رضایتمندی شالیکاران از اعلام قیمت کف بازار و خرید تضمینی برنج مازندران

رضایتمندی شالیکاران از اعلام قیمت کف بازار و خرید تضمینی برنج مازندران

به گزارش آباجان به نقل از ایرنا، شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی روز گذشته کف قیمت برنج های داخلی را اعلام کرد، بر اساس مصوبه این شورا، هر کیلو گرم برنج پر محصول ندا، فجر و شیرودی به قیمت ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار ریال و برنج طارم محلی با ۱۰ درصد شکستگی به قیمت ۹۰۸ هزار ریال برای هر کیلو گرم ارزش گذاری شده است.

از آن جایی که از مجموعه ۲۱۵هزار هکتار اراضی شالیزاری که امسال زیر کشت برنج رفته است حدود ۱۸۰ هزار هکتار آن از ارقام محلی به خصوص طارم و هاشمی است، اعلام کارشناسی کف قیمت این محصول کیفی پرطرفدار سبب رضایتمندی شالیکاران شد.

بررسی میدانی آباجان به نقل از ایرنا نشان می دهد، از زمان آغاز برداشت شالی در مازندران یعنی از اواخر تیرماه تاکنون عمده شالی ها پس از تبدیل به برنج سفید در کیسه ها بسته بندی و انبار شد، طبق اعلام اتحادیه شالیکوبی داران استان هم اکنون در هر یک از این واحد ها به طور میانگین ۳۰۰ تا ۵۰۰ تن برنج سفید آماده عرضه وجود دارد.

طارم محلی و هاشمی۲ رقم از بهترین برنج مازندران و ایران محسوب می‌شوند که از زمان ورود برنج نو تا هفته پیش در هر کیلوگرم بین ۷۵۰ تا ۸۰۰ هزار ریال به ندرت خرید و فروش می‌شد ولی اکنون با اعلام کف قیمت انواع برنج از سوی شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی، توقع کشاورزان محقق شده و به گفته آنان همه محصولشان آماده عرضه است.

شالیکاران مازندران دلیل پایین بودن قیمت عمده فروشی برنج را علاوه بر بالا رفتن هزینه تولید، اختلاف قیمت حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰هزار ریالی برنج های سورتینگ و بسته بندی شده ۱۰ و پنج کیلویی که در فروشگاه های زنجیره ای داخل استان عرضه می شود، عنوان می کردند، اما اکنون می گویند، با اعلام کارشناسی کف قیمت برنج کیفی، در هر کیلو گرم حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰هزار ریال افزایش یافته است،به گفته آنان افزایش قیمت برنج نسبت به ۲ ماهه گذشته از جیب مصرف کننده پرداخت نمی شود، بلکه باید از سود غیرمتعارف تاجران کم شود.

آنان گفتند: قیمت خرده فروشی برنج کیفی در بازار کشور نباید تغییر کند، شالیکاران همه محصول خود را با این قیمت عرضه می کنند و کمبودی هم وجود ندارد، از طرفی با اعلام خرید تضمینی، اختلاف قیمت برنج طارم کیفی محلی با ارقام پرمحصول نیز منطقی شده است. یعنی تناسبی هم بین برنج ارقام کیفی پرمحصول تولید داخلی با قیمت برنج خارجی وارداتی بوجود آمده است.

رضایتمندی شالیکاران از اعلام قیمت کف بازار و خرید تضمینی برنج مازندران

عرضه بدون محدودیت محصول از سوی شالیکاران

یکی از صاحبان شالیکوبی در بابل و از آگاهان بازار برنج مازندران با بیان این که تعیین و اعلام قیمت کف کارشناسی تولید برنج داخلی علاوه بر شفاف سازی برای تولید کننده و مصرف کننده برای ۲ طرف هم به صرفه خواهد بود، گفت: اکنون کشاورزان از بلاتکلیفی و انتظار بیرون آمدند و با مشخص شدن کف قیمت به نظر می رسد شاهد رونق گرفتن بازار برنج باشیم.

محمد پورموسوی با بیان این که تا کنون عرضه و تقاضا برای خرید برنج کم بوده و خرید و فروش رقم های کیفی طارم و هاشمی با قیمت ۷۸۰ تا ۸۰۰ هزار ریال به ندرت انجام می شده است، ادامه داد:‌ کشاورزان با قیمت ۹۰۸ هزار ریال بدون محدودیت حاضر به فروش همه محصول خود هستند.

وی با بیان این که هم اکنون حدود ۳۰۰ تن برنج سفید کیفی طارم و هاشمی در این شالیکوبی آماده فروش وجود دارد، گفت: تا چند روز آینده برنج کشت دوم نیز وارد بازار خواهد شد.

