به گزارش آباجان به نقل از ایرنا، محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران از فردا -چهارشنبه- تا ۲۶ آبان به کانون توجه هنرمندان و صنعتگران و علاقهمندان به صنایع دستی تبدیل میشود. سیوهفتمین دوره نمایشگاه بینالمللی صنایع دستی تهران فردا آغاز میشود و تا شنبه آینده -۲۶ آبان- پذیرای علاقهمندان به آثار صنایع دستی استانهای مختلف است. امسال برای این نمایشگاه شعاری مبتنی بر رویکرد دولت چهاردهم و با نگاهی به اقتصاد بومی در نظر گرفته شده است؛ «شهر و روستا، محور وفاق و توسعه اقتصاد هویتبنیان».
مازندران هم به عنوان یکی از استانهای فعال در حوزه صنایع دستی قرار است امسال حضوری پررنگ و برجسته در این نمایشگاه داشته باشد. اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران از مدتی پیش برنامهریزی برای حضوری متفاوت در این نمایشگاه را آغاز کرد.
در کنار برنامهریزیهای مرسوم برای شناساندن و عرضه تولیدات هنرمندان صنایع دستی مازندران در این نمایشگاه و ارائه فرصتهای سرمایهگذاری مرتبط با این حوزه، اقدام قابل توجه دیگری نیز از سوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران در حال انجام است که به طراحی سازه پاویون مازندران در این نمایشگاه ارتباط دارد.
طراحی سازه پاویون مازندران که در سالنهای ۸ و ۹ نمایشگاه بینالمللی تهران قرار دارد، مبتنی بر اجزای مختلف صنایع دستی مازندران است که طراح سازه آنها را به عناصری از معماری بومی این استان تلفیق کرده تا فضای ۱۳۰ متر مربعی اختصاص یافته به صنایع دستی مازندران در این نمایشگاه از نظر سیما و منظر نیز بتواند صنایع دستی مازندران را در ذهن مخاطب تداعی کند.
این سازه نمایشگاهیِ هویتبنیان را ابوالفضل نیکوبیان معمار شناخته شده مازندرانی، مدرس گروه هنر و معماری دانشگاه مازندران و قائممقام معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران طراحی کرده است.
نیکوبیان که در سالهای گذشته نیز طراحی سازههای نمایشگاهی این اداره کل در نمایشگاههای بینالمللی گردشگری را بر عهده داشت، همواره در طراحی و معماری این سازهها تلاش کرد تا از عناصر بومی مازندران به شیوههای گوناگون و قابل درک بهره بگیرد. اما در این سازه با توجه به ماهیت و موضوع نمایشگاه، سراغ عناصری برای معماری رفت که در این زمینه معمولا کمتر به آنها توجه شده است.
پیوند صنایع دستی مازندران با معماری بومی
قائممقام معاونت میراث فرهنگی مازندران درباره عناصر به کار رفته در طراحی این سازه نمایشگاهی ویژه به خبرنگار آباجان به نقل از ایرنا گفت: بهکارگیری عناصر بومی در معماری مدرن موضوع جدیدی نیست. اما در طراحی این سازه تلاش شد تا به جای بهرهگیری از عناصر معماری بومی، برخی اجزای صنایع دستی مازندران مورد استفاده قرار بگیرد.
ابوالفضل نیکوبیان با اشاره به شعار سیوهفتمین نمایشگاه بینالمللی صنایع دستی تهران که «شهر و روستا، محور وفاق و توسعه اقتصاد هویتبنیان» در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: با نگاهی به همین شعار محوری مورد نظر نمایشگاه، عناصر بصری و مفهومی از صنایع دستی ۲ شهر و ۲ روستای ملی صنایع دستی مازندران با بخشی از اجزای معماری بومی مازندران پیوند زده شد تا به طراحی مرتبطی با موضوع نمایشگاه برسیم.
وی افزود: بر خلاف استانهای دیگر که ساخت سازههای نمایشگاهیشان در نمایشگاههای گردشگری و صنایع دستی بر مبنای عناصر معماری منطقهشان است، ما سراغ بهرهگیری از نقوش و فرمهایی رفتیم که در صنایع دستی چهار برند ملی مازندران یعنی جاجیم آلاشت، گلیچ بهشهر، حصیربافی درزیکلا و سفال سلیمآباد وجود دارد.
این معمار و طراح با بیان اینکه رنگ و نقش جاجیم آلاشت و گلیچ بهشهر در طراحی این سازه به کار گرفته شد، خاطرنشان کرد: ویترینها و قفسههای چوبی برگرفته از ساختار دارها یا همان دستگاههای گلیمبافی و جاجیمبافی است. از رنگ و نقوش این دستبافتههای مازندران هم برای طراحی فضا بهره گرفته شده است.
نیکوبیان گفت: از طرح حصیربافی روی سقف و کف پاویون استفاده شده و در پیشخوانهای غرفه هم از نمادهای هنر بومی لاکتراشی بهره گرفته شده است. برای فضای تشریفات پاویون نیز سراغ سقفهای حلبی سنتی و بومی مازندران رفتیم که از دوره پهلوی به بعد در روستاها و برخی مناطق شهری مازندران رواج یافته بود.
مدرس گروه هنر و معماری دانشگاه مازندران خاطرنشان کرد: بهرهگیری از این نمادهای برگرفته از صنایع دستی مازندران در نمایشگاه بینالمللی صنایع دستی میتواند برای مخاطب و بازدیدکننده فضای دیداری متفاوتی را ایجاد کند و با توجه به ماهیت و موضوع نمایشگاه و حضور هنرمندان صنایع دستی و همچنین برپایی غرفههای تولید و عرضه، بازدیدکننده را بیشتر با اجزای صنایع دستی مازندران آشنا کند.
به گزارش آباجان به نقل از ایرنا، در نمایشگاه امسال ۲ شهر و ۲ روستای ملی صنایع دستی مازندران حضور پررنگی دارند و سایر دستآفریدههای هنرمندان مازندرانی هم به بازدیدکنندگان شناسانده و ارائه میشود. بهشهر به عنوان شهر ملی گلیچ، آلاشت به عنوان شهر ملی جاجیم، روستای سلیمآباد تنکابن به عنوان روستای ملی سفالگری و روستای درزیکلا از توابع بابل به عنوان روستای ملی حصیربافی مازندران در پاویون این استان حضوری محوری و شاخص خواهند داشت.
تجاریسازی محصولات، آموزش برخی نکات مربوط به صنایع دستی مازندران برای گروه سنی کودکان و نوجوانان، برپایی برنامههای جنبی مانند مسابقه و سرگرمی مرتبط با این هنر-صنعت، معرفی فرصتهای سرمایهگذاری صنایع دستی استان، رونمایی از کتاب «آلاشت، شهر جاجیمهای رنگی» و چند اثر هنری و معرفی سوغات مازندران بخشی از برنامههای تدارک دیده شده از سوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای این نمایشگاه است.
سیوهفتمین نمایشگاه بینالمللی صنایع دستی تهران با شعار «شهر و روستا، محور وفاق برای توسعه اقتصاد هویتبنیان» از ۲۳ تا ۲۶ آبان هر روز از ساعت ۹ تا ۱۹ در سالنهای ۷، ۸، ۹، ۱۰ و ۲۷ برگزار میشود.