به گزارش خبرگزاری آباجان به نقل از تسنیم از شیراز، آزادراه اصفهان – شیراز سرانجام پس از ۱۳ سال با هدف تکمیل کریدور آزادراهی شمال – جنوب با طول تقریبی ۲۲۵ کیلومتر بین دو شهر تاریخی و گردشگری اصفهان و شیراز در دو باند مجزا ۲۰ مهرماه سال گذشته و در دور دوم سفر شهید رئیسی و هیئت دولت به استان فارس به بهرهبرداری رسید.
اگر چه یک سال از بهرهبرداری رسمی این آزادراه که به نظر میرسد با شتاب انجام شد، زمان میگذرد، اما همچنان نواقصی دارد که رفع آنها به مطالبات عمومی بدل شده است.
ضعف آنتندهی در بخشی از مسیر، کمبود دوربینهای نظارتی، پایگاههای امداد و اورژانس و پلیس، ورود کامیون و وسایل نقلیه سنگین و غیره از موضوعاتی است که همچنان نقل محافل رسانهای است و در نشستهای مختلف به بحث و بررسی گذاشته میشود.
آنتندهی ضعیف در بخشهایی از مسیر آزادراه به دلیل عدم پوشش مخابراتی که به گفته مسئولان درگیر مسائل مالی است، بیش از دیگر چالشها مورد مطالبه است.
این مهم در بخشهای فاقد آنتن، شبهای زمستانی را با معضل و مشکلات متعددی مواجه کرده، اما چه کسی پاسخگوی این موضوع است؟
از سویی دیگر قرار بود آزادراه اصفهان – شیراز که به گفته مسئولان ارشد کشور، بزرگترین آزادراه کشور به شمار میرود، رتبه فارس را در فهرست حوادث رانندگی و لطمات جانی و ناشی از آن را کاهش دهد، اما پیش از افتتاح زیربار ترافیکی رفت و تعدادی از هموطنان جان خود را از دست دادند. مجروحانی که خاطره تلخ تصادف در این مسیر را تا همیشه در ذهن به یادگار نگه میدارند و در راه ماندگانی که به دلیل نبود آنتن امکان تماس با پلیس را نداشتند هم از مخاطبین شاکی آزادراه باقی میمانند.
از طرفی کمبود دوربینهای ثبت تخلف و ایمنی سرعت در مسیر موجب شده تا دست رانندگان را در میزان سرعت باز نگهدارد. همچنین وجود پلاکهای مخدوش و پوشش پلاک با کاغذ که امنیت را نشانه میگیرد موجب ترس از حضور در این مسیر در ساعاتی از شب شده و به سهم خود نگرانی از انحراف برخی را در آزادراه فراهم کرده است.
اگر چه کاهش ۲ ساعت زمان سفر و کاهش ۱۳۰ کیلومتری از مسیر و افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت و غیره از مهمترین مزایای احداث این آزادراهی است که ۱۳ سال ساخت آن به طول انجامید، اما چالشها و معضلات آن بیش از مزایا به چشم میآید، آزادراهی که با عوارض ۱۵۰ هزار تومانی که اخیرا اعلام شده، مطابقت ندارد، عوارضی که شیرینی افتتاح این پروژه را به کام مردم تلخ کرد.
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی که خود از منتقدین جدی بهرهبرداری زود هنگام این پروژه بود و بارها با صدای بلند فریاد زد، اخیرا در خصوص عوارض ۱۵۰ هزار تومانی هم اعتراض کرده و انتقاد خود را در قالب نامهای به وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اصلاح و بازنگری نرخ مصوب عوارض آزادراه اعلام کرده است.
ابراهیم عزیزی همچنین با تایید دیدگاه فوق و در گفتوگو با خبرنگار آباجان به نقل از تسنیم در شیراز، اظهار داشت: اگر چه پیش از بهرهبرداری از این پروژه بارها تاکید کردم که زیر بار ترافیک رفتن آزادراه تصمیم عجولانهای است و برخی مدعی شدند و بعضی هم عامدانه دفاع کردند، اما حالا مشکلات آزادراه باقی مانده و کسی هم پاسخگو نیست.
وی خاطرنشان کرد: حاکمیت مشکلات ناشی از کمبود مجتمع خدمات رفاهی، پایگاه پلیس و غیره مهمتر از همه آنها آنتندهی بسیار ضعیف در مسیر، از جمله مسائلی است که باید نسبت به رفع آنها اقدام کرد.
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی که معتقد است نباید آزادراه شیراز – اصفهان قبل از کامل شدن تمام قطعات به بهرهبرداری میرسید، گفت: بنده بارها اعلام کردم که افتتاح آزادراه بدون قطعه هفت ضرورت ندارد و حالا نتیجه آن ترافیک سنگین و وضعیت نامطلوب اتصال خروجی آزادراه به شهر شیراز شده است.
عزیزی تصریح کرد: افتتاح عجولانه آزادراه بدون تکمیل دو قطعه باقی مانده، یک چالش بزرگ برای شهر شیراز و خطرات جانی برای مردم را رقم زده است.
به گزارش آباجان به نقل از تسنیم، از آنجا که آزادراه اصفهان – شیراز در مسیر توسعهای پیشبینی شده به نظر میرسد با ورود دستگاههای نظارتی همچون سازمان بازرسی باید هر چه سریعتر نسبت به رفع مشکلات آن اقدام کرد.
انتهای پیام/۴۲۴/