به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آباجان به نقل از تسنیم، رضا مشکات رضوی، عضو سندیکای صنعت برق در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی برق در جمع خبرنگاران اظهار داشت: قبل از انقلاب نیروگاههای دیزلی را از کشور انگلستان وارد می کردیم، اما بعد از انقلاب و در زمان جنگ، اقدام به تولید ژنراتورهای کوچک کردیم.
وی افزود: در سال ۷۳ از کشور آلمان تکنولوژی ساخت ژنراتور را به ارزش ۴ میلیون مارک وارد کشور کردیم و خط تولید آن را در داخل کشور راه اندازی کردیم، همچنین با کمک اساتید دانشگاه قطعاتی را که از آلمان وارد می کردیم، مهندسی معکوس کردیم و به این ترتیب در سال ۷۷ این تجهیزات صد در صد ایرانی شد.
عضو سندیکای صنعت برق خاطرنشان کرد: امروز در ایران برای ساخت ژنراتور تا قدرت ۱٫۵ مگاوات به هیچ کشوری وابسته نیستیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر امکان تولید ۶ هزار دستگاه ژنراتور را در طول سال داریم اما بواسطه واردات بی رویه، فقط ۱۰ درصد از سهم بازار را داریم.
مشکات با بیان اینکه “نیاز سالانه کشور حدود ۳۰۰۰ دستگاه ژنراتور است اما ما توان تولید ۶ هزار دستگاه ژنراتور یعنی ۲ برابر کل نیاز کشور را داریم”، گفت: درحالی که ۹۰درصد نیاز کشور از طریق واردات و خرید خارجی تأمین میشود، ژنراتور جزو دستگاههایی است که در مصوبه هیئت وزیران در خصوص ۱۸۶ قلم کالای ساخت داخل که واردات آنها ممنوع است قرار گرفته است.
وی افزود: اگر این ۹۰درصد به جای واردات، از داخل کشور تأمین شود سالانه ۲۴ میلیون یورو از خروج ارز جلوگیری میکند.
عضو سندیکای صنعت برق در خصوص ژنراتورهای ساخت داخل و کیفیت بالای آن گفت: ژنراتورهای ساخت داخل خرابی ندارند و تنها در ایران برای ژنراتورها، ۲ سال گارانتی تعویض بدون قید و شرط ارائه می شود، درحالی که هیچ کشوری برای ژنراتور این گارانتی را نمیدهد.
وی ادامه داد: ایران جزو ۴ کشور تولیدکننده ژنراتور ۴۰۰ هرتز هواپیما و جزو ۵ کشور سازنده ژنراتور قطار است و امروز این افتخار را داریم که تمامی ژنراتورهای قطارهای کشور تولید داخل است.
انتهای پیام/