۱۲ رتبه تک رقمی کنکور سمپادی هستند/تلاش برای جذب افراد باهوش در نقاط کم‌برخوردار

۱۲ رتبه تک رقمی کنکور سمپادی هستند/تلاش برای جذب افراد باهوش در نقاط کم‌برخوردار

به گزارش آباجان به نقل از ایرنا از وزارت آموزش و پرورش، الهام یاوری با بیان اینکه تمام بچه‌های این کشور جزو استعدادها محسوب می‌شوند، اظهار داشت: هر کدام از این دانش‌آموزان توانمندی‌ها و استعدادهای متفاوت و ویژه خود را دارند.

وی با بیان اینکه سمپاد هیچ وقت این ادعا را ندارد که کل افراد را زیر پوشش قرار دهد، افزود: تنها درصد کوچکی از این بچه‌ها که بنابر عرف بین المللی ۲ درصد کل جمعیت حساب می‌شوند واجد استعداد با ضریب هوشی شناخته می‌شوند. سمپاد ادعای شناسایی و حمایت از این ۲ درصد را دارد. البته به طور طبیعی بیش از این ۲ درصد استعداد برتر در کشور وجود دارد اما امکانات سمپاد خیلی محدود است و توانایی پوشش تمامی آن‌ها را ندارد.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با بیان اینکه به جز ضریب هوشی شاخص‌های دیگر استعدادی مانند استعدادهای ورزشی و هنری نیز وجود دارد، ادامه داد: سمپاد این عده را پوشش نمی‌دهد و اصلا چنین ماموریتی هم ندارد.

یاوری درباره سازگاری مدارس سمپاد با عدالت آموزشی گفت: در شرایطی که بخشی از جامعه قشر برخوردار بوده و آموزش‌ها در مدارس غیرانتفاعی و کلاس‌های خصوصی و شبکه‌های مختلف برای آنها در دسترس است، لازم است جایی به بچه‌های کم برخوردارتر کمک شود تا عقب افتادگی آن‌ها جبران شود که سمپاد این کار را انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه اگر به نتایج رتبه‌های تک رقمی کنکور نگاه کنید از ۳۰ نفر، ۱۵ نفر مربوط به مناطق دو و سه آموزشی یعنی مناطق کمتر برخوردار هستند، افزود: از این ۱۵ نفر، ۱۲ نفر دانش آموز سمپاد هستند و این کمک می‌کند دانش آموز مناطق محروم مانند اسفراین، فردوس، رشت و بندرعباس که در حالت عادی توانایی رقابت با مدارس غیرانتفاعی پولدار تهران را ندارند، فضایی برای رشد داشته باشند تا به وضعیت مطلوب تحصیلی برسند.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان درباره چالش تامین معلم در مدارس سمپاد ادامه داد: معلم خوب در کشور یک چالش جدی است؛ از نظر کمیت معلم مشکل نداریم اما مدارسی هستند که با کیفیت مناسب نمی‌توانند معلم تامین کنند و دچار مشکلاتی هستند.

یاوری درباره شرایط جذب معلم در این مدارس گفت: شرایطی که در واقع روی کاغذ نوشته شده باشد وجود ندارد ولی تلاش می‌کنیم که از لحاظ تربیتی و علمی متناسب با نیازهای دانش آموزان و عطش یادگیری آنان، معلمانی که توانایی پاسخ سوالات پیچیده‌تر و سخت‌تر را داشته باشند، جذب شوند.

وی با بیان اینکه از طریق آزمون استخدامی امسال جذب معلم در مدارس سمپاد نداشتیم، افزود: ساعت موظفی و حقوق دریافتی این معلمان مانند سایر معلمان مدارس عادی است.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با بیان اینکه طبق آخرین آمار بنیاد نخبگان ۶۵ درصد از نخبگان در داخل کشور هستند، اظهار کرد: ۱۳۰ هزار دانش آموز در مدارس سمپاد تحصیل می‌کنند.

حتما ببینید

جزئیات چگونگی برگزاری امتحانات دی‌ ماه/آزمون‌های نهایی مطابق برنامه‌ برگزار می‌شود

جزئیات چگونگی برگزاری امتحانات دی‌ ماه/آزمون‌های نهایی مطابق برنامه‌ برگزار می‌شود

به گزارش آباجان به نقل از ایرنا، وزارت آموزش و پرورش روز سه شنبه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *