به گزارش خبرگزاری آباجان به نقل از تسنیم از قم، محمدرضا انگشتباف در حاشیه بازدید نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی از پروژههای قطار شهری قم در گفتگو با خبرنگار آباجان به نقل از تسنیم گفت: قرارداد خط یک متروی قم در تاریخ ۲۳ تیر سال ۱۳۹۰ به طول ۱۴٫۸ کیلومتر با ۱۴ ایستگاه منعقد شد، که بر این اساس قرار بود طی ۵ سال اجرایی شده و پس از آن بهرهبرداری شود.
وی افزود: از جمله فعالیتهایی که در قم اتفاق افتاد این بود که تا سال ۹۳ به جهت اینکه همزمان با پروژه مترو، پروژه منوریل هم در دست اجرا بود، دولت وقت اجازه صرف اعتبارات عمرانی برای خط مترو قم را نمیداد. چنانچه قرار بود مترو راهاندازی شود باید از منابع داخلی استان تأمین اعتبار میکردیم.
مدیرعامل سازمان قطار شهری استان قم بیان کرد: سال ۹۳ با مساعدت شهردار وقت قم، مبلغ وام ۵۰۰ میلیارد تومانی از بانکها تخصیص داده شد و تأمین اعتبار خوبی شکل گرفت و دستگاه tvm فعال شد؛ توانستیم تونل مکانیزه را در سال ۹۵ به اتمام برسانیم.
انگشت باف در بیان مهمترین علت نرسیدن به زمانبندی درست اجرایی مترو قم عنوان کرد: بحث منابع مالی و قرارداد مترو یکی از مهمترین دلایل اجرایی نشدن در زمان درست بود. ما در سال ۹۵ موارد فنی خود را به شورای عالی فنی کشور اعلام و شرایط را شفاف تشریح کردیم. باتوجه به اینکه سال ۹۲ / ۹۳ منوریل در اولویت دولت قرار داشت، بنابراین این موضوع باعث شد در نهایت شورای عالی فنی در سال ۹۶ در این پروژه ورود کرد و در مصوباتی که داد، آن را به دو مرحله تقسیم کرد.
وی تصریح کرد: مرحله اول از میدان مطهری تا ابتدای جاده جعفریه، با هدف اتصال مناطق کم برخوردار معصومیه و قلعهکامکار با میدان مطهری بود. مرحله دوم هم که درحال حاضر وارد عملیات اجرایی شدهایم، از میدان مطهری تا جمکران است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری استان قم گفت: در مصوبه شورای عالی فنی در سال ۹۶ هدفگذاری شد که ما باید به جهت محدودیت منابع، مرحله اول را تا سال ۱۴۰۲ تکمیل کنیم. مطابق با مصوبه شورا توجه از خط دو و مرحله B برداشته شد و ما ناگزیر بر اساس تصمیمات شورای عالی فنی کار را پیش بردیم.
انگشت باف درباره تدابیر تأمین واگن و منابع و تسهیلات آن گفت: متولی واگن در کشور وزارت کشور است و طبق قرارداد، تعهد واگن بر عهده وزارت کشور و دولت است. ما در سال ۹۷ یک مصوبه از هیئت وزیران اخذ کردیم که بنا شد، واگنهای متروی قم را بر اساس قرادادی که وزارت کشور تا سقف ۲۵ درصد دارد تأمین کنند.
وی افزود: قرارداد ۶۳۰ واگن تهران و قرارداد ۷۹۹ واگن تمام شهرها را وزارت کشور عهدهدار است. طبیعتا کارفرمای قرارداد تأمین واگن ما در استان قم هم وزارت کشور است. ما سال ۹۷ مصوبهای که از هئیت وزیران اخذ کردیم و قرار شد از این ظرفیت استفاده کنیم، بر این اساس مقرر شد که مبلغ ۷۰ میلیون یورو و به طور کامل از اعتبارات دولتی واگنهای مترو قم تأمین شود.
مدیرعامل سازمان قطار شهری استان قم بیان کرد: متأسفانه به جهت بروکراسی و تغییر دولت، قرارداد در آبان سال ۱۴۰۱ توسط وزارت کشور به طرف خارجی ابلاغ شد. مجدد در حال پیگیری هستیم. باید در سازمان برنامهریزی وزارت کشور یکسری از اصلاحات قراردادی، مجوزی اتفاق میافتاد. به همین واسطه منجر به این شد که قسط اول پیشپرداخت قرارداد توسط وزارت کشور به شرکت چینی پرداخت نشود.
وی خاطرنشان کرد: ما سال گذشته در جلسات متعدد فشرده دوماههای با موضوع مدیریتی و کارشناسی به صورت برخط با نفرات خارجی داشتیم و طراحی واگنها را تصویب کردیم. مبحث قسط اول پیشپرداخت خارج از ارادهی سازمان قطار شهری استان است و دوستان وزارت کشور باید پیگیریهای لازم را انجام میدادند. طی تلاشهای انجام شده در ۲۷ مردادماه ۱۴۰۳ مجوز ماده ۶۲ واگنهای متروی قم صادر شد.
انگشتباف عنوان کرد: بر این اساس ما باید بلافاصله قرارداد ۳ جانبه با بانک مرکزی را انجام دهیم. احتمالا ظرف ۳ ماه آینده میتوانیم کار را به مرحلهای برسانیم که دولت بتواند قسط اول پیشپرداخت را به طرف چینی بدهد، تا شرکت چینی هم واگنها را بسازد و در بازده زمانی ۶ تا ۸ ماهه به قم تحویل دهد
مدیرعامل سازمان قطار شهری استان قم گفت: ما در ۲ بخش به کمک دولت احتیاج داریم؛ اول اعطای مجوزهای عقبافتاده مانند ماده ۶۲ که ۱۰ ماه در سازمان برنامه مانده بود. دوم باتوجه به اینکه در خرداد سال ۱۴۰۲ اوراق مشارکت مترو قم رشد ۳ برابری داشته است ما برای وصول آن نیاز به مساعدت دولت داریم.
وی تصریح کرد: فاز نخست خط اول به طول ۶ کیلومتر با دو ایستگاه مسافری و ۴ ایستگاه عبوری اجرایی شده است و هماکنون پیشرفت این فاز ۹۷ درصد است.
انگشتباف با بیان اینکه در فاز نخست دیگر نیازی به بستههای تجهیزاتی نداریم، افزود: اگر واگن تحویل پروژه مترو قم شود ظرف یک ماه این آمادگی وجود دارد که مراحل تست و آغاز مسافرگیری انجام شود.
مدیرعامل سازمان قطار شهری، مراحل اجرایی فاز دوم خط اول را مورد توجه قرارداد و گفت: اواسط سال گذشته برنامهریزیهای اتصال فاز نخست به مسجد مقدس جمکران انجام و قرارداد اجرای تونل سنتی به طول ۲ کیلومتر انجام و در حال حاضر حدود ۱۰۰ متر حفاری توسط پیمانکار انجامشده است.
انگشتباف، با تاکید بر اینکه فاز دوم با ۳ ایستگاه مسافری و ۵ ایستگاه عبوری پیشبینیشده است، گفت: طبق برنامهریزیهای انجامشده و به شرط تأمین منابع مالی، امکان اتمام فاز دوم در مدت ۴ سال وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: امسال هزینه پروژههای قطار شهری قم ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده که ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن از طریق اوراق مشارکت پیش بینی شده است و در سال آینده هم به ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
انتهای پیام/