به گزارش خبرنگار آباجان به نقل از ایرنا، در حالی هفته گذشته سفیر بلاروس در راس هیاتی به مازندران سفر کرده بود که در کمتر از ۱۰ “اونتالاپ اونالبایف” سفیر جمهوری قزاقستان در راس هیاتی وارد مازندران شده و با مدیران ارشد این استان برای افزایش سطح مبادلات تجاری رایزنی کرد.
سفیر جمهوری قزاقستان در جمهوری اسلامی ایران که به زبان فارسی تسلط کامل دارد در جلسه مشترک با استاندار مازندران خواستار تکمیل هر چه زودتر اسکله ریلی رو – رو بندر امیرآباد شد تا بتواند راحتر از طریق بندر کاسپین قزاقستان ترانزیت کالا را برای دست یابی به بازارهای جهانی در جنوب ایران فراهم سازد.
دستیابی به آب های گرم خلیج فارس برای تجارت جهانی یکی از آرزوهای تاریخی کشورهای حاشیه دریای خزر است که با تکمیل اسکله رو – رو بندر امیر آباد این ترانزیت رونق بیشتری خواهد گرفت.
استان مازندران که در ۱۲ محصول کشاورزی همانند برنج و مرکبات رتبه نخست کشور را دارد بازارهای بزرگ شمال خزر می تواند به مقصد مهم صادراتی این استان تبدیل شود.
دریای خزر به عنوان بزرگترین پهنه آبی محصور (دریاچه) جهان از جنوب به ایران، از شمال به روسیه، از غرب به روسیه و جمهوری آذربایجان و از شرق به جمهوریهای ترکمنستان و قزاقستان محدود میشود و این دریا می تواند زمینه مشترکی برای افزایش تجارت و ترانزیت کالا به بازارهای جهانی جنوب ایران در خلیج فارس باشد.
استان مازندران با دارا بودن سه بندر بزرگ به همراه سه فرودگاه نقش مهمی در ترانزیت کالای کشورهای شمال دریای خزر به خلیج فارس دارد.
امروزه حمل ونقل و تجارت دریایی به عنوان یکی از مهمترین راههای درآمدزایی و پیشرفت اقتصادی درجهان به شمار میرود و شمال ایران از این نظر در منطقهای ویژه و موقعیت استثنایی قرار دارد.
ایران در یک چهارراه ترانزیت جهانی قرار گرفته که از یک سو به شرق دور و از سوی دیگر به کشورهای مستقل مشترکالمنافع (CIS) میرسد، همچنین از سوی دیگر به اروپا و آفریقا مسیر دارد که این موقعیت ویژه در نقشه جهان میتواند کشور را از نظر حمل کالا و ترانزیت به یک قدرت جهانی تبدیل کند.
ایران علاوه بر ارتباطات دریایی، از ظرفیت ریلی خوبی هم برخوردار است به طوری که از چهار مسیر تعریف شده برای ترانزیت ریلی در جهان، سه مسیر از ایران میگذرد. مسیر اول از طریق اروپای غربی به سمت روسیه، قزاقستان و چین تعریف شد.
مسیر دوم از طریق اروپا به ترکیه، ایران، جنوب آسیا، جنوب چین و جنوبشرقی آسیا و مسیر سوم از اروپا به ترکیه، ایران، آسیای مرکزی و چین است. مسیر چهارم نیز از شمال اروپا به روسیه، آسیای مرکزی و خلیجفارس میگذرد.
سخنرانی رئیس جمهور دلگرم کننده
سفیر جمهوری قزاقستان در دیدار با استاندار مازندران اظهار کرد: سخنرانی رئیس جمهور ایران همزمان با هفته وحدت بسیار سنجیده و درست بود.
اونتالاپ اونالبایف گفت: دکتر پزشکیان از همه کشورهای مسلمان خواست تا با اتحاد و همدلی سطح روابط خود را با کشورهای مسلمان بیشتر کنند.
وی با بیان این مطلب که ایران و قزاقستان وجه اشتراک زیادی با هم دارند، اظهار کرد: بسیار علاقمند هستیم روابط تجاری، فرهنگی، ورزشی را با ایران به خصوص استان مازندران افزایش دهیم.
سفیر جمهوری قزاقستان به استاندار مازندران گفت: تکمیل اسکله ریلی رو – رو برای ما بسار حائز اهمیت است و علاقمند هستیم از طریق بندر امیرآباد ترانزیت کالا را به خلیج فارس افزایش دهیم.
اونالبایف ادامه داد: راه اندازی کشتی تفریحی گردشگری بین مازندران و قزاقستان از جمله درخواست های جدی ما محسوب می شود.
سفیر جمهوری قزاقستان گفت: علاقمند هستیم سطح روابط خود با استان مازندران را فراتر از تجارت و ترانزیت افزایش داده و در بخش های فرهنگی و ورزشی همکاری داشته باشیم.
وی گفت: با برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه های مشترک می توانیم دو ملت را به هم نزدیک تر کرده و سطح روابط خود را در بخش های مختلف ارتفا دهیم.
