دریافت
۱۰ MB
به گزارش آباجان به نقل از ایرنا سابقه وقوع بیش از ۲۰ نوع بلای طبیعی و غیرطبیعی در خراسان جنوبی وجود دارد و زلزله، خشکسالی، سیل، توفان و سرمازدگی بیشترین فراوانی را به ثبت رسانده، از همین رو مدیریت بحران استان در بخشهای پیشگیری و آمادگی نیاز به اعتبارات ویژه دارد.
اما آنطور که مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گزارش میدهد توجه به بحران در تمام سطوح ملی ( وزارت خانه ها) برای پیشگیری و آمادگی در مقابله با بحران کم رنگ است.
محمد علی آخوندی روز سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار آباجان به نقل از ایرنا وجود یک خط اعتباری مستمر در حوزه مدیریت بحران را ضروری خواند و گفت: اعتبارات مدیریت بحران دائمی نیست بلکه موردی بوده که تخصیص آن به فوریت نبوده است لذا اگر این اعتبارت مستمر در همه بخشها باشد میتوان در اختیار فرمانداریها و دستگاههای اجرایی قرار داد تا برای اقدامات پیشگیرانه از آن استفاده کنند.
وی افزود: افزایش توان آمادگی، بازسازی ماشین آلات و تامین تجهیزات نیاز به اعتبار مستمر در حوزه مدیریت بحران دارد اما اکنون این ظرفیت در اختیار نیست و بارها مورد اعتراض استانها از جمله خراسان جنوبی بوده است.
هزینهکرد اوراق در بحران سخت است
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی تاکید کرد: اینکه بدانیم سال آینده چه میزان اعتبار مدیریت بحران داریم در برنامه ریزی و پیشگیری از برخی خسارات تاثیرگذار بوده پس اختصاص پایه اعتبارات حوزه بحران ضروری است.
وی ادامه داد:در صورت داشتن اعتبار میتوان پژوهشهای کاربردی را انجام داد زیرا بنا با ماهیت اعتبارات ابلاغی که عمدتا در حوزه بازسازی است ، این انعطاف وجود ندارد.
آخوندی با اشاره به وقوع چند مرحله سیل از ابتدای امسال در استان عنوان کرد: بعد از اینگونه حوادث موردی، خسارتها برآورد و طبق جداول استاندارد پیگیریهای کتبی و حضوری انجام میشود باید منتظر تصویب اعتبارات باشیم، هرچند آنچه مصوب میشود جبران ۱۰۰ درصدی خسارات را نمیکند.
وی گفت: اعتباراتی که بعد از حوادث تصویب و ابلاغ میشود باید صرف بازسازی شود اما گاهی در حد حداقل نیاز استان نبوده یا به شکل اوراق تخصیص پیدا میکند که هزینهکرد این شکل اعتبارات در بحران بسیار سخت است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: تخصیص پایین اعتبارات هم از دیگر مشکلات حوزه بحران است که اجرای پروژههای بازسازی را با مشکل مواجه میکند لذا انتظار اعتبار مستمر سالانه به شکل نقدی با تخصیص کامل در حوزه مدیریت بحران داریم که بتوانیم بیشتر در حوزه پیشگیری هزینه کنیم.
بی توجهی به حوزه پیشگیری و آمادگی در بحران
وی با بیان اینکه طبق ماده ۱۶ قانون مدیریت بحران کشور، سازمان برنامه و بودجه هر ساله باید ردیفی برای وزارتخانهها پیشبینی کند تا در حوزه پیشگیری و آمادگی بتوانند هزینه کنند یادآور شد: این اعتبارات از سال ۹۸ تاکنون محقق نشده و اعتباراتی که تاکنون توانسته ایم برای استان هزینه کنیم در حوزه بازسازی خسارات بوده است.
آخوندی بیان کرد: در انتهای سال قبل، اقداماتی سازمان مدیریت بحران کشور انجام داد و مبلغی به عنوان توانخواه از سازمان برنامه و بودجه تخصیص پیدا کرد که بخشی از آن صرف تکمیل پروژههای نیمه تمام شد لذا این اعتبار به سولههای مدیریت بحران اختصاص یافت.
وی با اشاره به وجود هشت سوله مدیریت بحران در سطح استان افزود: ساخت این سولهها از مصوبات دولت نهم بود که در سطح استان آغاز شد و تاکنون چهار سوله در سطح شهرستانها تکمیل شده و سه سوله دیگر نیمه تمام است.
