرسه در دوره متوسطه فعال هستند، تصریح کرد: از این تعداد ۱۷ هزار مدرسه در مناطق روستایی و ۳۰ هزار مدرسه در مناطق شهری هستند.
وی ادامه داد: ۸۲ درصد دانش آموزان این دوره در مدارس دولتی و ۱۸ درصد در مدارس غیر دولتی در حال تحصیل هستند.
معاون آموزش متوسطه بر توسعه عدالت آموزشی، ارتقا و افزایش مهارت آموزشی که از مهترین تکالیف اسناد بالادستی است، اشاره کرد و گفت: در همین راستا ۳۱ برنامه به استانها ارسال و بر موارد فوق تأکید شده است.
آذرکیش به رویکرد جدید این معاونت در دوره کنونی اشاره کرد و افزود: یکی از فعالیتهای جدی در این دوره ارتقای سطح تعامل درون و برون سازمانی است که در این زمینه در جهت پیادهسازی سند تحول بنیادین و نقشه راه به دنبال انعطاف پذیری برنامهها با مشارکت درون سیستمی هستیم تا تحول واقعی پدیدار شود .
به گفته وی، اگر طراحیها درست نباشد تلاشها در مرحله اجرا، بینتیحه خواهد بود.
معاون آموزش متوسطه به برگزاری جشنوارهها با رویکرد نوآورانه و نشاط آفرینی اشاره کرد و گفت: بنا شده است جشنوارهها و مسابقاتی با رویکرد شادی آفرینی و تحرک دانش آموزان در کف مدرسه اجرا شود.
آذرکیش بر استفاده از ظرفیت گروههای آموزشی تأکید کرد و افزود: ضرورت دارد تا بحث موظف بودن گروههای آموزشی در دستور کار قرار گیرد تا با ایجاد انگیزه از توانمندیهای معلمان خبره برخوردار شویم.
وی توجه ویژه به نظرات کارشناسی و استفاده از ظرفیتهای آنان را ضروری قلمداد کرد و گفت: توانمندسازی کارکنان در تمام سطوح ملی، استانی و منطقهای در دستور کار است.
معاون آموزش متوسطه با اشاره به اینکه فعالیتهای گسترده با توجه به اثربخشی و تحول آفرینی مدنظر است، ادامه داد: برای انجام این مأموریتها و بخصوص در بخش اعتبارات کیفیت بخشی نیازمند حمایت وزارتخانه هستیم.
عضو شورای معاونان به پوشش تحصیلی براساس نشانگر ارزشیابی نظام آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: پوشش تحصیلی در دوره اول متوسطه ۸۹.۷ درصد است که این عدد طبق تکالیف باید به ۹۵ درصد برسد. در متوسطه دوم نیز پوشش تحصیلی ۷۹.۸ درصد است که باید به ۹۰ درصد برسد تا بدین وسیله با کاهش نرخ تارکان تحصیل و بازماندگان تحصیل مواجه شویم.
طراحی الگوی جدید و منعطف برای جذب بازماندگان و تارکان تحصیل
وزیر آموزش و پرورش نیز در این نشست با اشاره به تحصیل بیش از ۷ میلیون دانش آموز در دوره متوسطه گفت: آموزش متوسطه بخش حیاتی و مهم نظام تعلیم و تربیت است و بارسنگینی را بر دوش دارد.
علیرضا کاظمی به انتظارات خود از این معاونت اشاره کرد و اظهار داشت: معاون آموزش متوسطه باید با بررسی وضعیت فعلی و تحلیل وضع موجود، برنامه چهارسالهای تدوین و ارائه دهد و مشخص کند که طی چهار سال آینده چه میزان پیشرفت کیفی و کمی در برنامههای ارائه شده حاصل خواهد کرد.
وی افزود: برای انجام این مأموریت باید شاخصهای حوزه نظری و مهارتی استخراج و سپس اقدام شود.
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر ۳ مأموریت مهم این وزارتخانه در حوزه متوسطه گفت: ارتقای کیفیت آموزشی از منظر آموزشی و تربیتی در اولویت اول قرار دارد.
