گروه جامعه آباجان به نقل از ایرنا – امسال ایران میزبان المپیاد برخط ترکیبات (ترکیبی از فضای تئوری رایانه و هوش مصنوعی) است که در روزهای ۱۰ و ۱۱ آبان ماه برگزار میشود و بیش از ۴ هزار نفر از ۶۵ کشور دنیا در این المپیاد شرکت میکنند.
پس از برگزاری این آزمون برای اولین بار در سال ۱۳۹۹ در ایران، برخی از کشورها تقاضای شرکت در این آزمون را داشتند و پس از آن هم برخی از کشورها این آزمون را به صورت ملی در کشور خود برگزار کردند.
اکنون ایران میزبان این آزمون بینالمللی است که از طراحی تا تصحیح و سیاستگذاری را برعهده دارد و نکته مورد توجه این آزمون آن است که مصححان همزمان با برگزاری آزمون جواب را اعلام کرده و شرکتکنندگان میتوانند رتبه خود را به صورت برخط مشاهده کنند.
کشف استعداد از همه نقاط کشور
علیرضا علیپور مسئول علمی المپیاد بینالمللی ترکیبیات در گفتوگو با آباجان به نقل از ایرنا درباره چگونگی برگزاری این المپیاد اظهار کرد: ترکیبیات یکی از ۴ شاخه اصلی رشته ریاضی و المپیاد کامپیوتر است که سالهای متمادی در المپیاد بینالمللی از این شاخه مسالههای متعددی برای دانشآموزان داده شده است.
وی افزود: از سالها قبل با توجه به گسترش ارتباطات و برگزاری مسابقات مختلف در دنیا، ما هم این را در ذهن داشتیم که یک مسابقه با کیفیت و با استاندارد را برگزار کنیم.
مسئول علمی المپیاد بینالمللی ترکیبیات ادامه داد: در نهایت پس از چند سال مشورت و همفکری این بستر فراهم شد که این اقدام صورت گیرد.
علیپور درباره چگونگی آموزش دانشآموزان در این حوزه اظهار کرد: آموزش المپیاد در بسیاری از نقاط کشور وجود دارد اما حداقل چندین برابر این ظرفیت را نیاز داریم که بچههای بیشتری را آموزش دهیم و این توانمندی را گسترش دهیم.
وی یادآورشد: منابع از نظر نیرو و امکانات نرمافزاری باید افزایش یابد و امید است این فضا و بستر فراهم شود.
مسئول علمی المپیاد بینالمللی ترکیبیات درباره منابع این آزمون بینالمللی توضیح داد: در سالهای گذشته تعداد بسیاری کتاب در زمینه المپیاد و ترکیبیات تالیف شده اما بازهم جای کار وجود دارد و امید است که حمایتهای لازم صورت گیرد تا امکانات حداقلی در اختیار دانش آموزان قرار گیرد.
علیپور عنوان کرد: اکنون منابع فارسی و خارجی برای این المپیاد موجود است اما بازهم جای کار دارد.
دغدغه ما هم همین است که استعدادهای نهان را شناسایی کنیم و طی سالها تا حدودی توانستیم این کار را انجام دهیم و دانشآموزانی به ما معرفی شدند که امکانات حداقلی داشتند و پرورش یافتند
وی در پاسخ به این پرسش که آیا در پرورش استعداد فقط به مدارس سمپاد (سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان) رسیدگی میشود یا به دنبال شکوفایی دانش آموزان عادی هم هستند یا خیر، گفت: دغدغه ما هم همین است که استعدادهای نهان را شناسایی کنیم و طی سالها تا حدودی توانستیم این کار را انجام دهیم و دانشآموزانی به ما معرفی شدند که امکانات حداقلی داشتند و پرورش یافتند.
مسئول علمی المپیاد بین المللی ترکیبیات عنوان کرد: مدارس سمپاد هم در این سالها گسترش یافته است و در اکثر شهرهای ایران این مدارس وجود دارد.اما این کیفیت لازم در این گسترش در نظر گرفته نشده است و امکانات لازم در اختیار آنها نیست از این رو نیاز داریم که معلمان وارد فضای بالاتر و دانش آموزان هم جذب سیستم شوند.
برگزاری المپیاد در سه سطح
ابوالفضل اسدی مسئول اجرایی المپیاد ترکیبیات نیز درباره چگونگی اجرای این المپیاد اظهار کرد: در بحث اجرا کارهای ما از جمله هماهنگی با حامی مالی، چینش کمیتههای مختلف جهت هماهنگی با کشورهای مختلف و ارتباط کمیته علمی با مصححان از ماهها قبل آغاز میشود.
