به گزارش آباجان به نقل از ایرنا از شهرداری تهران، رضا شیخطاهری روز سهشنبه به موضوع همکاری برای تاسیس پایانه کلاهدوز، توسعه زیرساختهای شرکت و گسترش تولیدات واگن سازی به سایر شهرها، توسعه غیرفیزیکی و گسترش دانش معنوی، توجه به معیشت پرسنل، انتقال دانش بوژی، ورود به تولیدات ریلی غیر از مترو و برنامه برای مرتفع کردن بخشی از نیاز شهر تهران به تراموا، اتوبوس برقی و LRT اشاره کرد.
وی با بیان اینکه سالانه اجازه تولید ۳۵۰ دستگاه واگن به شرکت واگن سازی از سوی وزارت صمت داده شده است، افزود: به همین میزان هم تعداد واگنهای باری و مسافری غیرمترویی را میتوانیم تولید کنیم ولی این ظرفیت اسمی است اینکه در عمل چه اتفاقی میافتد متناسب با قراردادهایی است که منعقد میشود.
مدیرعامل شرکت واگن سازی تهران گفت: در حال حاضر ۲ قرارداد جاری در شرکت در دست اقدام است یکی قرارداد ۷۹۱ دستگاه واگن که در قالب انتقال تکنولوژی از کشور چین است که ۸۰ درصد از این واگنها در داخل کشور تولید خواهد شد و سهم داخلیسازی این واگنها ۵۵ درصد است.
به گفته وی، همچنین در قالب قرارداد دوم، تولید ۱۱۳ دستگاه واگن ملی به سفارش مترو تهران را داریم که سهم داخلی سازی آن ۸۵ درصد است.
وی ادامه داد: قرار داد ۷۹۱ دستگاه قراردادی پنج ساله است ولی قرارداد ساخت ۱۱۳ دستگاه واگن ملی سه ساله است که سه رام قطار ملی اکنون در کارخانه موجود است که جشن آغاز تولید انبوه قطار ملی در آذر ماه امسال و با حضور شهردار تهران گرفته خواهد شد.
شیخطاهری با اشاره به اینکه نگاه تحولی در مدیریت شهری باعث رشد و توسعه ساخت واگن و قرارداد ۷۹۱ دستگاه شد، اضافه کرد: از سال ۹۶ این قرارداد منعقد ولی متوقف مانده بود که اواخر سال ۱۴۰۱ همکاری شهرداری تهران با دولت سیزدهم و تزریق منابع مالی از سوی دولت که ۱۵ درصد بود در دست اقدام قرار گرفت.
وی افزود: پروژه شروع به حرکت کرده و مسیر طبیعی خود را طی میکند، هر پروژه تولید واگن در این حجم در دنیا ۳ مرحله طراحی دارد؛ طراحی مفهومی یا کانسپت دیزاین طراحی اولیه یا دیزاین و طراحی نهایی یا دیتیل دیزاین، به نظرم پروژه در حال طی کردن مسیر طبیعی است، مراحل نهایی طراحی این هفته با طرف چینی صورت جلسه شده یعنی واگن وارد مرحله تولید انبوه میشود و عملا میتوانم بگوییم تا قبل از پایان سال میلادی کلید اجرایی شدن پروژه به تولید انبوه زده میشود.
شیخطاهری با اشاره به وضعیت اورهال واگنها هم اظهار کرد: شرکت واگن سازی تهران غیر از بحث تولید واگن، تعمیر، نگهداری و اورهال واگنهای کنونی مترو را نیز برعهده دارد، در تهران دو تیپ واگن داریم؛ واگنهای AC و DC. واگنسازی تهران هر ساله بخش زیادی از هر دو تیپ واگنها را اورهال میکند.
وی یادآور شد: بیش از ۹۰ درصد برنامه تعمیراتی واگنها تا پایان سال اجرایی شده، تعمیرات در یک شیفت کاری و حتی در روزهای تعطیل نیز در حال انجام است.
وی در خصوص آخرین وضعیت پایانه کلاهدوز نیز گفت: در حال حاضر ما در ۶ پایانه مختلف واگنها را تعمیر میکنیم ولی پایانه کلاهدوز قابلیت این را دارد که اندازه پایانه فتح آباد یا پایانه صادقیه پذیرش واگن داشته باشد که هماهنگی آن انجام گرفته است.
مدیرعامل شرکت واگن سازی تهران ادامه داد: این پایانه زیرساخت خیلی خوبی دارد بطوریکه تصمیم بر این شده امسال فاز اول آن راهاندازی شود البته الان هم پایانه با ظرفیت کمتر از کامل فعالیت دارد.