افتتاح اسکله ریلی تا پایان سال
در این پیوند استاندار مازندران اظهار کرد: گره های موجود برای تکمیل اسکله ریلی رو – رو بندر امیر آباد برطرف و این طرح تا پایان سال افتتاح خواهد شد.
یوسف نوری گفت: مازندران می تواند با توجه به ظرفیت های ممتاز بنادر خود به دروازه ترانزیت کالاهای کشورهای حاشیه خزر تبدیل شود.
استاندار مازندران با بیان این مطلب که مازندران در تولید ۱۲ محصول راهبردی کشاورزی رتبه نخست کشور را دارد، اظهار کرد: محصولات کشاورزی این استان می تواند در سبد غذایی کشورهای حاشیه خزر قرار گیرد.
وی گفت: مازندران با تولید ۱۸ میلیون قطعه جوجه یک روزه رکورد تولید در این بخش را شکسته و برای صادرات این ظرفیت آمادگی کامل دارد.
نوری با اشاره به این مطلب که لبنیات مازندران یک شهرت جهانی پیدا کرده است و شرکت های بزرگ لبنی فعال در این استان می توانند کالاهای خود را به قزاقستان صادر کنند.
استاندار مازندران ادامه داد: ظرفیت های ممتاز گردشگری در مازندران و قزاقستان می تواند فرصت مناسبی برای رونق گردشگری بین دو کشور باشد.
این مقام مسوول تصریح کرد: همه کشورهای حاشیه خزر باید همانند یک کشور متحد به فکر افزایش سطح روابط اقتصادی، فرهنگی و ورزشی باشند.
نوری افزود: استان مازندران دارای دانشگاه های بسیار معتبر است و آمادگی دارد علاوه بر ترانزیت و رونق صادرات در بخش علمی و آموزشی هم همکاری لازم را با کشورهای حاشیه خزر داشته باشد.
مازندران سه بندر شامل بنادر امیرآباد بهشهر، منطقه ویژه اقتصادی نوشهر و فریدونکنار است.
منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر با بیش از ۸۰ سال به گستره ۸۸ هکتار و دارا بودن ۱۱ پست اسکله تجاری و خدماتی و تجهیزات مدرن بندری و دریایی از ظرفیت مناسبی برای تخلیه و بارگیری انواع کالا ها و پذیرش کشتی های تجاری با ظرفیت بالغ بر ۶ هزار و ۵۰۰ تُن برخوردار است.
اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران در منطقه ویژه اقتصادی نوشهر مستقر است و بندر فریدونکنار هم زیر مجموعه این اداره کل است.
بندر فریدونکنار حدود ۶۹ هکتار وسعت دارد و به عنوان نخستین بندر خصوصی شمال کشور در پی گسترش مبادلات بازرگانی با کشورهای حاشیه دریای خزر به شمار میرود.
این بندر از طریق جاده های هراز و فیروزکوه نزدیکترین بندر به مرکز کشور بوده و عمده فعالیت آن به عنوان بندر چند منظوره در زمینه تخلیه و بارگیری فراورده های نفتی، غلات و کالاهای عمومی است و با ۲ پست اسکله سالانه ظرفیت بارگیری و تخلیه حدود ۷۰۰ هزار تن کالا را دارد.
شهر بندری نوشهر در فاصله ۲۰۰ کیلومتری پایتخت قرار دارد. بندر نوشهر در اردیبهشت ماه سال ۹۰ با تصویب مجلس شورای اسلامی به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شد.
مازندران سه بندر شامل بنادر امیرآباد بهشهر، منطقه ویژه اقتصادی نوشهر و فریدونکنار است.
منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر با بیش از ۸۰ سال به گستره ۸۸ هکتار و دارا بودن ۱۱ پست اسکله تجاری و خدماتی و تجهیزات مدرن بندری و دریایی از ظرفیت مناسبی برای تخلیه و بارگیری انواع کالا ها و پذیرش کشتی های تجاری با ظرفیت بالغ بر ۶ هزار و ۵۰۰ تُن برخوردار است.
اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران در منطقه ویژه اقتصادی نوشهر مستقر است و بندر فریدونکنار هم زیر مجموعه این اداره کل است.
بندر فریدونکنار حدود ۶۹ هکتار وسعت دارد و به عنوان نخستین بندر خصوصی شمال کشور در پی گسترش مبادلات بازرگانی با کشورهای حاشیه دریای خزر به شمار میرود.
این بندر از طریق جاده های هراز و فیروزکوه نزدیکترین بندر به مرکز کشور بوده و عمده فعالیت آن به عنوان بندر چند منظوره در زمینه تخلیه و بارگیری فراورده های نفتی، غلات و کالاهای عمومی است و با ۲ پست اسکله سالانه ظرفیت بارگیری و تخلیه حدود ۷۰۰ هزار تن کالا را دارد.
شهر بندری نوشهر در فاصله ۲۰۰ کیلومتری پایتخت قرار دارد. بندر نوشهر در اردیبهشت ماه سال ۹۰ با تصویب مجلس شورای اسلامی به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شد.