وی افزود: یک بحث سامانه برخط آزمون است که کشورها از مکانهای مختلف دنیا در این آزمون شرکت میکنند و ما باید سامانه قوی داشته باشیم که از عهده برگزاری آزمون برآییم بنابراین سامانهای را طراحی کردیم که درسالهای قبل هم مورد استفاده قرار گرفت و آزمون به سلامت برگزار شد.
اسدی ادامه داد: بحث بعدی تصحیح برخط آزمون است، با توجه به اینکه سوالات این آزمونها سوالات خلاقیتی با حلهای طولانی و متنوع است که بعضا پاسخ برخی از آنها به دو یا سه صفحه هم میرسد، نیازمند مصححان با بنیه علمی قوی هستیم.
وی یادآورشد: از طرفی با توجه به اینکه آزمون برخط انجام میشود، با ۶۰ نفر از مدالآوران سابق المپیادهای ایران صحبت کردیم که روز آزمون در باشگاه دانشپژوهان جوان مستقر میشوند و کار تصحیح را انجام میدهند.
مسئول اجرایی المپیاد ترکیبیات افزود: سالهای گذشته هم تجربه برگزاری و تصحیح این آزمون را داشتیم و به خوبی انجام شده است.
اسدی درباره مشکلات اینترنتی در ایران مانند اختلال یا کندی، گفت: ما برای بخش مربوط به باشگاه، سرورهای پشتیبان و راهحلهای پشتیبان در نظر گرفتیم تا در صورتی که خللی ایجاد شود، از سمت سرور مرکزی ما مشکلی پیش نیاید.
وی ادامه داد: اما یک بخشی هم مربوط شرکتکنندههاست که از نقاط مختلف دنیا شرکت میکنند و اگر خللی ایجاد شود امری طبیعی است که در برگزاری آزمون آنلاین امکان وقوع دارد.
مسئول اجرایی المپیاد ترکیبیات عنوان کرد: اما این آزمون به اینترنت ویژهای نیاز ندارد، نهایت در حد ارسال چند عکس به عنوان پاسخهای دانش آموزان از اینترنت استفاده میشود.
اسدی خاطرنشان کرد: سالهای گذشته مشکلی در این خصوص نبوده و حتی اگر خللی هم باشد، افراد با چند دقیقه تاخیر میتوانند کار خود را پیش برند.
وی درباره مکان دانشآموزان برای شرکت در آزمون گفت: همه دانش آموزان در سراسر دنیا از منزل خود در این آزمون شرکت میکنند، فقط در روز اختتامیه برگزیدگان ایرانی در شهر تهران تقدیر میشوند.
مسئول اجرایی المپیاد ترکیبیات درباره حضور دانشآموزان داخل ایران از شهرهای مختلف اظهار کرد: از همه شهرها و مدارس مطرح تا مناطق محروم حتی سیستان و بلوچستان هم شرکت کننده داریم.
اسدی درباره سطح علمی شرکت کنندگان گفت: درست است که کف و سقف سنی نداریم اما این آزمون در سه سطح است که شرکتکنندهها با همسطحهای خودشان سنجیده میشوند.
وی ادامه داد: سطح اول دانش آموزان پایه دهم و پایینتر، سطح دوم دانش آموزان پایه یازدهم و دوازدهم و سطح آزاد هم برای افرادی بالاتر از پایه دوازدهم یعنی دانشجو، معلم و استاد دانشگاه هستند. با توجه به این رده بندی این استاندارد لحاظ شده که هرکس با همسطح خودش سنجیده شود.
به گزارش آباجان به نقل از ایرنا، دانش آموزان ایرانی امسال در حوزه المپیاد در جهان به گونهای درخشیدند که رتبه علمی مدالآوران در جهان سوم شد، در واقع ایران با ۱۰ نشان طلا، ۱۰ نقره و ۲ برنز بدون احتساب المپیاد فیزیک رتبه سوم را جهان کسب کرده است. در نظر نگرفتن المپیاد فیزیک در این رتبهبندی به این دلیل است که امسال کشورمان میزبان و برگزارکننده این المپیاد بودیم.
براین اساس، موفقیتهای دانشآموزان ایرانی در عرصه بینالمللی علاوه بر کشف استعدادها و افتخار آفرینی برای کشور، دانشآموزان را هم به خودباوری برای ساختن آینده کشور میرساند، اکنون هم برگزاری المپیادهای بینالمللی فیزیک و ترکیبیات میتواند توان علمی ایران را به جهانیان نشان دهد.