کم‌رونقی بورس صنعت در دانشگاه‌ها

کم‌رونقی بورس صنعت در دانشگاه‌ها

دانشگاه مازندران یکی از دانشگاه‌های دولتی کشور که دارای ۱۳ دانشکده شامل نظیر دانشکده‌های شیمی،‌ علوم پایه، علوم ریاضی، علوم انسانی و اجتماعی، حقوق و علوم سیاسی، هنر و معماری، علوم اقتصادی و اداری، الهیات و معارف اسلامی، تربیت بدنی و علوم ورزشی،‌ ادبیات و زبان‌های خارجی، فنی و مهندسی، علوم دریایی و محیطی، میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی است که در ۲۶۲ رشته‌ – گرایش به فعالیت می‌پردازند.

به گفته رحمت عباس‌نژاد معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران، از مجموع حدود ۱۴ هزار دانشجوی این دانشگاه، تعداد ۷ هزار و ۵۰۰ دانشجو در ۶۰ رشته مقطع کارشناسی، حدود چهار هزار و ۵۰۰ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و حدود یک هزار و ۵۰۰ نفر در مقطع دکتری تحصیل می‌کنند. این دانشگاه همچنین حدود ۶۰۰ دانشجوی بین‌الملل دارد و در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در مجموع ۱۲۰ رشته گرایش دارد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار علمی آباجان به نقل از ایرنا درباره میزان اثربخشی و انگیزشی بورس صنعت و بورس دانش در بین دانشجوها و داوطلب‌های مقطع کارشناسی اظهار داشت: بورس صنعتی از دو سال پیش در حال اجراست و دانشگاه مازندران جزو دانشگاه‌های موفق در این زمینه بوده است. از طرفی تعداد دانشگاه‌هایی که در این زمینه، عملکرد موفق داشته‌اند کم است که علت آن ایراد در آیین‌نامه بورس صنعت و تعاریف نادرست در ارتباط بین دانشگاه‌ها و واحدهای اقتصادی و صنعتی است.

عباس‌نژاد ادامه داد: یک سوم برنامه‌های درسی می‌تواند با درخواست واحدهای اقتصادی و صنعتی تغییر کند، اما با این وجود، هیچ درخواستی از طرف این واحدها اعلام نشده است و در کنار آن مشکلات تامین اعتبار هم وجود دارد به طوری‌که برخی واحدهای اقتصادی با وجود حقوق پایه در نظر گرفته شده برای دانشجوی بورسیه امکان پرداخت ندارند و این مسائل باعث شده که روند این طرح مهم به کُندی پیش رود.

به گزارش آباجان به نقل از ایرنا، بورس صنعت و مشاغل با هدف تربیت سرمایه‌های انسانی مؤثر و کارا بر اساس درخواست دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی به واجدان شرایط اعطا می‌شود.

در این طرح بورسیه دانشجو به دو صورت «پذیرش از طریق کنکور سراسری» و «پذیرش حین تحصیل دانشجو» انجام می شود.

طی توافقی که بین اداره کل بورس دستگاه/ شرکت اعطاکننده بورس صورت می‌گیرد، دانشجویان در حین تحصیل، مقرری دریافت کرده و پس از دوران تحصیل با شرایطی که در قرارداد قید می‌شود، امکان اشتغال در دستگاه/ شرکت اعطاکننده بورس را دارا خواهند بود.

در این طرح، دانشگاه به دانشجویان اجازه می‌دهد تا سقف مشخصی دروس اختیاری را با نظر دستگاه اعطاکننده بورس بگذرانند. همچنین، کارآموزی دانشجوی بورسیه در دستگاه بورس‌کننده سپری می‌شود و دانشجو مجاز است تا سقف ۵۰ ساعت در ماه با شرکت همکاری کند.

در این طرح، ظرفیت دانشگاه‌های برتر کشور به جای تربیت نیرو برای دانشگاه‌های خارجی، در خدمت بنگاه‌های اقتصادی کشور قرار می‌گیرد و از طرفی دستگاه/ شرکت اعطاکننده بورس نیز بهترین و نخبه‌ترین دانشجویان را جذب کرده که قطعاً در بهره‌وری بیشتر آن شرکت مؤثر خواهد بود.

بورس صنعت به دانشجویان واجد شرایط که دارای رتبه زیر ۲۰۰۰ در کنکور سراسری بوده و در المپیادها و رویدادها جایزه دریافت کرده باشند، اعطا می‌شود. افراد برای کسب بورس صنعت و مشاغل باید از نحوه گذراندن مرحله مصاحبه و ارزیابی دانشگاه مطلع شده و در رشته‌ مرتبط با صنعت و جامعه تحصیل کرده و ۳۰ تا ۴۰ واحد کارآموزی را نیز با موفقیت بگذرانند.

کم‌رونقی بورس صنعت در دانشگاه‌ها

کمبود خوابگاه از چالش‌های اصلی دانشگاه مازندران است

عباس‌نژاد، یکی از چالش‌های اصلی دانشگاه مازندران را در کمبود امکانات خوابگاهی بیان کرد و گفت: ما خوابگاه‌های خوبی داریم اما تعداد آنها کم است و تا آنجا که امکان دارد اولویت با سکونت دختران دانشجو در خوابگاه‌هاست.

وی گفت: البته خوابگاه‌هایی در دست ساخت داریم و خیّرانی هم اعلام آمادگی کردند اما برای تکمیل آنها نیاز به حمایت‌های مالی داریم تا زودتر مشکل بزرگ این دانشگاه رفع شود. اکنون ۳۵ درصد دانشجویان، غیر بومی و ۶۵ درصد بومی هستند و به دلیل گستردگی وسعت استان، تقریبا همه دانشجویان ما نیازمند خوابگاه هستند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران درباره اضافه شدن دروس مهارتی و موفقیت آن در این دانشگاه توضیح داد: دانشگاه مازندران و خیلی از دانشگاه‌های دیگر که مطلع هستم، در چارچوب اهداف و سیاست‌های مهارتی بعضی از آیین‌نامه‌ها مانند طرح کار و آموزش پایدار و بورسیه‌های تحصیلی و دانش و صنعتی که تصویب شده است، اقداماتی انجام دادند. دانشگاه مازندران در موضوع بورس صنعت با همکاری استانداری، دانشگاه‌ها و واحدهای اقتصادی و صنعتی دانشجو در آن بخش جذب شدند هر چند در سال اول بر اساس هدفگذاری‌هایی که داشتیم به موفقیت‌های مطلوب نرسیدیم اما در مجموع، یک گام اساسی برداشته شد.

وی درباره بازبینی دروس کارشناسی و کارشناسی ارشد و افزوده شدن طرح استادمحور در مقطع دکتری گفت: از سال تحصیلی مهرماه ۱۴۰۲ تعدادی دانشجو به صورت استعداد درخشان استاد محور از طریق سامانه نان در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد جذب کردیم و امسال هم همکاران بیشتری نیازهای خود را در این سامانه ثبت کردند و نیازهای دستگاه‌ها را هم جستجو می‌کنند که نسبت به سال گذشته ارتقای خوبی یافته است.

حتما ببینید

تخصیص کمک‌های مالی خیرین به پژوهانه دانشجویان تحصیلات تکمیلی

تخصیص کمک‌های مالی خیرین به پژوهانه دانشجویان تحصیلات تکمیلی

حسن مسلمی نائینی در گفت‌وگو با خبرنگار علمی آباجان به نقل از ایرنا درباره نحوه‌ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *