واردات ۹ میلیون لیتر بنزین در روز/ رکوردشکنی عجیب مصرف بنزین

واردات ۹ میلیون لیتر بنزین در روز/ رکوردشکنی عجیب مصرف بنزین

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آباجان به نقل از تسنیم، کرامت ویس‌کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در نشستی خبری اظهار داشت: در خصوص سطح ذخایر سوخت نیروگاهی، دستگاه‌های مختلفی درگیر تأمین سوخت هستند و این‌مسئله به عملکرد وزارت نیرو در مدیریت مصرف سوخت نیروگاه‌ها و افزایش راندمان نیروگاهی، به شرکت ملی گاز در تأمین حداکثری گاز و به شرکت ملی پخش برای تأمین سوخت مایع به عنوان سوخت جایگزین و سوخت دوم بستگی دارد.

وی افزود: در ابتدای شهریورماه ۱۴۰۳ که شروع استقرار دولت چهاردهم بوده، سطح ذخایر گازوئیل نیروگاه‌ها نسبت به زمان مشابه سال قبل، ۴۳ درصد کمتر و سطح ذخایر مازوت نیروگاه‌ها نسبت به زمان مشابه سال قبل، ۲۳ درصد کمتر بود.

ویس‌کرمی با بیان اینکه “مجموع سطح ذخیره سوخت مایع در نیروگاه‌ها در ابتدای شهریور سال ۱۴۰۳ نسبت به ابتدای شهریور سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۳۶درصد کمتر بود”، گفت: در شهریورماه ۱۴۰۳ نسبت به شهریور ۱۴۰۲ به میزان ۲درصد رشد تولید گازوئیل و رشد ۳۲ درصدی تحویل گازوئیل به نیروگاه‌ها را داشتیم.

وی افزود: همچنین در مهرماه و ۱۲ روز ابتدایی آبان ماه نیز رشد ۶درصدی تولید گازوئیل رقم خورد که در مهرماه روزانه ۲۷٫۵ میلیون لیتر گازوئیل به نیروگاه‌ها تحویل شد که تقریبا معادل زمان مشابه سال قبل بود اما در آبان ماه (۱۲ روز ابتدایی) با رشد ۸۰درصدی تحویل، روزانه ۴۲٫۶ میلیون لیتر گازوئیل به طور متوسط به نیروگاه‌ها تحویل شد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تصریح کرد: از ابتدای سال تا پایان روز ۱۲ آبان‌ماه به میزان ۲۳ درصد رشد تحویل گازوئیل به نیروگاه‌ها رقم خورد و به صورت متوسط روزانه ۲۵ میلیون لیتر بود، این درحالی است که سال گذشته متوسط تحویل روزانه گازوئیل به نیروگاه‌ها در مدت مشابه، ۲۰ میلیون لیتر در روز بود.

ویس‌کرمی در خصوص آمار رشد تولید و تحویل مازوت به نیروگاه‌ها گفت: در شهریورماه تحویل مازوت به نیروگاه‌ها رشدی ۷۵درصدی و در مهرماه رشدی ۸۰درصدی نسبت به زمان مشابه سال قبل داشت، همچنین از ابتدای سال تا دوازدهم آبان‌ماه نیز رشدی ۶۰درصدی در تحویل مازوت تحویلی به نیروگاه‌ها نسبت به زمان مشابه سال ۱۴۰۲ به ثبت رسید.

وی ادامه داد: مجموع سوخت مایع تحویلی به نیروگاه‌ها از ابتدای سال تا پایان روز دوازدهم آبان‌ماه نسبت به زمان مشابه سال قبل ۳۸ درصد افزایش داشت.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از رشد عجیب مصرف بنزین در شهریورماه امسال خبر داد و گفت: شهریور امسال پرمصرف‌ترین ماه در تاریخ ایران در خصوص مصرف بنزین بوده، به‌طوری که روزانه به‌طور متوسط ۱۳۳٫۲ میلیون لیتر بنزین در این ماه توزیع شده است.

وی افزود: متوسط مصرف بنزین از ابتدای سال تا ۱۲ آبان‌ماه ۱۲۵٫۵ میلیون لیتر بوده که در مقایسه با متوسط ۱۱۵٫۹ میلیون لیتری مصرف بنزین در مدت مشابه سال قبل، رشدی ۷٫۹ درصدی داشته است.

