«سعید ملکی» روز دوشنبه در گفت و گو با آباجان به نقل از ایرنا اظهار کرد: با توجه به درصد بالای بیسوادی در قبل از انقلاب، سازمان نهضت سوادآموزی از بدو پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به تصمیم هوشمندانه و دستور امام راحل تاسیس شد و ریشهکنی بیسوادی در دستور کار قرار گرفت.
وی با بیان اینکه درصد باسوادی در قبل از انقلاب کمتر از ۴۰ درصد بود و با تشکیل این سازمان تاکنون درصد باسوادی ایران به حدود ۹۰ درصد رسیده است، افزود: طبق آخرین سرشماری رسمی نفوس و مسکن، ۴۰ هزار و ۳۶۶ بیسواد و کمسواد در کل جمعیت شهرستان ملایر ثبت شد که خارج از جامعه هدف ۱۰ تا ۴۹ سال است.
رئیس اداره سوادآموزی ملایر جامعه هدف سوادآموزی برای افراد کمسواد و بیسواد را سنین بین ۱۰ تا ۴۹ سال عنوان و بیان کرد: جامعه هدف ۱۰ تا ۴۹ سال که طبق آخرین سرشماری نفوس و مسکن در این شهرستان شناسایی شدند، هشت هزار و ۱۰۴ نفر بیسواد و کمسواد است.
ملایر دومین شهر باسواد استان همدان
ملکی با اشاره به اینکه با اقدامات انجام شده طی سالهای گذشته، ملایر به عنوان دومین شهر باسواد استان همدان شناخته شد، یادآور شد: هنوز به دلایلی همچون مهاجرت، جابجایی و بیانگیزگی افراد برای باسواد شدن، بیسواد و کمسواد در سطح جامعه داریم که شناسایی نشدهاند.
وی گفت: در حال حاضر ۳۰ آموزشیار سوادآموزی داریم که ۷۰۰ نفر را در کل این شهرستان زیرپوشش دارند و بیشتر در سطح روستاها فعالیت میکنند.
رئیس اداره سوادآموزی ملایر با اشاره به اینکه به دلیل عدم وجود پایگاه اطلاعاتی مناسب آمار دقیقی از تعداد افراد بیسواد نداریم، تاکید کرد: شناسایی افراد بیسواد با اعلام ارگانهایی همچون کمیته امداد، بهزیستی، مراکز بهداشت، مدارس و به صورت تحقیق میدانی انجام میشود، اما کافی نیست.
ملکی گفت: این در حالیست که ما برای تشویق باسواد شدن افراد، معلم، نوشتافزار، ابزار آموزشی و فضا را به صورت رایگان در اختیار آنها قرار میدهیم و مبلغی نیز به صورت تشویقی و در صورت قبولی به بیسوادان و کمسوادان پرداخت میکنیم.
هنوز پایگاه اطلاعاتی مناسبی از آمار بیسوادی نداریم
وی بر لزوم پالایش و ثبت اسمی بیسوادان و کمسوادان و تکمیل بانکهای اطلاعاتی موجود در سازمانها و نهادهای مرتبط تاکید کرد و افزود: در آموزش و پرورش پالایش اسمی مدرسهمحور به صورت کامل اجرا شده و نیازمند همکاری و همراهی بیشتر ادارات و ارگانهای دیگر برای به روزرسانی آمار بیسوادان در این شهرستان هستیم.
رئیس اداره سوادآموزی ملایر چالش دیگر حوزه سوادآموزی را نداشتن امنیت شغلی آموزشیاران در چشمانداز آینده دانست و ادامه داد: استخدام آنها هنوز در هالهای از ابهام است و این امر موجب بیانگیزگی بسیاری از آموزشیاران برای ادامه کار شده است.