لزوم افزایش سولههای مدیریت بحران در خراسان جنوبی
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه حداقل هر شهرستان یک سوله نیاز دارد یادآور شد: این سولهها در مواقع بحران برای اسکان اضطراری استفاده شده و در شرایط عادی هم میتواند کاربریهای دیگری داشته باشد.
وی بیان کرد: در شهر بیرجند ۲ سوله پیشبینی شده که یک ساختمان در شمال شهر و خیابان شعبانیه احداث شده ، سوله دیگر در جنوب شهر و جماران با همکاری سپاه احداث میشود؛ البته نیاز مرکز استان با توجه به جمعیت موجود بیش از این است.
آخوندی به تخصیص ۱۱۳ میلیارد ریال اعتبار در بحث تکمیل پروژههای نیمه تمام مدیریت بحران اشاره کرد و گفت: عمده اعتبار برای تکمیل سولهها هزینه شده و بخشی هم به حوزه مقابله با سیلاب اختصاص یافت.
وی تاکید کرد: اینگونه اعتبارات اگر استمرار داشته باشد در حوزه آمادگی می توانیم شرایط بهتری داشته باشیم که نیاز است از سطح کلان کشور به این موضوع توجه شود.
تخصیص یافتن یا نیافتن اعتبارات مدیریت بحران نافی وظایف ذاتی دستگاه های اجرایی نیست بلکه دستگاه های متولی طبق قانون باید مشکلات را رفع کنند و اعتبارت بحران فقط در اجرای پروژه ها نقش کمکی را دارد
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: پیگیریهایی هم از ابتدای امسال برای خسارات سیل انجام شده و گزارش مستند و مصوری ارسال کردیم که ۵۴ هزار میلیارد ریال برآورد خسارت شده بود اما ۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبار عمرانی و ۲ هزار میلیارد ریال برای تسهیلات مسکن مصوب شد که با امضای وزیر وقت کشور به سازمان برنامه و بودجه رفت.
وی با اشاره به اینکه تغییر دولت به واسطه شهادت رئیس جمهور ضربه ای به بحث تخصیص این اعتبارات وارد کرد افزود: تخصیص یافتن یا نیافتن اعتبارات مدیریت بحران نافی وظایف ذاتی دستگاههای اجرایی نیست بلکه دستگاههای متولی طبق قانون باید مشکلات را رفع کنند و اعتبارات بحران فقط در اجرای پروژهها نقش کمکی را دارد.
آخوندی ایمن سازی راهها، شهرها و بازسازی قنوات را از مواردی عنوان کرد که باید در اولویت دستگاههای تخصصی قرار گیرد و گفت: شهرداری یا دیگر دستگاههای متولی نباید منتظر اعتبارات بحران بمانند بلکه باید از محل درآمد یا اعتبارات ملی خود، ایمنی و بازسازی خسارتها را در اولویت قرار دهند.
وی ادامه داد: البته تلاش برای جذب اعتبارات بحران و جبران خسارت از سطوح ملی انجام میشود و اگر مبلغی تخصیص یافت در اختیار دستگاههای اجرایی قرار میگیرد.
مدیرکل مدیریت بحران خراسان جنوبی با اشاره به جذب اعتباری تحت عنوان تنخواه اضطراری در استان نیز گفت: این اعتبارات برای اولین بار به خراسان جنوبی تخصیص یافت که رقم آن ۷۰۰ میلیارد ریال بود و ۱۵۰ میلیارد ریال آن صرف نهادهای مردمی همکار در مدیریت سیلاب همچون دهیاری ها شد.
وی ادامه داد: از این اعتبارات ۵۵۰ میلیارد ریال با اولویت قنوات در حوزه بازسازی پیگیری شده که بین جهاد کشاورزی، اداره کل حمل و نقل و راهداری، شهرداریها، شرکت آب منطقهای، آب و فاضلاب، شرکت توزیع نیروی برق، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و اداره کل امور عشایری استان توزیع شده است.
آخوندی با ابراز امیدواری از افزایش تخصیص اعتبارات استانی تاکید کرد: ۲۰۰ میلیارد ریال از اعتبارات شورای برنامه ریزی استان اخذ شده و با هدف کمک در تسریع بازسازی خسارات سیل برای پروژههای اضطراری به دستگاههای اجرایی ابلاغ می شود که تاکنون بی سابقه بوده است.