ویس‌کرمی اذعان داشت: در ۱۲ روز ابتدایی آبان‌ماه نیز به طور متوسط روزانه ۱۲۲ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده که نسبت به متسوط مصرف ۱۱۳٫۷ درصدی در مدت مشابه سال قبل، رشدی ۷٫۴ درصدی دارد و این نشان می‌دهد مصرف بنزین با وجود قرارداشتن در میانه پاییز، همچنان بالاست.

وی ادامه داد: عمده واردات بنزین ایران به صورت سوآپی است و در ۶ ماهه نخست امسال به طور متوسط روزانه ۸٫۵ میلیون لیتر واردات بنزین داشتیم؛ میزان واردات بنزین در مهرماه به ۹ میلیون لیتر در روز رسید و کیفیت این بنزین وارداتی براساس شاخص‌های استاندارد ملی است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه “پالایشگاه‌های کشور توان تولید ۷۰درصد بنزین تولیدی ایران با استاندارد یورو ۴ را دارند”، گفت: بر اساس مصوبه هیئت وزیران در سال ۱۳۹۷، اگر مصرف بنزین کشور روزانه از ۸۵ میلیون لیتر تجاوز کرد، وزارت نفت الزامی برای توزیع بنزین یورو ۴ ندارد، از اینرو با افزایش حجم مصرف و توزیع بنزین، با وجود آنکه بنزین تولیدی در پالایشگاه‌هایی مثل ستاره خلیج فارس، شاخص‌های زیست‌محیطی استاندارد یورو ۴ را دارد، اما از نظر اکتان با توجه به نیاز افزایش حجم بنزین، اکتان پایین‌تری در زمان توزیع خواهد  داشت.

وی افزود: توزیع بنزین با استاندارد یورو ۴ در کلانشهرهایی مثل تهران، اراک، تبریز، مشهد، اهواز و شیراز صورت می‌گیرد و بقیه بنزین توزیعی نیز بر اساس استانداردهای ملی است.

ویس‌کرمی با انتقاد از کندی و توقف توسعه CNG در سالهای اخیر گفت: می‌توانیم حداقل روزانه ۳۵ میلیون مترمکعب گاز CNG به خودروها با زیرساخت‌های موجود تحویل دهیم که رد زمینه کاهش مصرف بنزین بسیار موثر است.

وی ادامه داد: قرار بود بر اساس مصوبه شورای اقتصاد، ۹۰۰ هزار خودروی پرمصرف عمومی اعم از وانت‌بارها و تاکسی‌ها دوگانه سوز شوند اما تا امروز حدود ۴۰۰ هزار دستگاه تبدیل شده است و به دلیل عدم پرداخت منابع مالی و مطالبات پیمانکاران، این کار متوقف شده بود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: وضعیت پرداخت مطالبات پیمانکاران تعیین تکلیف شده و به‌زودی پرداخت می‌شود؛ همچنین در آینده نزدیک سامانه مربوط به ثبت نام خودروها برای تبدیل به دوگانه‌سوز و یا تعویض مخازن فرسوده، بازگشایی خواهد شد.

وی افزود: در زمینه توزیع گازمایع، سامانه الکترونیکی درخواست فرآورده‌های نفتی به نام اختصاری صدف بسیار موثر عمل کرده، به‌طوری که توزیع ۵۸۰۰ تن گاز مایع در روز در سال ۹۹ به ۲۸۰۰ تن در روز در حال حاضر کاهش پیدا کرده و توزیع گاز مایع ساماندهی شده است.

ویس‌کرمی خاطرنشان کرد: هیچ گونه کمبودی در زمینه ذخایر گاز مایع و نفت سفید برای ۲٫۵ میلیون نفر از جمعیت کشور که به شبکه سراسری گاز دسترسی ندارند و از این فرآورده‌ها استفاده می‌کنند برای زمستان سال جاری نداریم.

انتهای پیام/

Check Also

گام دوم آزادسازی قیمت بنزین؟

گام دوم آزادسازی قیمت بنزین؟

– اخبار اقتصادی – به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آباجان به نقل از تسنیم، هیات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *