به گزارش آباجان به نقل از ایرنا، نمایشگاه بینالمللی صنایع دستی تهران از چهارشنبه همین هفته به مدت چهار روز به مرکز توجه دوستداران و فعالان حوزه صنایع دستی ایران تبدیل میشود. امسال در این نمایشگاه نگاه ویژهای به اقتصاد مبتنی بر هویت و فرهنگ شده است. با همین رویکرد نیز برگزارکنندگان نمایش شعار «شهر و روستا، محور وفاق و توسعه اقتصاد هویتبنیان» را برای این رویداد در نظر گرفتهاند.
مازندران هم قرار است با برنامههای متعددی در این نمایشگاه حضور یابد و بر اساس شعار نمایشگاه سیوهفتم، ۲ شهر و ۲ روستای ملی صنایع دستی این استان به عنوان محورهای اصلی معرفی صنایع دستی این استان مورد توجه قرار گرفته است.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران گفت: برای ارائه تصویری تازه از صنایع دستی مازندران در سیوهفتمین نمایشگاه بینالمللی صنایع دستی برنامهریزیهای گوناگونی با محوریت حضور ۲ شهر و ۲ روستای ملی صنایع دستی مازندران انجام شد که از ۲۳ تا ۲۶ آبان در سالنهای ۸، ۹ و ۱۰ نمایشگاه بینالمللی تهران اجرا میشود.
عاطفه شعبانی امروز –دوشنبه- در گفتوگو با خبرنگار آباجان به نقل از ایرنا با بیان اینکه مازندران امسال با شعار «آفرینش سحرانگیز در کهندیار سبز» در نمایشگاه بینالمللی صنایع دستی حضور مییابد، اظهار کرد: برای معرفی صنایع دستی مازندران امسال این شعار در نظر گرفته شده تا پیوند بین صنایع دستی مازندرانیها با طبیعت و اقلیم این استان نشان داده شود.
وی افزود: در نمایشگاه امسال ۲ شهر و ۲ روستای ملی صنایع دستی مازندران حضور پررنگی دارند و سایر دستآفریدههای هنرمندان مازندرانی هم به بازدیدکنندگان شناسانده و ارائه میشود. برای مازندران یک فضای ۱۳۰ متری در نظر گرفته شده که در آن ظرفیتهای مختلف صنایع دستی این استان به صورت محیطی، تصویری و با حضور هنرمندان و کارشناسان به نمایش در میآید. سه هنرمند صنایع دستی مازندران هم در سالن شماره ۱۰ نمایشگاه غرفه دارند.
این مسئول با بیان اینکه پاویون مازندران با ۱۳۰ متر مربع مساحت در سالن ۸ و ۹ نمایشگاه بینالمللی توانمندیها و قابلیتهای صنایع دستی استان را به نمایش میگذارد، گفت: بهشهر به عنوان شهر ملی گلیچ، آلاشت به عنوان شهر ملی جاجیم، روستای سلیمآباد تنکابن به عنوان روستای ملی سفالگری و روستای درزیکلا از توابع بابل به عنوان روستای ملی حصیربافی مازندران در پاویون این استان حضوری محوری و شاخص خواهند داشت و علاوه بر عرضه و شناساندن این آثار، تولید این محصولات نیز به صورت کارگاهی توسط هنرمندان انجام میشود.
در مسیر تجاری سازی
وی اظهار کرد: در غرفه مازندران به غیر از تمرکز بر شناساندن ظرفیتهای صنایع دستی استان، برای تقویت فرآیند تولید و فروش این محصولات هم برنامهریزی شده و معرفی برندهای فعال صنایع دستی استان و تجاری سازی محصولات در دستور کار قرار دارد.
معاون صنایع دستی مازندران افزود: ۲ مجموعه فعال تولیدکننده صنایع دستی به عنوان نمونههای موفق برندسازی صنایع دستی استان در “پاویون” مازندران حضور مییابند تا علاوه بر شناساندن ظرفیتهای خود، تجاربشان را نیز با هنرمندان سایر رشتههای این هنر-صنعت به اشتراک بگذارند.
