به گزارش آباجان به نقل از ایرنا از سازمان راهداری و حملونقل جادهای، «داریوش امانی» در دیدار با دبیرکل تراسیکا فرایندمحوری در حوزه ترانزیت و ارتقای سطح همکاریها بین کشورها را اقدامی ارزشمند از سوی تراسیکا برشمرد و ضمن اعلام همکاری متقابل، افزود: محورها و موضوعات همکاری مشترک با رویکرد تامین الزامات جهش ترانزیت برنامه هفتم توسعه به دبیرکل تراسیکا ارائه میشود تا در قالب یک برنامه اقدام مشترک اجرایی شود.
وی ضمن ارائه گزارشی از وضعیت حملونقل بینالمللی، اظهار داشت: بی شک ابتکار تراسیکا در تقویت پیوندها، تسهیل تجارت و تضمین حملونقل روان در سراسر مرزهای منطقه نقشآفرینی میکند و همکاری ما در پرداختن به چالشهایی که در دو حوزه عملیات و زیرساختها با آن روبهرو هستیم، بهویژه در سایه تقاضای روزافزون حملونقل جادهای حیاتی است.
امانی افزود: از نظر تاریخی، نگاه ویژهای به تجارت مسیر شرقی- غربی داریم و آن را نه فقط زمینه تقویت حاکمیت کشورهای مسیر و نه تنها بهترین تبلور بازگشت تجارت از بحر به بر، بلکه ایجادکننده بزرگترین راهگذر اقتصادی جهان از طریق پیوند دهی شبکه منحصر به فردی از مقاصدی میدانیم که تاریخ مشترک دارند و در نهایت به بهبود قابل ملاحظه رشد اقتصادی و تعمیق سرمایهگذاری در بخشهای مختلف از طریق توسعه لجستیک میانجامد.
ایران اتصال دهنده کشورهای عضو تراسیکا است
بر اساس این گزارش، «آست اصف بایوف» دبیرکل تراسیکا با تقدیر از اقدامات انجام شده در رشد ترانزیت از مرزهای کشور طی سال گذشته، افزود: نقش ایران در ترانزیت به عنوان اتصالدهنده بین سایر کشورهای عضو تراسیکا است و توسعه اقتصادی در نتیجه ترانزیت در کل منطقه تسری پیدا میکند.
وی با اشاره به اقدامات زیرساختی در پایانههای مرزی، خاطرنشانکرد: در بازدید میدانی از مرز آستارا، سامانه نوبتدهی موجب روانسازی ترانزیتی شده است و در راستای تسریع در فرآیندها لازم است هر دو طرف ایران و جمهوری آذربایجان زیرساختها را توسعه دهند.
«جواد هدایتی» مدیرکل دفتر ترانزیت و حملونقل بینالمللی سازمان راهداری و حملونقل جادهای نیز در این دیدار بیانداشت: همواره به دنبال توسعه مشارکت در نهادهای بینالدولی هستیم که الحاق به کنوانسیونهای حمل کالاهای فسادپذیر (ATP)، کنوانسیون حمل کالاهای خطرناک (ADR)، کنوانسیون الحاقی راهنامه برخط (e-CMR) و نیز همکاری در جلسات زیربخشهای گوناگون اکو و تراسیکا و اجرای موفق چند برنامه حمل آزمایشی و پروژه e-TIR قابل اشاره است.
وی افزود: با توجه به تمهیدات و اقدامات متنوع سازمان راهداری و حملونقل جادهای برای توسعه ترانزیت از جمله الکترونیکی کردن اسناد حمل، توسعه زیرساختهای جمعآوری و تبادل داده دیجیتال، افزایش ظرفیت عملکردی پایانههای مرزی واقع در شاخه جنوبی راهگذر شرقی- غربی برای پاسخگویی روزانه به ورود و تردد دستکم ۲ هزار کامیون، در شرایط فعلی زمینههای گستردهای برای همکاری با تراسیکا فراهم است؛ از این رو با توجه به اشباع ظرفیت محدود کریدور میانی آماده همکاری نزدیک با تراسیکا و یا سایر کشورهای عضو علاقهمند به استفاده از مزیت ترانزیتی قلمرو جمهوری اسلامی ایران هستیم.