ملکی با بیان اینکه خدمات سوادآموزی تا سال ۱۴۰۲ به صورت برونسپاری انجام میشد، بیان کرد: مشکل دیگر حوزه سوادآموزی بیانگیزکی و تمایل نداشتن بیسوادان نسبت به یادگیری و مشارکت است و همچنان در شناسایی و جذب افراد بیسواد مشکل داریم.
وی همچنین به انجام برخی فعالیتهای مکمل همچون توزیع کتب درسی و نوشتافزار رایگان، طرح «نماز کلید بهشت است»، طرح آموزش عملی به سوادآموزی، اجرای طرح خواندن به خانواده، توزیع شهریه فرصت دوم ویژه نوجوانان، آموزشهای مجازی و رادیو رسا مخصوص نوآموزان در حوزه سوادآموزی عنوان کرد.
آموزشیاران سوادآموزی امنیت شغلی ندارند
رئیس اداره سوادآموزی ملایر در عین حال مشکل شناسایی افراد بیسواد و ترغیب برای حضور آنها در کلاس را چالشی بزرگی عنوان کرد و افزود: هر سازمان و ارگانی باید برای شناسایی افراد بیسواد، به نوبه خود وارد کار شوند و امتیازهای ویژهای در این زمینه در نظر بگیرند.
به گفته ملکی؛ تا کلاس سوم افزاد بیسواد محسوب میشوند و فرد باسواد کسی است که دوره ابتدایی را تمام کند، در عین حال که سوادآموزی در سه دوره سوم ابتدایی، تحکیم (تثیبت یادگیری) و دوره انتقال که معادل ششم ابتدایی است، انجام میشود.
وی با اشاره به اینکه بیسواد مطلق در جامعه بسیار کم داریم، گفت: مشکل دیگر ما در حوزه سوادآموزی افرادی هستند که مدرسه رفتهاند، اما به دلیل نداشتن مطالعه، بازگشت به بیسوادی داشتند و کمسواد محسوب میشوند.
رئیس اداره سوادآموزی ملایر خاطرنشان کرد: از سوی دیگر پرداخت حقالزحمه به آموزشیاران، در صورت قبولی سوادآموزان است و حداقل هر کلاس تلفیقی باید ۱۵ نفره باشد و ۵۵ درصد قبولی داشته باشند که برای آنها سابقه محسوب شود.
سوادآموزی نوین؛ ضرورت کنونی جامعه
ملکی تاکید کرد: نیاز است در اساسنامه جدید سوادآموزی، مشکلات جذب آموزشیاران، پرداخت حقالزحمه آنان و روشهای نوین سوادآموزی و موارد مرتبط با آن گنجانده شود.
وی با اشاره به اینکه سازمان نهضت سوادآموزی سال ۱۳۹۱ زیرنظر آموزش و پرورش درآمد، ادامه داد: با اقدامات انجام شده در حال حاضر سطح سواد مردم شهرستان ملایر در حد قابل قبول است و مشکل عمده ما نبود اطلاعات دقیق آماری و همکاری سازمانها و نهادهای مرتبط برای شناسایی افراد بیسواد است.
رئیس اداره سوادآموزی ملایر با تاکید بر اینکه در کنار سوادآموزی و خواندن و نوشتن، آموزشها و سوادهای نوین، سواد رسانه، سواد دیجیتالی و رایانه هم باید گنجانده شود، پیشنهاد کرد: آموزشهایی که برای خانوادهها صورت میگیرد، سوادهای نوین نیز آموزش داده شود و سوادآموزی به شکل نوین باشد.
ملکی لزوم همکاری رسانهها، صدا و سیما و دیگر اقشار اثرگذار جامعه را در این حوزه یک ضرورت دانست و گفت: فقر مادی و فرهنگی عامل مهم بیسوادی و کمسوادی است و روستاها و مناطق حاشیه شهر بیشترین جمعیت بیسوادی را دارند.
به گزارش آباجان به نقل از ایرنا؛ شهرستان ملایر دارای جمعیتی بیش از ۳۰۰ هزار نفر و در ۷۵ کیلومتری شهر همدان واقع شده است.