به گزارش خبرگزاری آباجان به نقل از تسنیم از قم، شیخ غازی یوسف حنینه در نشست تخصصی «نقش حزب الله لبنان و علامه شهید سیدحسن نصرالله در شکلگیری و تحقق تمدن نوین اسلامی» که امروز در سالن جلسات آیتالله حائری (ره) مرکز مدیریت حوزههای علمیه برگزار شد با اشاره به روایتی از پیامبر گرامی اسلام(ص) گفت: کسی که یأس و ناامیدی را در جامعه و به ویژه امت اسلامی منتشر میکند در حقیقت دارد به نابودی جامعه کمک میکند. ما به شدت نیاز داریم که بر نقاط قوت و امتیاز خودمان تأکید کنیم.
وی با بیان ابعاد متعدد شخصیت سیدحسن نصرالله بر دو بعد انسانیت و عالم بودن تأکید و خاطرنشان کرد: سیدحسن نصرالله انسانی ارزنده و شخصیت انسانی والایی داشت. او عالم هم بود. گرچه ابعاد شخصیتی فراوانی برای سیدحسن نصرالله وجود دارد و میتوان بیان کرد. من سه جلسه او را ملاقات کردم و هر بار با این وجود که زمان جلسات ما یک ساعت تنظیم شده بود، اما بیش از دو سه ساعت باهمدیگر هم صحبت بودیم.
شیخ حنینه ادامه داد: تواضعی که سیدحسن نصرالله داشت قابل توجه بود. او در بند قواعد دیپلماتیک نبود و به راحتی با افراد صحبت میکرد. وقتی که او با مخاطب ارتباط میگرفت، مخاطب را غرق در لطف و محبت میکرد. ویژگی دیگر سیدحسن نصرالله این بود که علاوه بر آنکه خودش نسبت به آینده امیدوار بود هر کسی با او مجالست میکرد نیز به آینده امیدوار میشد.
رئیس هیأت امنای تجمع علمای مسلمین لبنان با اشاره به جامعیت شخصیت سیدحسن نصرالله اظهار داشت: سیدحسن شخصیتی فقط مربوط به شیعیان نبود بلکه همه گروههای لبنانی اعم از شیعه، سنی، دروزی، مارونی و … همگی به او علاقه داشتند.
وی افزود: وقتی یکی از علما و یا شخصیتهای لبنانی دچار مشکلی میشد، اولین کسی که به کمک او میرفت و اقدام میکرد، خود سیدحسن نصرالله بود.
شیخ حنینه با نقل خاطره ای از سیدحسن نصرالله دارد، اظهار کرد: به همراه تعدادی از علمای اهل سنت لبنان خدمت سیدحسن نصرالله رفتیم. موضوعی بود که در میان خود علمای اهل سنت اختلافی رخ داده بود. سیدحسن ویژگی برجستهاش این بود که همیشه دوست داشت دیگران نیز قوی و مقتدر باشند. او برخلاف بسیاری از قدرتهای سیاسی و شخصیتهای دیگری که ضعف زیردستان یا طرف مقابل را استفاده میکردند، میخواست که طرف مقابل قوی باشد. برای همین در این جلسه تلاش کرد که میان جمع علمای اهل سنت انسجام و یکدستی را ایجاد کند.
وی ادامه داد: سیدحسن نصرالله به ما گفت که دور هم بنشینید ولو به اندازه خوردن یک فنجان چای باشد. سیدحسن با دست فنجان را نشان داد و گفت به همین اندازه بنشینید و این تفرقه به نفع شما نیست. سی بسیار تلاش می کرد که شیعه و اهل سنت با همدیگر متحد باشند. اینکه در فلسطین حماس و جهاد اسلامی در کنار همدیگر یک جبهه واحد را شکل دادند از توفیقات سیدحسن بود.
شیخ حنینه با اشاره به اینکه سیدحسن به عنوان یک عالم دینی شخصیتی برجسته داشت، تأکید کرد: در خلال چهل سال فعالیت رسانهای، جهادی و سیاسی که ایشان بارها در رسانهها سخنرانی میکرد، سیدحسن طراز یک عالم اسلامی و روحانیت را به شدت ارتقا داد. قبل از این تصور ما از عالم دینی یک انسان معمولی بود که عبادتی انجام دهد و پاسخی به احکام شرعی بدهد، اما سیدحسن جایگاه عالم دینی را در حد سیاستمدار ارتقا داد و از این جهت اهمیت دارد در این ۴۰-۵۰ سالی که سیدحسن این نقش را ایفا میکرد، دو جریان رسانهای و روشنفکری در دنیای اسلام و هم جریانهای سیاسی و قدرتهای حاکم در اسلام به دنبال حاشیه بردن روحانیت بودند تا جایگاه یک روحانی و عالم دینی را تضعیف، تنقیص و توهین کنند.
وی ادامه داد: حتی آنها فیلمها و آثاری را نیز در این باره تولید کردند. با این که این دو جریان وجود داشت تا یک طلبه و عالم دینی در جامعه نقش و تأثیر نداشته باشد، سیدحسن یک تراز فاخری را از هم عالم دینی، اسلام و گفتمان اسلامی را ارائه کرد و نشان داد که اسلام یک دین سربلند و متعالی است. از این رو ایشان محبوب همه جریانات علما بود و توانست در ۴۰ سال به ما درس بدهد که یک عالم دینی میتواند در چه جایگاهی باشد.
رئیس هیأت امنای تجمع علمای مسلمین لبنان افزود: سید حسن جبهه مقاومت و ملت فلسطین را در زمینه مقاومت متحد کرد. در لبنان الآن تجمع بین علمای شیعه و اهل سنت دارد و ارتباط خوبی نیز وجود دارد که حتی ۳۴۰ نفر از علمای شیعه و اهل سنت همراهی دارند و طرفدار مقاومت نیز هستند. الان جامعه لبنان بسیار متفاوت شده است و با اینکه بیروت بمباران میشود، همه میگویند فدای سیدحسن!
شیخ حنینه با اشاره به بیداری مردم لبنان در مواجهه با صهیونیستها ابراز داشت: اتفاقی که در یکسال اخیر در منطقه و بعد از عملیات طوفان الأقصی و حمایت همه جانبه حزب الله و ایران از فلسطین افتاد، نقشه ۳۰۰ میلیارد دلاری دشمن در لبنان یا راهبرد کشورهای حوزه خلیج فارس را با شکست مواجه کرد، چون آنها مدعی بودند که جبهه مقاومت جبهه شیعی است و اینجا جبهه مقاومت و حزب الله ثابت کرد که نگاه ما به فلسطین، نگاه شیعه و سنی نیست، بلکه نگاه دنیای اسلام است. به خصوص بعد از شهادت فرماندهان حزب الله و عملیات نظامی که ایران مستقیم اسرائیل را زد نشان داد که ایران نگاهش به این موضوع شیعه و سنی نیست. از این جهت سیاستی که در خلال ۳۰-۴۰ سال تعقیب میشد در یک سال اخیر با یک تحول جدی مواجه شده است. البته پول کثیف کشورهای عربی هنوز دارد کار میکند و تأثیر خود را دارد.
انتهای پیام/.