به گزارش گروه علمی آباجان به نقل از ایرنا از جهاددانشگاهی، حسن فارسی در توضیح بیشتر این دوره اظهار داشت: در دنیای پرشتاب و پیچیده امروزی، سازمانها با چالشها و فرصتهای جدید و لحظهای مواجه هستند که نیازمند رویکردهای نوین در مدیریت و تصمیمگیری است. مدیریت راهبردی بهعنوان ابزاری کلیدی، به مدیران این امکان را میدهد تا با تحلیل دقیق رویدادهای موجود در محیط داخلی و خارجی، استراتژیهای مؤثر و متناسب با سازمان خود را تدوین و اجرا کنند.
معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی افزود: مسئول و پاسخگو بودن زیربنای اصلی مدیریت را می سازد. اگر قرار باشد بار سنگین مسئولیت از یک سو و موضوع اجتناب ناپذیر پاسخگویی از سوی دیگر به درستی به سرمنزل مقصود برسد، نیازمند کسب مهارتها، ابزار و اتخاذ تصمیمهای صحیح و بههنگام در شرایط مختلف است. همگی این مولفهها در ارتباط و درهم تندیده با موضوع منابع انسانی و متعاقب آن رهبری و مدیریت هستند. بنابراین ذات پیچیده و تغییرات چند بعدی در این عرصه، ایجاب میکند دانش و داشتههای مدیریتی با گذشت زمان ارتقا یافته و تکمیل و بروزرسانی شود.
معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی افزود: برنامهریزی و برگزاری «دوره آموزشی تعالی مدیران جهادی» با هدف ارتقای شناخت نهادی، مهارتهای رهبری، تحلیل محیط سازمانی و توسعه تفکر استراتژیک طراحی شده است. این دوره به همت معاونت هماهنگی و امور مجلس با همراهی معاونت پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی به شرکتکنندگان کمک میکند تواناییهای خود را در زمینه مدیریت تغییر، تصمیمگیری هوشمند و تدوین برنامههای عملیاتی تقویت کنند و با بهرهمندی از آموزشهای مکمل شامل کارگاهها، مطالعات موردی چالشهای جهاددانشگاهی و تبادل نظر با اساتید مجرب و همکاران، بتوانند با شایستگی مسئولیت خود را به انجام رسانند.
فارسی بیان کرد: این دوره در ابتدا برای روسای واحدهای سازمانی برگزار میشود، همچنین در ادامه میتوان دوره را برای معاونان واحدهای سازمانی و سایر مدیران جهاددانشگاهی برگزار کرد. جهت ارتقا کیفیت و بهره مندی حداکثری از دوره، روسای واحدهای سازمانی به دو گروه تقسیم شده و دوره به صورت جداگانه برای آنها اجرا خواهد شد.
وی یادآور شد: در طول این دوره، هر یک از شرکت کنندگان یکی از مسائل یا چالشهای پیش روی جهاددانشگاهی یا واحدهای سازمانی انتخاب و در پایان دوره گزارشی در خصوص موضوع انتخاب شده ارائه مینمایند. در پایان دوره نیز به کسانی که به صورت کامل در تمامی کلاسهای دوره شرکت کردهاند، گواهینامه دوره آموزشی تعالی مدیران جهادی جهاددانشگاهی اعطا میشود که برنامه ریزی شده به عنوان دورههای ضمن خدمت برای آنان محسوب شود.
فارسی در خصوص اهداف برگزاری این دوره آموزش تخصصی بیان کرد: تقویت شناخت نهادی و ایجاد توانمندی و مهارت لازم در تقویت فرهنگ مدیریت جهادی، آموزش روشها و معرفی ابزارهای لازم برای تحلیل و تدوین استراتژیهای مؤثر (توسعه مهارتهای راهبردی)، توانمندسازی مدیران در شناسایی عوامل محیطی تأثیرگذار بر سازمان و آشنایی با بخش عمومی و نهادهای حاکمیتی (تحلیل راهبردی محیط)، توانمندسازی مدیران در مدیریت منابع انسانی نهادی، ارتقای توانایی در درک و مدیریت روابط بین اجزای مختلف سازمان و محیط(تقویت تفکر سیستمی)، استفاده بهینه از ظرفیت تفکر و روحیه جهادی در تثبیت، توسعه و ادامه فعالیتها، فراهم آوردن مهارتهای لازم برای اتخاذ تصمیمات بهینه در شرایط پیچیده و متغیر(بهبود تصمیمگیری) و توانمندسازی مدیران در فرآیند برنامه ریزی، مدیریت و اجرای پروژه ها و بهره گیری از فناوری ها در مدیریت را از جمله اهداف برگزاری این دوره آموزش تخصصی مدیران نام برد.
وی آموزش چگونگی مدیریت تغییرات و تحولات سازمانی برای افزایش انعطافپذیری (مدیریت تغییر)، توسعه مهارتهای رهبری برای هدایت تیمها و سازمانها به سمت اهداف استراتژیک(تقویت رهبری)، ارتقای توانایی مدیران در مواجهه با کلان روندها و مسائل منشعب از آن در آینده و ایجاد توانایی در تبدیل استراتژیها به برنامههای عملیاتی مشخص و قابل اجرا (تدوین برنامههای عملیاتی) را از دیگر اهداف برگزاری دوره آموزش تخصصی تعالی مدیران جهادی نام برد.
معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی مدت و زمان برگزاری دوره گفت: این بسته آموزشی با ۲۷ عنوان طراحی شده است، دوره اول آن پاییز ۱۴۰۳، دوره دوم زمستان ۱۴۰۳ و دوره سوم آن بهار ۱۴۰۴ برگزار میشود.
وی در پایان عناوین دروس ارائه شده در دوره پائیز را شناخت نهادی جهاددانشگاهی، مدیریت منابع انسانی نهادی، هوش مصنوعی و برنامه ریزی، رویکردهای تحول و پیشرفت، مدیریت نوآوری و تغییر (TRIZ)، مبانی اندیشهای حکمرانی جهادی، حقوق اساسی، مدیریت پروژه در جهاددانشگاهی، آشنایی با بخش عمومی و نهادهای حاکمیتی (تحلیل استراتژیک محیط) و آینده پژوهی استراتژیک را برشمرد و گفت که مجری برگزاری این دوره سازمان جهاددانشگاهی تهران است.