به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آباجان به نقل از تسنیم، کمیسیون تلفیق در روند بررسی احکام لایحه بودجه ۱۴۰۴ در بخش درآمدی به حقوق ورودی کالاهای اساسی اعم از دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی پرداخت و مصوب کرد این حقوق ورودی این کالاها همان یک درصد باشد.
البته تاجگردون رئیس کمیسیون تلفیق تأکید کرده است: ما نه تنها اجازه ندادیم افزایش قیمتی برای این کالاها در بودجه صورت گیرد که اجازه ندادیم حقوق ورودی آنها نیز افزایش پیدا کند.
تاجگردون تصریح کرد: همچنین کمیسیون تلفیق در مصوبه دیگری سقف واردات خودرو را ۳ میلیارد یورو پیش بینی کرد و تعرفه آن را از ۱۰۰ درصد به ۸۰ تقلیل داد. البته تصویب نهایی این مصوبات منوط به تصمیم صحن علنی مجلس شورای اسلامی است.
با توجه به مصوبه کمیسیون تلفیق در صورت تصویب این موضوع در صحن علنی مجلس تعرفه واردات خودرو به ۸۰ درصد کاهش خواهد یافت اما آیا این تصمیم گره ای از بازار خودرو باز می کند؟
سعید مدنی به عنوان کارشناس صنعت خودرو در این رابطه به خبرنگار آباجان به نقل از تسنیم می گوید: به هر حال این تصمیم اثرات خود را بربازار خودرو خواهد گذاشت اما باید این نکته را مدنظر قرارداد که امروز همچنان عرضه خودروهای وارداتی به بازار قطره چکانی صورت می گیرد این در حالی است که وعده های بسیاری در سریع واردات خودرو به کشور مطرح شده بود.
وی با بیان اینکه اگر قراری بر افزایش واردات خودرو نباشد با تعرفه ۵۰ درصدی هم گره ای باز نخواهد شد، افزود: در واردات خودرو ما باید فکر اساسی برای تأمین ارز خودروها کنیم اگر مشکلات این موضوع برطرف نشود نتایج کاهش تعرفه مثبت نخواهد بود.
مدیر اسبق شرکت سایپا در خصوص کاهش قیمت خودروها در بازار با کاهش تعرفه واردات ، گفت: به طور حتم تغییرات قیمتی در خودروهای داخلی که نزدیک به خودروهای خارجی هستند ایجاد خواهد شد . اما در سایر خودروهای داخلی چون اکثر محصولات با زیان تولید می شوند تغییر چندانی در قیمت آنها به وجود نخواهد آمد.
مدنی با تاکید بر اینکه نباید تصور کنیم با کاهش تعرفه واردات همه چیز حل خواهد شد، گفت: امروز ما نیازمند افزایش تولید خودرو و عرضه آن هستیم. اگر مشکلات تولید برطرف شود با افزایش واردات به طور حتم بازار به تعادل قیمتی خواهد رسید.
*فکری به حال خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی کنید
ابوالفضل خلخالی نیز در همین ارتباط به خبرنگار آباجان به نقل از تسنیم، میگوید: عوارض خودروهای وارداتی به حدی بالاست که در نهایت خودروها با قیمت بالا بدست مردم می رسد و شاهد ورود خودروهای ارزان نخواهیم بود. باید با ورود خودروهای وارداتی ارزان قیمت به طور حتم فضا رقابتی شده و قیمت ها هم به تعادل خواهد رسید.
وی با بیان اینکه باید ضمن کاهش تعرفه واردات خودرو با تعیین سقف تعدادی خودروهای وارداتی به بازار کنترل های لازم را انجام داد، گفت: با این روش هم از تولیدکننده داخلی حمایت می شود و هم تعداد خودروهای وارداتی مدیریت می شود تا در آینده با سیل ورود خودروهای وارداتی فاقد خدمات پس از فروش روبه رو نشویم.
این استاد دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه مسئله خدمات پس از فروش در خودروهای وارداتی موضوع مهمی است، افزود: متأسفانه در چند سال اخیر به این موضوع توجه جدی نشده و همین امر مشتریان را در آینده با چالش جدی روبه رو می کند به همین منظور در واردات خودرو باید به خدمات پس از فروش دقت ویژه ای شود.
انتهای پیام/