به گزارش خبرنگار آباجان به نقل از ایرنا، جاده سیاخدارنگون یکی از جادههای پرتردد فارس است که به دلیل منتهی شدن به منطقهای با مناظر طبیعی گردشگری و وجود باغ شهریها در طول مسیرش پذیرای گردشگران و مسافران زیادی از گوشه و کنار استان و حتی کشور است.
جادهای با نام مرگ؛ از آمار بالای تصادفات تا فرونشست زمین
این در حالیست که آمار بالای سوانح مرگبار در این جاده موجب شده تا این محور به یکی از خطرناکترین راههای جنوب کشور تبدیل شود؛ اهالی مستقر در محور شیراز به سیاخ دارنگون در طول سال بارها و بارها شاهد تصادفات مرگبار هستند، آنها سالهاست که از وضعیت نابسامان جاده سیاخدارنگون گلایه دارند و سؤال اساسیشان این است که این وضعیت تا کی ادامه دارد؟
حوالی ظهر روز چهارشنبه شانزدهم خرداد ۱۴۰۳ بود که شکاف و فرونشست عمیق و گستردهای در جاده اصلی سیاخ دارنگون در محدوده گردنه اصلی سینه سفید رخ داد و این اتفاق موجبات نگرانی اهالی این منطقه را فراهم کرد.
عضو شورای بخش سیاخ دارنگون شیراز در آن مقطع زمانی اعلام کرد که این شکاف به وسعت یکصدمتر مربع منجر به فرونشست جاده شده است.
پس از فرونشست جاده تلاش شد تا با حضور نیروهای امدادی، مسیری موقت برای تردد و دسترسی مردم ایجاد شود اما موضوع پیش آمده نخستین و آخرین معضل این جاده نبود.
اتفاقات ناگوار در جاده سیاخدارنگون که به جاده مرگ در استان فارس معروف است در طول سال همواره تکرار میشود؛ همین مساله موجب شده تا پروژه بهسازی و ایمنسازی این جاده در دستور کار متولیان قرار بگیرد؛ پروژهای که سالهاست به سرانجام نرسیده و تأخیر در اجرای آن مردم این منطقه را به ستوه آورده است.
پیگیریها و بازدیدهای مسئولان
مردادماه سال ۱۴۰۳ نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی بازدیدی از این پروژه انجام داد و در آن بازدید اعلام کرد که با تکمیل قطعات اول و دوم محور شیراز به منطقه سیاخ دارنگون بخش عمده مشکل این محور حل خواهد شد و حمل و نقل و ترافیک آن سامان خواهد یافت اما اهالی سیاخ دارنگون و باغداران این منطقه هنوز هم از تأخیر در تکمیل پروژه گله دارند و خواستار سرعتدهی به کار و تکمیل این پروژه هستند.
برای شتاببخشی به این پروژه در شهریورماه نیز بازدیدهای میدانی از محل جاده فرعی که همان جاده قدیمی که در دهههای قبل مورد استفاده جهت تردد اهالی بوده انجام شد و پس از آن هم آخرین تدابیر برای تسریع در عملیات بهسازی و ایمنسازی این جاده در جلسهای باحضور معاون عمرانی فرماندار شیراز، مدیر راهداری شیراز، بخشدار سیاخ دارنگون، مشاور، پیمانکار پروژه و معتمدین مورد بررسی قرار گرفت.
بخشدار سیاخ دارنگون در آن مقطع زمانی در خصوص تمهیدات اندیشیده شده برای بهسازی و ایمنسازی این جاده گفت: برای تکمیل قطعه اول و شروع قطعه دوم تدابیر لازم اتخاذ شده و به محض آماده شدن جاده فرعی عملیات جاده اصلی در محل گردنه ادامه پیدا خواهد کرد؛ همزمان با آماده شدن جاده فرعی نیز عملیات اجرایی در حدفاصل گردنه تا نجم آباد توسط پیمانکار درحال انجام است.
علی حسین شهبازی همچنین از همه پیمانکاران محل، صاحبان ماشینهای سنگین و ماشین آلات راهسازی بومی که در بخش حضور دارند برای همکاری و کمک به تکمیل بهسازی جاده فرعی دعوت کرد.
بدین ترتیب پیرو وعدههای متولیان مقرر شد که تا سه ماه آینده قطعه اول تا تقاطع خانه خمیس، جاده سیاخ دارنگون آماده و تا آن زمان عملیات اجرایی قطعه دوم تا سه راهی ایور هم آغاز شود.
آخرین وضعیت تعریض جاده شیراز به سیاخ دارنگون
حالا با گذشت بیش از ۲ ماه از آخرین پیگیریها، مدیرکل راهداری فارس در مورد آخرین وضعیت پروژه تعریض محور سیاخ دارنگون گفته که جاده فرعی قیرپاشی میشود و اگر عملیات به خوبی پیش برود از همین هفته رفت و آمد از مسیر فرعی انجام خواهد شد.
محسن عمادی معتقد است جاده فرعی نیاز به آسفالت ندارد و قیرپاشی میشود و از اواسط هفته هم زیر بار ترافیک خواهد رفت تا همزمان با رفت و آمد از جاده فرعی طی یکماه آینده یعنی تا ۲۰ آذرماه پیمانکار جاده اصلی را تکمیل و آماده بهره برداری کند.
مدیرکل راهداری که معتقد است جاده فرعی شیب زیادی دارد و از زیرسازی کافی برخوردار نیست، ابراز امیدواری کرد که جاده فرعی نشست یا ریزش نکند و جوابگو باشد چراکه اگر جاده دچار فرونشست شود مسیر اصلی مسدود خواهد شد.
عمادی ادامه داد: امیدواریم مسیر فرعی برای یک ماه تحمل ترافیک خودروها را داشته باشه تا مسیر اصلی گردنه سینه سفید تکمیل شود.
چه زمانی بهرهبرداری از قطعه اول ممکن میشود؟
مدیرکل راهداری در خصوص بهرهبرداری از کل مسیر قطعه اول هم گفت: با تدابیر اندیشیده شده و برنامهریزیهای صورت گرفته و با وجود همه محدودیت اعتبارات و امکانات در صورتی که مشکل خاصی پیش نیاید تا پایان سال قطعه اول یعنی تا دوراهی خانه خمیس افتتاح خواهد شد.
او از همه ساکنین در این منطقه درخواست کرد تا در مراحل پیش رو همکاری همه جانبه با پیمانکار و عوامل راهداری داشته باشند تا با کمترین خسارت این پروژه تکمیل شود و به بهرهبرداری برسد.
بدون شک بهسازی این مسیر موجبات توسعه منطقه سیاخدارنگون و کاهش تصادفات جادهای را فراهم خواهد کرد؛ بنابراین ضروری است پس از سالها در انتظار نگه داشتن مردم این منطقه وضعیت این جاده مرگبار هر چه سریعتر ساماندهی شود.