خروج بازار عمده فروشی برنج مازندران از بلاتکلیفی

رییس اتحادیه شالیکوبی داران مازندران، زمان اعلام کف قیمت برنج داخلی را با تاخیر زیاد توصیف کرد و گفت: اگر شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی قیمت کارشناسی برنج را همانند محصولات دیگر از جمله گندم و کلزا به موقع یعنی پیش از برداشت محصول و ورود بازار اعلام کند، واسطه گری و دلال بازی بازار بردنج داخلی و حتی خارجی از بین می رود.

محمد باقر ابراهیمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار آباجان به نقل از ایرنا با توضیح این که البته هنوز ۶۰ درصد برنج های تولیدی امسال در واحد های شالیکوبی ها آماده عرضه وجود دارد، افزود: هر چند اعلام کف قیمت سبب می شود تا تولی کننده و تاجر از بلا تکلیفی و سردرگمی بیرون بیایند، اما همواره اصل عرضه و تقاضا محصول قیمت و شرایط بازار را تنظیم می کند.

وی با بیان این که قیمت اعلامی برنج های تولید داخلی کارشناسی و منطبق با هزینه تولید و سود منطقی برای شالیکاران است، ادامه داد:‌ معتقدم دست اندرکاران خرید تضمینی در اسرع وقت وارد عرصه بازار برای خرید شوند، تا بازار رونق مناسبی بگیرد.

رییس اتحادیه شالیکوبی داران مازندران با بیان این که صاحبان شالیکوبی ها مورد اعتماد و امین مردم و همواره با یگدیگر در ارتباط هستند، گفت: تاکید می کنم، اگر کمک و حمایت دولتی برای رونق بازار برنج وجود دارد باید به اتحادیه شالیکوبی داران داده شود تا با افزایش قدرت خرید، و با سود بسیار کم در اختیار مصرف کنندگان قرار بگیرد.

این کارشناس بازار برنج مازندران توضیح داد: با اعلام کف قیمت ۹۰۸ هزار ریال برای برنج طارم و هاشمی، قیمت این محصول با سورتینگ و بسته بندی همرا با سود منطقی حداکثر بین یک میلیون و ۱۰۰ تا یک میلیون و ۱۵۰ هزار ریال باید در اختیار مصرف کننده قرار بگیرد.

وی با بیان این که اگر سرانه مصرف برنج با عدد واقعی ۲۵ تا ۲۸ کیلو گرم محاسبه شود، واردات برنج خارجی ضرورتی ندارد، گفت: یقین کنید که برنج های تولید داخل که حدود ۷۰ درصد آن از نوع برنج کیفی محلی مطابق با ذائقه هم ملت است، با قیمت بسیار مناسب در اختیار عمده مصرف کنندگان قرار می گیرد.

وی خودکفایی تولید برنج را فقط با واعی کردن سرانه مصرف برنج در اختیار داریم، بیان داشت: تولید کنندگان برنج با سود منطقی محصول تولیدی شان راضی هستند، همانطوری که بخشی از برنج مورد نیاز اقوام و دوستان خودشان را به لحاظ قیمتی همکاری رضایتبخشی را با مصرف کنندگان دارند.

وی واردات بی رویه برنج خارجی و دلالی واسطه ها را از دلایل کسادی بازار برنج مازندران عنوان کرد و توضیح داد: این که سرانه مصرف برنج برای مردم کشور غیر واقعی و همواره اختلاف هشت تا ۱۰ کیلویی یعنی ۳۶ تا ۴۲ کیلوگرم تعریف شود، همواره واسطه ها از فرصت واردات برنج سوء استفاده می کنند، از مشکلات اصل بازار برنج کشور است.

ابراهیمی به وجود بیش از ۱۷هزار فروشگاه بزرگ و زنجیره ای کشور اشاره کرد و گفت: این که این فروشگاه ها مملو از برنج خارجی و داخلی باشند، نشانه چه چیزی است؟ برنج خارجی که کیفیت آن به نسبت برنج کیفی شیرودی تولید داخل بسیار پایین تر بوده و حتی از قیمت برنج داخلی نیز بیشتر است.
برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون تن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود.

رضایتمندی شالیکاران از اعلام قیمت کف بازار و خرید تضمینی برنج مازندران

برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون ۶۰۰ هزارتن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود. استان مازندران تولید کننده ۷۲ نوع محصول زراعی و باغی است که در تولید ۱۵ محصول رتبه اول تا سوم را دارد.

حتما ببینید

معاون وزیر میراث فرهنگی: توجه به هویت، رمز تجاری‌سازی صنایع دستی است

معاون وزیر میراث فرهنگی: توجه به هویت، رمز تجاری‌سازی صنایع دستی است

به گزارش آباجان به نقل از ایرنا، مریم جلالی امروز -جمعه- در نشست بررسی چالش‌ها …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *