ترمز قطار حقوق لوکوموتیورانان در سمنان کشیده شد

ترمز قطار حقوق لوکوموتیورانان در سمنان کشیده شد

– اخبار استانها –

به گزارش خبرگزاری آباجان به نقل از تسنیم از سمنان ، در کنار همه اخبار ناگواری که این روزها در فضای رسانه‌ای به چشم می‌خورد، شاید بیان حرف دل لوکوموتیورانان استان سمنان خالی از لطف نباشد. همان‌هایی که مجبورند در گرما و سرما با عبور در مسیر خطوط سرد آهنی و کیلومترها آن‌طرف‌تر از خانه خود، حقوق ناچیزشان را برای اهل خانه ببرد و اکنون که ترمز قطار این حقوق اندک کشیده شده است؛ لب به گلایه گشوده‌اند.

حسن اجرای یک قانون برای اجرای وظایف خطیر نیروها در دستگاه‌های خدمت‌رسان به مردم چون شبکه ریلی کشور، به طور حتم سبب ارتقای انگیزه  این نیروها در خدمت به مردم شده در نتیجه عملکرد خوبی را برای نیروهای انسانی فعال در شبکه برای ارتقای ارائه خدمات به مردم به ارمغان می‌آورد. بالطبع عدم اجرای قوانین لازم‌الاجرا نیز مانند قانون پرداخت “حق کیلومتراژ” به لوکوموتیورانان و مأموران قطار می‌تواند انگیزه خدمت را از ایشان بگیرند.

قصه امروز لوکوموتیورانان استان سمنان قصه‌ای است که شاید اگر مسئولان ذی‌ربط به آن نگاهی چون ریزعلی خواجوی‌ها داشتند؛ متفاوت بود. قصه پر از سختی و مشقت که با حساسیت مسئولیت جابه‌جایی مسافر و یا بار در شب‌ها و روزهای گرم‌ و سرد سال، فشار و استرس دوچندان بر این افراد وارد می‌شود، اما در هنگام پرداخت مطالبات آنان، نگاهی متفاوت و بدون در نظر گرفتن این مشقت‌ها این زحمت‌کشان شبکه ریلی کشور را آزار داده و حتی با عدم اجرای قانون “حق کیلومتراژ ” حق و حقوق واقعی‌شان از آنها سلب شده‌ است.

گزارش امروز خبرگزاری آباجان به نقل از تسنیم برمی‌گردد به عدم احقاق حق و حقوقی لوکوموتیورانان استان سمنان که در مدت یک‌ سال و نیم گذشته هیچ گامی در راستای پرداخت حقوق آنان بر حسب قانون “حق کیلومتراژ” برداشته نشده و این قانون تاکنون در این استان مغفول مانده است.

شاید عدم اجرای این قانون مانند رتبه‌بندی معلمان اختلاف چندانی در وضعیت معیشتی آنان ایجاد نکند، اما به طور حتم کمی از عقب‌ماندگی حقوق آنان را نسبت به دیگران جبران می‌کند.

اما نظر خود لوکوموتیورانان در این باره خواندنی است.

تناسب “سطح مسئولیت” و “دریافتی” خواسته‌ای که اجرا نشد

یکی از لوکوموتیورانان راه‌آهن شمال شرق یک که گویا ۱۵ سال است که در این حرفه مشغول به فعالیت است با اشاره به دریافتی پایین فعالان این حرفه مشقت بار، گفت: اگر دریافتی بسیاری از مشاغل راه‌آهن را بعد از کسورات قانونی تقسیم و ساعت کار کنید، مبلغی را که یک لوکوموتیوران یا مأمور قطار دریافت می‌کند بسیار پایین‌تر از این مبلغ برای کارکنان راه‌آهن است.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه یک لوکوموتیوران نسبت‌ به وقت و انرژی و حساسیت‌های این شغل حقوقی را که دریافت می‌کند هیچ تناسبی نسبت‌ به زحمات و مشقت‌های این شغل ندارد، افزود: چرا همان‌ گونه که در صورت رخ دادن مشکل یا فاجعه‌ لوکوموتیوران را مسئول همه‌چیز می‌دانند، در راستای تحقق “حق کیلومتراژ” که نسبت‌ به تهران و مشهد و شهرهای هم‌جوار تحقق پیدا کرده، برای استان سمنان اتفاق خاصی نیفتاده است؟

این لوکوموتیوران ایجاد تناسب بین سطح مسئولیت و دریافتی لوکوموتیورانان را خواستار شد و ابراز داشت: وقتی انگیزه‌ای برای یک لوکوموتیوران وجود نداشته باشد، باید چگونه کار کند؟

حقوقی کم‌تر از چهار سال قبل است

لوکوموتیوران دیگری نیز با بیان اینکه طبق ضریب و فرمولی که حقوق ما را برحسب آن داده می‌شود، متأسفانه چهار سال قبل کم‌تر است، گفت: بیش‌ از ۲۴ روز در ماه کار شبانه‌روزی انجام می‌دهیم، ولی میزان دریافتی ما برای حضور شبانه، با روزانه هیچ تفاوتی ندارد.

وی با بیان اینکه ۲۴ سال است که سابقه این کار را دارم، اما در این ۲۴ سال تغییرات چشمگیری صورت نگرفته است، افزود: متأسفانه ما شاهد عدم پیگیری مسئولان هستیم و این برای ما سخت است.

همچنین این لوکوموتیوران از مسئولان بالادست پیگیری هر چه سریع‌تر این موضوع را خواستار شد و گفت: ما چیزی خارج از عرف نمی‌خواهیم و فقط احقاق حقوق از دست‌ رفته‌مان را مطالبه داریم.

یک‌سوم حقوق لوکوموتیورانان شهرهای همجوار را هم نمی‌گیریم

نماینده رؤسای قطارهای باری استان سمنان نیز با اشاره به اینکه تمامی کارکنان راه‌آهن شهرهای همجوار چون تهران و مشهد حقوق سه برابر را نسبت‌ به ما دریافت می‌کنند، اظهار داشت: تمامی شهرهای همجوار ما از قانون “حق کیلومتراژ” استفاده کرده، ولی استان سمنان هیچ‌ گونه اقدامی تاکنون صورت نداده است.

مسعود دنیار با تأکید بر اینکه شرایط یکسان عملکرد کاری اداره‌کل راه‌آهن استان سمنان با سایر شهرهای همجوار یکسان است، بلکه در قسمت‌هایی شرایط ما سخت‌تر است، عنوان کرد: تمامی ادارات کل برای کارکنان خود شرایطی خاص قائل هستند که این امر برای کارکنان شمال شرق که دارای بیشترین طول ریلی کشور است، بسیار سخت بود و گلایه‌مندی بی‌شماری را به وجود آورده است.

وی با بیان اینکه پاسخگویی درست در این اداره‌کل از دیگر مشکلات ما است، عنوان کرد: حداقل مطالبه ما این است که احقاق حقوق ما با در نظر گرفتن حق کیلومتراژ تحقق یابد.

حقوق لوکوموتیورانان استان باید بازنگری شود

مدیرکل راه‌آهن شمال شرق یک کشور در گفت‌وگو با خبرنگار آباجان به نقل از تسنیم، با اشاره به اینکه حقوق لوکوموتیورانان استان باید در شورای مدیران کل کشور بازنگری شود، گفت: ما در این‌ راستا مکاتبات و جلسات بسیاری را برگزار کرده‌ایم.

فرشاد زادخور با بیان اینکه قانون حق کیلومتراژ برحسب شرایط منطقه‌ای ضریب می‌خورد، افزود: در بعضی آیتم‌های قانون ۶۰ درصد مزایای غیرمستمر تعلق می‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه کل دریافتی بیش‌ از ۳۰ درصد تجاوز نمی‌کند، گفت: موضوع حق‌ و حقوق کارکنان شمال شرق به‌صورت کتبی و حضوری پیگیری شده‌ است.

مدیرکل راه‌آهن شمال شرق یک با اشاره به اینکه عمر دولت سیزدهم به این بازنگری نرسید و هیئت دولت جدید تازه منصوب‌ شده است، بیان کرد: من همان‌گونه که در دیدار با کارکنان لوکوموتیوران اعلام کرده‌ام، باید ابتدا هیئت مدیره جدید مستقر و موضوع پیگیری شود تا با حصول دستاوردهای کارشناسی‌شده ارائه تا تصمیمات خوبی اخذ شود.

زادخور با تأکید بر اینکه بازنگری و تغییر در پرداخت از مطالباتی است که ما همان را قبول داریم، عنوان کرد: این تغییر و بازنگری باید در مسیر قانونی اجرایی شود.

پیگیری مطالبات لوکوموتیورانان در دستور کار قرار گرفت

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان شاهرود با اشاره به اینکه مطالبات لوکوموتیورانان با جلسه با مدیر راه‌آهن شمال شهر در دستور کار قرار گرفت، گفت: تمامی تلاش خود را خواهیم کرد که این مشکلات چه در سطح استان و چه در ملی به‌زودی حل شود.

ابوطالب جلالی با بیان اینکه مطالبات لوکوموتیورانان در بخش حقوق و مزایا و عدم نگاه بر ظریف شاخصه‌ها و سلیقه‌ای ضریب شاخصه‌ها و در اختیار قرار نداشتن امکانات به کارکنان و گلایه‌مندی از مدیریت بوده‌ است، گفت: در صحبت با مدیرکل راه‌آهن شمال شرق یک مقرر شد تمامی مستندات پیگیری ارائه و بررسی شود.

وی با تأکید بر اینکه تفاوت‌های ضریب و درصد شاخصه‌ها باید سریعاً مشخص شود، اعلام کرد: این امر در دستور کار قرار گرفت تا در مسیر قانون و پیگیری در سطح ملی انجام و این مشکل به سرعت برطرف شود.

همچنین فرماندار شهرستان شاهرود با تأکید بر اینکه مشکل امکانات رفاهی را ورود کرده‌ایم تا این امر سریع‌تر انجام شود، بیان کرد: تلاش خواهیم کرد تا شرایط بهتری را برای لوکوموتیورانان اجرایی کنیم.

به هر روی، حال باید دید مسئولان در راه‌آهن شمال شرق استان سمنان و شهرستان شاهرود تا چه حد در راستای برطرف شدن سختی‌های این قشر مظلوم جامعه گام برداشته و در راستای تحقق این امر کوشا هستند.

انتهای پیام/۳۶۳/

Check Also

گوهر جا مانده تنگه ابوقریب در دامغان تشییع شد+فیلم

گوهر جا مانده تنگه ابوقریب در دامغان تشییع شد+فیلم

– اخبار استانها – به گزارش خبرگزاری آباجان به نقل از تسنیم از دامغان، دیار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *