به گزارش آباجان به نقل از ایرنا، محمد علی دهقان دهنوی شامگاه چهارشنبه در جلسه با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی شهرستان مریوان اظهار کرد: مسیر جدیدی پیش بینی شده است و این آیین نامه که اجرا شود، در بعد کلان توسعه مریوان و کردستان به دست تجار و بازرگانان انجام میشود.
وی با بیان اینکه حذف کلمه کولبری از خواستههای شخصی من است، چراکه بار معنایی زیبایی ندارد، افزود: بخش خصوصی و مدیران دولتی به این فکر باشند که داستان کولبری را جمع کنند و از بین ببرند.
معاون وزیر صمت و رییس سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: این استان باید آنقدر توسعه یافته یابد و امکانات، صنعت و تجارت آن رشد پیدا کند که از ذهن و خاطره و فرهنگ مردم کولبری فراموش شود و از بین برود.
دهقان دهنوی ادامه داد: این آیین نامه تلاش کوچکی در این راستاست که در سال اول همه آنچه که به صورت رسمی و غیر رسمی، قاچاق و غیر قاچاق بوده و اجازههای ملی و منطقه دارد و حتی کمی دست بازتر بیشتر از آنچه را که هست اجازه دهد که همه زیر چتر قانون بیاید و هیچ عوارض اضافهتری گرفته نشود و به تدریج به چهارچوب رسمی قوانین کشور اضافه شود.
معاون وزیر صمت و رییس سازمان توسعه تجارت ایران اضافه کرد: مسئولان استان اکنون باید برای این ظرفیت اضافی که ایجاد میشود با هدف توسعه استان برنامهریزی کنند تا دیگر نیازی به تخفیف سود بازرگانی و سهمیه کولبری نباشد و افق چشم انداز این است که در کوتاه مدت هم به رفع مشکلات کمک میکند.
دهقان دهنوی در بخش دیگری از سخنانش به تعرفه های گمرگی اشاره و با بیان اینکه موافق بازنگری تعرفه ها هستم، افزود: باید با بازنگری تعرفه ها بتوانیم جذابیت لازم را داشته باشیم، چراکه حجم تجارتی که در این حوزه انجام میشود پاسخگوی امتیازی که به مردم منطقه داده شده نیست و در بهترین حالت از چهار سهمیه فصلی که در اختیار مردم مرزنشین قرار گرفته تنها یک سهم آن را توانستند استفاده کنند و این جذابیت لازم را برای مرز نشین ما ندارد.
وی با بیان اینکه در مورد بخشنامههای خلق الساعه با نظر تجار موافقم که گریبانگیر تجارت کشور در همه ابعاد آن است، گفت: مکاتبه با جهاد کشاورزی داشتهام که این موضوع را یک بار دیگر به آنان یادآور شدم که ما قوانین محکمی برای جلوگیری از صدور چنین بخشنامههایی داریم و اگر میخواهید تغییری در تعرفهها، قوانین و مقررات و یا هر بخش دیگری صورت بگیرد باید از قبل به اطلاع بخش خصوصی برسد.
معاون وزیر صمت و رییس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه تنها مقرراتی که در سامانه ملی مقررات بارگذاری شود قابل اجراست، افزود: مشکل این روزهای همه صادرکنندگان و وارد کنندگان این است که حجم زیادی از قوانین و مقررات انباشته شده و با همدیگر گاهی متناقض است که دست و پای فعالان اقتصادی را میبندد.
دهقان دهنوی یادآور شد: در تلاش هستیم بازنگری اساسی در راستای تسهیل فرایندها انجام دهیم و امیدواریم بتوانیم این موضوع را به سرانجام برسانیم که نیازمند زمان است اما در کوتاه مدت هم میشود تسریع و تصریح فرایندها را انجام داد.
وی ادامه داد: ماده یازدهم برنامه هفتم توسعه ماده بسیار خوبی است که بر مبنای آن تسهیلات جدیدی برای صادر کنندگان خرد در حوزه رفع تعهد و فروش ارزی پیش بینی شده است ولی واقف هستم که وضعیت خیلی نامناسب است و همه نسبت به آن گلهمند هستند و امیدواریم این موضوعات را بتوانیم رفع کنیم.
معاون وزیر صمت و رییس سازمان توسعه تجارت ایران به بازدید از پایانه مرزی و گمرک باشماق اشاره کرد و وضعیت زیرساختی را نامناسب دانست و گفت: مسئله اصلی این است که بودجه به اندازه کافی وجود ندارد ولی ظرفیتهای دیگری از جمله بخش خصوصی وجود دارد که میتوان برای رفع کمبودها از آن استفاده کرد.
دهقان دهنوی تاکید کرد: می توان امکانات جدیدی در مرز به بخش خصوصی واگذار کرد و از محل آن پایانههای صادراتی را بهبود بخشید.
وی به این هم اشاره کرد که گمرک و پایانه مرزی امکانات لازم را برای بخش خصوصی در راستای ایجاد پایانههای صادراتی فراهم کنند.
به گفته معاون وزیر صمت و رییس سازمان توسعه تجارت ایران، دولت به این نتیجه رسیده است که چارهای جز سپردن امور به بخش خصوصی وجود ندارد.
دهقان دهنوی با بیان اینکه امتیاز منطقه آزاد مانع سرمایهگذاری در کردستان شده است، اضافه کرد: قرار بود که منطقه آزاد فرصتی برای توسعه باشد؛ چرا که وقتی سرمایهگذار میخواهد سرمایهگذاری کند به او گفته میشود که نقشه منطقه آزاد هنوز مشخص نشده است و همین موضوع ضد توسعه شده است.
وی افزود: ظرفیتهای مریوان برای توسعه در همه ابعاد به ویژه تجارت بسیار بالاست و نشان میدهد که فعالان پای کار پرتلاشی دارد، دغدغهها و مشکلات را به خوبی میشناسند و باید با همراهی هم در سازمان توسعه تجارت مسائل و مشکلات مطرح و پیگیری شود.