کاظمی ضمن اشاره به شاخصهای مرتبط به ارتقای سطح آموزش، گفت: این معاونت ظرفیتهای متعددی دارد؛ از پژوهشسراها گرفته تا گروههای آموزشی و اجرای برنامههای مختلف که همه باید به دنبال افزایش سطح آموزش و ارتقای آن باشند.
وی توجه و تمرکز بر گروههای آموزشی را ضروری دانست و یادآورشد: گروههای آموزشی، حلقه شتاب دهنده و واقعی برای کیفیت بخشی به مدارس محسوب میشوند.
وزیر آموزش و پرورش توجه به توسعه عدالت آموزشی را مأموریتی دیگر آموزش و پرورش در این حوزه دانست و افزود: در نظام تعلیم و تربیت، مکلف به اجرای توسعه و اجرای عدالت آموزشی هستیم.
کاظمی ضمن تأکید بر اولویت قراردادن توزیع سرانه مدارس شبانه روزی ادامه داد: در این حوزه، توسعه، پوشش و تقویت مدارس شبانه روزی از لحاظ کمی و کیفی در دستور کار باشد .
وی هدایت تحصیلی را از مهمترین مصادیق نرم افزاری عدالت آموزشی دانست و افزود: لازم است میان معاونت متوسطه و پرورشی، تیمی تشکیل شود تا با هم افزایی، الگویی جهت هدایت تحصیلی دانش آموزان تدوین و هدایت آنها در بهترین مسیر تحصیلی قرار دهد.
وزیر آموزش و پرورش برضرورت ارائه گزارش تحلیلی با راهبرد اجرایی برای بازماندگان و تارکان از تحصیل تأکید کرد و گفت: به دور از بخشنامه و تبیین وضع موجود، باید به دنبال الگوی جدید و منعطف برای این دانش آموزان باشیم.
کاظمی ادامه داد : باید مدلی طراحی کنیم تا دانش آموزانی که به هر دلیلی امکان تحصیل ندارند از آموزشهای لازم برخوردار شوند.
وی بر عبور از ساختارهای غیر منعطف درسی تأکید کرد و گفت: بزرگترین چالش نظام آموزش و پرورش، عدم توجه به مهارت آموزی است. باید زیر ساختهای مهارت آموزی را از ابتدا طراحی و رقم بزنیم. البته به گونهای که نگرشها و باورهای فرهنگی را در میان دانش آموزان تغییر دهد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: باید حوزه مهارت آموزی را متحول کنیم و بر اساس نقشه راه، تحلیل وضعیت موجود و شاخص کلان در حوزههای اعلامی بازطراحی شود.
کاظمی برآمایش سرزمین در همه بخشها تأکید کرد و افزود: آمایش سرزمین در رشتههای فنیوحرفهای مدنظر باشد زیرا آمایش سرزمین، تصویری از عدالت آموزشی را ترسیم می کند، لذا ضرورت دارد در این حوزه سند بومی متناظر با جغرافیا وجود داشته باشد.
وی برنامه درسی مدرسه و معماری نظام تعلیم و تربیت را دو چالش اصلی در عدم موفقیت عملکرد نظام تعلیم و تربیت برشمرد و گفت: تا زمانی که ریلهای اساسی تعلیم را تغییر ندهیم به سمت تحول نخواهیم رفت. تحول اساسی در ریل گذاری درست است.
کاظمی ادامه داد: برنامه کنونی درسی مدرسه هیچ ارتباطی هم با پرورش استعدادها ندارد.
وی با تأکید براینکه تحول در برنامه درسی مدارس از مهمترین برنامههای آموزش و پرورش است، تصریح کرد: با کمک صاحب نظران در حال تدوین برنامه درسی یکپارچه، تربیتی و فراگیر که فراتر از کلاس درس باشد، هستیم.
وی بر بازطراحی معماری نظام تعلیم و تربیت تأکید کرد وگفت: دانش آموزان باید بیش از دورههای عمومی و آموزشی وارد مرحله تخصصی و مهارتی شوند و این اقدام نیز از جمله برنامههای مهم وزارت آموزش و پرورش در این دوره محسوب میشود.