شعبانی خاطرنشان کرد: نشان «مان» متعلق به زوج هنرمند اهل آمل که محصولات سرامیکی تولید و صادر میکند و نشان «شرق آسیا» از بابل که با ایجاد زنجیره کامل تهیه مواد اولیه، تولید و عرضه در زمینه خراطی و هنرهای چوبی فعال است و محصولاتش به بازارهای خارجی صادر میشود، ظرفیتهای فعال صنایع دستی مازندران در حوزه تجاری سازی هستند که در این نمایشگاه حضور مییابند.
توجه به آموزش همگانی و تخصصی
این مسئول از توجه به حوزه آموزش در برنامهریزیهای فعالیت “پاویون” مازندران نیز خبر داد و گفت: قرار است طی چهار روز نمایشگاه، هنرمندان صنایع دستی مازندران نکاتی را در زمینه دستبافتههای این استان و تولیدات نوآورانه بر مبنای صنایع دستی به بازدیدکنندگان و به ویژه کودکان و نوجوانان آموزش دهند. در این زمینه برای جذب بیشتر کودکان و نوجوانان برنامههای جنبی مانند مسابقه و سرگرمی هم تدارک دیده شده است.
وی اظهار کرد: علاوه بر آموزشهای همگانی، برای برپایی کارگاههای آموزشی تخصصی نیز اعلام آمادگی کردهایم. بر همین اساس روز شنبه ۲۶ آبان با تدریس یکی از هنرمندان صنایع دستی استان یک دوره آموزشی با عنوان «آنچه معاونان باید بدانند» برای معاونان صنایع دستی کشور برگزار میشود.
رونمایی کتاب، آثار و بستههای سرمایهگذاری صنایع دستی
شعبانی از تدارک چند برنامه رونمایی مرتبط با صنایع دستی استان در روزهای برپایی نمایشگاه نیز خبر داد و افزود: پخش چند مستند ویدئویی مرتبط با صنایع دستی مازندران و برگزاری برنامههای رونمایی آثار هنری را برای پاویون مازندران در نظر داریم که با تایید وزارتخانه این برنامهها انجام میشود.
معاون صنایع دستی مازندران افزود: یکی از برنامههایی که برای این نمایشگاه تدارک دیده شد، رونمایی از کتاب «آلاشت، شهر جاجیمهای رنگی» است که در آن نکات مختلفی درباره جاجیمبافی آلاشت گنجانده شده و با حضور مؤلف و مسئولان قرار است رونمایی شود.
این مسئول از تهیه بستههای سرمایهگذاری صنایع دستی مازندران برای ارائه در نمایشگاه تهران نیز خبر داد و گفت: بستههایی از فرصتهای سرمایهگذاری صنایع دستی مازندران تهیه شده که در این نمایشگاه به متقاضیان سرمایهگذاری و فعالان اقتصادی علاقهمند به حوزه هنرهای سنتی و صنایع دستی معرفی میشود.
وی توجه به سوغات مازندران را نیز از دیگر برنامههای مورد نظر برای حضور در سیوهفتمین نمایشگاه بینالمللی صنایع دستی تهران عنوان کرد و افزود: کمتوجهی به سوغات مازندران سبب شده که شناخت کاملی از سوغات این استان در بازار مصرف وجود نداشته باشد. در “پاویون” مازندران تلاش شده که با نگاهی ویژه به این موضوع پرداخته شود.
معاون صنایع دستی مازندران خاطرنشان کرد: تلاش شده تا با همراهی همکاران ما در همه معاونتها و واحدهای این اداره کل اعم از میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی، سرمایهگذاری، روابط عمومی و سایر بخشها مجموعهای کامل و جامع از صنایع دستی مازندران در سیوهفتمین نمایشگاه بینالمللی صنایع دستی تهران ارائه شود تا تصویری نو، مناسب و متفاوت را از صنایع دستی این استان به دوستداران این بخش معرفی کنیم.
به گزارش آباجان به نقل از ایرنا، سیوهفتمین نمایشگاه بینالمللی صنایع دستی تهران با شعار «شهر و روستا، محور وفاق برای توسعه اقتصاد هویتبنیان» از ۲۳ تا ۲۶ آبان هر روز از ساعت ۹ تا ۱۹ در سالنهای ۷، ۸، ۹، ۱۰ و ۲۷ برگزار میشود.