به گزارش خبرنگار آباجان به نقل از ایرنا، در روزهای اخیر، طرح ٧ ساله شدن شوراها در دوره فعلی در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول و به کمیسیون شوراها ارجاع شده و قرار است پس از بررسی در کمیسیون شوراها، به صحن علنی برود.
به گفته موسیالرضا حاجیبگلو رییس شورایعالی استانها؛ در صورتی که طرح ۷ ساله شدن دوره ششم شوراها قطعی شود و در مجلس شورای اسلامی رأی بیاورد، شهرداران و دهیاران برای اینکه دوباره شهردار و دهیار بمانند باید رای اعتماد اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا را اخذ کنند.
ناصر امانی روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار آباجان به نقل از ایرنا افزود: انتخاب شهردار کاری تخصصی است یعنی شهردار براساس قانون باید از یکسری ویژگیهای مشخص و نیز شرایطی برخوردار باشد که این موارد باید تکتک مورد بررسی قرار گیرد؛ بنابراین اگر این موضوع توسط یک جمع کوچک تخصصی کنترل و بعد احراز صلاحیت شهردار اعلام شود بسیار بهتر از آن است که با رای عامه و اکثریت جامعه انجام شود.
بررسی طرح هفت ساله شدن شوراها در مجلس شورای اسلامی
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این سوال که نظر شورا راجع به تصویب طرح هفت ساله شدن شوراهای شهر و روستا چیست؟ افزود: اگر طرح هفت ساله شدن شوراها به تصویب برسد و قانون شود لازمالاجراست و ما نیز تابع قانون هستیم.
وی با تاکید بر اینکه طرح ۷ ساله شدن شوراها ایده خوبی است، یادآور شد: این موضوع از مدتها قبل مطرح بوده تا الزام قانونی شود البته باید به تصویب مجلس شورای اسلامی و در نهایت به تایید شورای نگهبان برسد.
وی تاکید کرد: اکنون این طرح در دست بررسی بوده و قطعی نشده است اما ما نظرات کارشناسی را مطرح میکنیم، اگر قانون شود ما تسلیم قانون هستیم و آن را اجرا خواهیم کرد.
برخی معایب انتخاب شهردار با مشارکت مردم
امانی در ادامه به معایب و محاسن طرح مذکور پرداخت و گفت: در کلانشهرهای بزرگ کشور که عمدتا مراکز استان هستند اگر قرار باشد شهردار با رای مردم انتخاب شود باید معایب و محاسن آن سنجیده و پس از آن تصمیمگیری لازم صورت گیرد.
وی یکی از معایب انتخاب شهردار توسط مردم را نبود ضمانت اجرای وعدههای داده شده شهردار عنوان کرد و افزود: ممکن است مردم به شهرداری رای بدهند که با وعده وعید تلاش کرده آرایی را اخذ کند؛ اما لزوما تخصص و توانمندیهای لازم را برای اداره شهر نداشته باشد که این موضوع به مردم و شهر زیان وارد خواهد کرد.
این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: پس از پایان یافتن انتخابات شهردار توسط مردم، به طور طبیعی شهروندان این نظر را خواهند داشت که انتخاب شهردار با مشارکت مردمی اما نظارت با شورای شهر است که معتقدم این موضوع یک تعارضی در کار ایجاد میکند. از طرفی نظارت بر فعالیت شهردار توسط چه کسانی انجام خواهد شد؟
امانی تاکید کرد: اکنون بدنبال آن هستیم تا اختیارات شورای شهر افزایش یابد و بسیاری از وظایف سازمانها و وزارتخانه کشور به مدیریت شهری واگذار شود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران پیشنهاد داد: در صورتی که مردم خواهان انتخاب شهردار باشند می. توانند همزمان با انتخاب نمایندگان خود در پارلمان شورای شهر، شهردار پیشنهادی خود را معرفی کنند و پس از آن، شهردار کاندید پس از کسب تاییدیه صلاحیت از سوی شورا معرفی شود. این کار سبب می. شود تا نظارت شورای شهر بر شخص شهردار و اقدامات شهرداری باقی بماند.
به گزارش خبرنگار آباجان به نقل از ایرنا؛ در حالی ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران ماههای پایانی عمر خود را سپری می کند که همواره تعدادی از اعضا همچنان به دنبال استیضاح و برکناری شهردار تهران هستند این موضوع واکنشها و حاشیههای گوناگونی را در پارلمان شهر به دنبال داشته است.
اسکندر مومنی وزیر کشور نیز به تازگی در این زمینه اعلام کرده که در حال تدوین سازوکاری جدید برای انتخاب شهرداران است که به موجب آن، مردم به صورت مستقیم شهردار را انتخاب کنند یا شورای شهر نتواند به سادگی شهردار منتخب خود را عزل کند.
اکنون شهرداران شهرها از سوی اعضای شورای هر شهر که با رای مستقیم مردم انتخاب شدهاند، تعیین میشوند. به باور کارشناسان شهری، هنوز روش انتخاب شهردار با مشارکت مردم مشخص نشده است. اگر این اتفاق رخ دهد به طور قطع اختیارات شوراها و شهرداریها کاهش مییابد یعنی انتخاب شهردار از شورا گرفته شده و به مردم سپرده میشود.
گفته میشود که اگر شهردار توسط مردم انتخاب شود حق انتخاب معاونان و مدیران شهری از شهردار گرفته میشود و به شورای شهر واگذار میشود اما از طرفی دیگر برای شهردار چارچوبها و اختیارات بیشتری ایجاد میشود.