داور جشنواره تئاتر فارس: حضور کاراولی‌ها نقطه عطف این رویداد است

داور جشنواره تئاتر فارس: حضور کاراولی‌ها نقطه عطف این رویداد است

سجاد افشاریان جمعه در گفت‌ وگو با خبرنگار آباجان به نقل از ایرنا اظهار کرد: روز نخست جشنواره هم اتفاقات خوشحال‌کننده داشت و هم با مسائل غم‌انگیزی آمیخته بود؛ حضور جوانان و نوجوانان برای اولین بار در نمایش‌های مختلف از نقاط قوت این جشنواره بود و اجرای نمایش‌ها در سالن‌های فرسوده تئاتر از بخش‌های غم‌انگیز این رویداد به شمار می‌رفت.

این هنرمند ادامه داد: ۲۰ سال پیش من در همین سالن‌های فرسوده به روی صحنه می‌رفتم و هم‌اکنون هم شاهد هیچگونه تغییری در وضعیت این زیرساخت‌ها نیستیم؛ بدون شک این اتفاقات موجبات بی انگیزگی و خروج هنرمندان از این استان را فراهم می‌کند.

او اضافه کرد: به نظر من ماهیت برخی سالن‌های تئاتر از جمله تماشاخانه ابوریحان شأنیت حضور هنرمندان و مخاطبان تئاتر را ندارند؛ در صورتی که این سالن‌ها می‌توانند جایی باشند که هنرمندان در آن کار خود را آغاز و خودشان را پیدا کنند.

افشاریان اضافه کرد: من معتقدم برخی هنرمندان جوانی که نخستین حضورشان در این جشنواره بوده اگر در ادامه فعالیت‌های خود استمرار داشته باشند و کار خود را به خوبی انجام دهند قابلیت درخشیدن دارند.

این بازیگر که روز نخست این جشنواره اقدام به برگزاری کارگاهی آموزشی تحت عنوان کارگاه انتقال تجربه کرده بود، افزود: در این کارگاه که به مدت سه ساعت بدون وقفه ادامه یافت حدود ۴۰۰ نفر از هنرمندان جوان در عرصه تئاتر شرکت کردند؛ این کارگاه آموزشی با استقبال قابل‌توجهی از سوی هنرمندان روبه رو شد و گفتمان جالبی را بین فعالان در این عرصه رقم زد.

او با مطرح کردن این پرسش‌ها که سالانه در شیراز چه تعداد فیلم یا تئاتر حرفه‌ای تولید می‌شود و یا تلویزیون شیراز چقدر به لحاظ حرفه‌ای تولید هنری دارد، گفت: اگر تولیدات حرفه‌ای در استان فارس رقم نخورد و فضای مطلوبی برای عرضه هنر هنرمندان فراهم نشود قطعا آنها به جایی مهاجرت می‌کنند تا بتوانند هنر خود را با مخاطبان بیشتری به اشتراک بگذارند.

این هنرمندگفت: شیراز دوران طلایی بسیاری داشته و اگر هنرمندان فعال در شرایط کنونی هم یک دل و مطالبه‌گر باشند می‌توانند اتفاقات خوبی را در عرصه تئاتر این شهر رقم بزنند.

او بیان کرد: هر چه بیشتر ایجاد انگیزه کنیم جوانان با ایمان بیشتری حرفه‌ مورد علاقه خود را انتخاب و تلاش می‌کنند تا در آن حرفه بهترین باشند و این اقدام قطعا به خروجی‌های مثبتی ختم می‌شود.

مشکلات مالی مهمترین معضل هنرمندان تئاتر

کارگردان نمایش انتهای دو دنیا که از شهر شیراز در این جشنواره حضور یافته بود در گفت‌وگو با آباجان به نقل از ایرنا مهمترین مشکل هنرمندان تئاتر را معضلات مالی دانست و گفت: بیشترین مشکل فعالان در عرصه تئاتر مشکلات مالی است؛ بدون شک مشکلات مالی ضررهای زیادی را به هنرمندان فعال وارد می‌کند.

علی مرادی که نخستین حضور در جشنواره دارد در خصوص ایده نمایش انتهای دو دنیا گفت: ایده کار مبتکرانه بود و اقتباسی نبود؛ نوشتن متن این نمایشنامه از بهمن ماه سال ۱۴۰۲ آغاز شد و تا اواخر خرداد ماه به طول انجامید؛ تمرینات برای اجرای نمایش هم از یکم تیرماه ۱۴۰۳ آغاز شد و ۱۳ مهر ماه هم اجرای عمومی نمایش بود.

او درباره داستان این نمایش هم گفت: یک دختر و پسر تنها از طریق حفره جادویی با هم آشنا می‌شوند و این ارتباط به سبب قضاوت‌های نابه‌جایی که پیش می‌آید از بین می‌رود.

او اجرای نمایش را در شب نخست بسیار خوب ارزیابی کرد و افزود: بازیگران شب گذشته بهترین اجرای خود را به نمایش گذاشتند و امیدوارم بتوانیم با ادامه دادن این راه اتفاقات خوبی را در عرصه تئاتر فارس رقم بزنیم.

نبود جلسات نقد و بررسی

در جشنواره امسال همچنین نبود جلسات نقد و بررسی به عنوان یکی از مهمترین دغدغه‌های مخاطبان و علاقمندان به تئاتر مطرح می‌شود که این اتفاق حتی گلایه کانون منتقدان و نویسندگان مستقل استان فارس را نیز به همراه داشت.

کانون منتقدان و نویسندگان مستقل فارس در انتقاد از نبود جلسات نقد و بررسی بیانیه‌ای اعلام کرد و در آن بیانیه به مطرح کردن گلایه خود از عدم برگزاری جلسات نقد پرداخت؛ اعضای این کانون معتقدند نقد وسیله رشد هنرمند و مخاطب است و تاثیر آن در همراهی با اثر قابل چشم‌پوشی نیست.

این جشنواره از ۱۷ آبان آغاز شده و تا ۲۰ آبان ماه در شیراز ادامه دارد.

حتما ببینید

دومین کنفرانس بین‌المللی هوش مصنوعی و مهندسی نرم‌افزار در دانشگاه شیراز آغاز شد

دومین کنفرانس بین‌المللی هوش مصنوعی و مهندسی نرم‌افزار در دانشگاه شیراز آغاز شد

به گزارش خبرنگار آباجان به نقل از ایرنا، هومان تحیری دبیر اجرایی کنفرانس بین‌المللی هوش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *