به گزارش آباجان به نقل از ایرنا از سازمان تأمین اجتماعی، مصطفی سالاری در دیدار با مسئولان کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی که در راستای پیگیری مطالبات بازنشستگان افزود: تغییرات در هرم جمعیتی باعث شده تا شیب بازنشستگی نسبت به قبل افزایش یابد، حدود سه سال پیش، حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بازنشسته داشتیم و الان این رقم به چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسیده است.
وی ادامه داد: بخشی از این افزایش شدید در آمار بازنشستگی ریشه در قوانین و مقرراتی دارد که بر اساس آن گاهی افراد میتوانند در سنین زیر چهل سالگی بازنشسته شوند. چنین چالشهایی در تأمین اجتماعی وجود دارد و انتظار است که بازنشستگان در حل این مشکلات به ما کمک کنند، زیرا این سازمان به بیمه شدهها و بازنشستگان تعلق دارد و بینالنسلی است.
سرپرست سازمان تأمین اجتماعی با تأکید بر این که خدمات سازمان تأمین اجتماعی باید تا حد امکان عامالشمول باشد و همه بیمهشدگان و بازنشستگان را در بر بگیرد، افزود: این سازمان دو وظیفه اصلی دارد؛ اول این که مستمری خوبی به بازنشستگان و مستمریبگیران بدهد و دوم این که درمان مناسبی برای افراد تحت پوشش ایجاد کند.
عزم جدی برای تحقق درمان رایگان
وی افزود: درمان پایه باید روزی در کشور ما رایگان شود. در جلسهای هم که با وزیر محترم رفاه در خدمت رئیس جمهور محترم بودیم، اعلام شد که تأمین اجتماعی آمادگی دارد تا در این مسئله پیشگام باشد.
سالاری گفت: مشروط به این که همه شرایط و پیشنیازها فراهم باشد. پزشک خانواده و نظام ارجاع، سازوکاری است که در دنیا برای ارزانسازی یا رایگان کردن خدمات درمانی و کاهش سهم بیمار در هزینههای درمانی یا صفر کردن آن، انجام شده است.
وی گفت : اگر این پشتیبانی در اختیار ما قرار بگیرد، این کار شدنی است هر چند اجرای کامل آن زمان میبرد و کار بزرگ و سختی است.
متناسبسازی حق بازنشستگان است
سرپرست سازمان تأمین اجتماعی در خصوص متناسبسازی مستمری بازنشستگان ادامه داد: در دوره قبل که در سازمان بودم، با تلاش همه همکاران و کمک و پشتیبانی بازنشستگان، رایزنیها و رفت و آمدهای بسیار، در دو مرحله متناسبسازی انجام شد زیرا معتقدم متناسبسازی حق بازنشستگان عزیز است و الان هم تأمین اجتماعی حتماً و قطعاً دوست دارد مبالغ بیشتری به عنوان مستمری بپردازد.
وی ادامه داد: ولی باید منابع و مصارف سازمان را هم در نظر گرفت. از اولین روزهای حضورم در سازمان، برای بررسی منابع و مصارف و امکانسنجی برای پرداخت متناسبسازی، جلسات متعددی برگزار شد.
بازنشستگان باید از وضعیت منابع و مصارف سازمان مطلع باشند
سالاری تصریح کرد: ضروری است که بازنشستگان و مستمریبگیران از وضعیت منابع و مصارف سازمان مطلع باشند و بدانند چه مسائلی وجود دارد و با هم در جهت حل مشکلات و رفع ایرادات همکاری کنیم.
وی گفت: پیگیری متناسب سازی و مطالبه آن حق بازنشستگان است، چون بیمه شدگان و بازنشستگان صاحب منابع تأمین اجتماعی هستند و به خاطر همین ما تأکید داریم که بازنشستگان عزیز وضعیت منابع و مصارف سازمان را مورد توجه قرار دهند.
سرپرست سازمان تأمین اجتماعی افزود: در دوره قبل، روزی که از تامین اجتماعی رفتم ۱۲۳ هزار میلیارد تومان از دولت طی دو سال، بابت وصول مطالبات سهام گرفتیم. آن منابع طی دو سال میتوانست رشد زیادی بکند. به وزیر وقت هم گفتم این منابع برای متناسبسازی طی سه سال آینده است.
وی ادامه داد: از طرف دیگر مصارف هم به جای خودش است و ضرورت دارد هزینههای مورد نیاز، مانند بخش درمان پرداخت شود تا بیمهشدگان و بازنشستگان خدمات درمانی مطلوبی دریافت کنند.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: کما این که بعضاً هنوز بخشی از هزینه های خدمات درمانی دریافت شده از بخش درمان غیرمستقیم پرداخت نشده و اکنون در حال پرداخت هستیم و تلاش ما این است تا مطالبات معوق بخش درمان غیر مستقیم را تا پایان سال تسویه کنیم.
سالاری با تأکید بر اینکه پیگیری و مذاکره و رایزنی برای تأمین منابع ادامه دارد گفت: در جلسهای با حضور رئیس جمهور محترم، وضعیت را شرح دادیم و گفتیم باید متناسبسازی را انجام بدهیم و ضروری است توازن بین صندوقها هم رعایت شود.
وی افزود: رئیس جمهور هم دستورات لازم را صادر کردند. همچنین از طریق سازمان برنامه و بودجه پیگیر موضوع هستیم. با معاون حقوقی رئیس جمهور هم در خصوص نحوه به روزرسانی مطالبات سازمان تأمین اجتماعی در حال رایزنی هستیم. چون این مطالبات باید متناسب با ارزش واقعی بهروزرسانی شود. با هیات مدیره سازمان تأمین اجتماعی هم جلساتی برای اجرای متناسبسازی داشتیم.
پیگیری ویژه برای تامین منابع و اخذ مجوزهای قانونی متناسبسازی
سرپرست سازمان تأمین اجتماعی تاکید کرد: برای پرداخت متناسب سازی علاوه بر اینکه به منابعی نیاز داریم که از طریق رایزنی با مجلس و دولت به دنبال تأمین آن هستیم، همزمان در تلاشیم تا مصوبات لازم و مجوزهای قانونی این پرداختها را هم اخذ کنیم. زیرا طبیعتاً هر پرداختی نیاز به مجوز قانونی دارد تا بعدا سازمان و بازنشستگان دچار مشکل نشوند. برای حل این موضوعات هم با ستاد سران قوا در حال تعامل هستیم و در مسیر رفع مشکلات هستیم.
سالاری با بیان اینکه متناسبسازی را مهمترین وظیفه خودمان میدانیم و بیشترین وقت را برای این موضوع میگذاریم افزود:در کمیسیون های دولت و مجلس و هرجا که نیاز باشد حرف میزنیم و دفاع میکنیم. البته دولت و مجلس و ستاد سران قوا هم در این قضیه به ما کمک میکنند. کانونهای بازنشستگی هم باید به ما کمک کنند تا هر دو طرف قضیه با بازنشستگان مطرح شود و توازن در فضای عمومی ایجاد شود.
تلاش میکنیم بیمه تکمیلی بازنشستگان برخط پرداخت شود
وی در خصوص بیمه تکمیلی بازنشستگان گفت: نیمیاز هزینه بیمه تکمیلی بازنشستگان را سازمان تأمین اجتماعی میپردازد و بعد از این هم پرداخت خواهد کرد. به دنبال این هستیم تا بازنشسته ما در بخش بیمه تکمیلی، هزینه ای در محل درمان پرداخت نکند تا بعداً خودش به دنبال گرفتن آن باشد.
سالاری افزود: سازمان تامین اجتماعی به صورت برخط پرداخت را انجام دهد. همچنین بدهی موجود را هم حتماً صفر خواهیم کرد. کانون های بازنشستگی هم در قرارداد بیمه تکمیلی تلاش کنند تا خدمات مناسبتری به بازنشستگان عزیز ارائه شود.